Kampen om ringen - ulvlek

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var ängeln då. Jag hade missat att ulvarna också fick spioninfo men jag visste att tjuvarna fick det. Men att tjuvarna inte fick hel info så det var möjligt att de inte skulle få reda på att jag skyddade mig själv.

Samtidigt kände jag också att om spionen visste att jag var ängel så hade hon antagligen sett om någon ond använde den informationen emot mig.

Ja ulvarna fick ju inte heller hel info.

Det där sista du skriver är ju en väldigt intressant poäng tycker jag. Jag gillar att folk resonerar så olika kring roller det gör lekarna så intressanta och spännande. :)

Det kan finnas flera som kan få ut något av disskussionen(på alla sidor) och dessutom många som disskuterar ändå. Jag tycker t.ex det är bra att det blir sådana här diskussioner för jag tror det hjälper ängeln om den är orutinerad och nya deltagare med andra roller också förstås. Tror att det är svårt att dra några slutsatser av det nu. Kanske senare i leken.

Ja, det stämmer ju. (det är ju det som gör det så svårt :p)

Jag är fortfarande lite "skadad" av Snurrfians hint i förra leken, då var det ju andra roller och andra förutsättningar iof...

Funderar på den onda spionen, tror ni att den bryr sig om att hinta till lyan? Jag menar, den info som spionen har fått får lyan om de käkar denne - om lyan vet vem spionen är så kan de själva avgöra om/när de vill käka. Men om vi goda listar ut hinten så riskeras en lynch istället...

Tror att det finns många som vill vara försiktiga i den här leken :angel:

Det kan finnas flera som kan få ut något av disskussionen(på alla sidor) och dessutom många som disskuterar ändå. Jag tycker t.ex det är bra att det blir sådana här diskussioner för jag tror det hjälper ängeln om den är orutinerad och nya deltagare med andra roller också förstås. Tror att det är svårt att dra några slutsatser av det nu. Kanske senare i leken.

Håller med du! Jag ser den höär typen av diskussioner som positivt på flera sätt, ffa så tror jag att den kan hjälpa både spion och ängel ifall det är någon orutinerad.
Jag var ju spion i min första lek och gjorde misstaget att inte fatta att ängeln brukar skydda sig själv första natten. Orutinerat och ödesdigert.

Dessutom tycker jag att på tretton sidor är det rätt bra om det finns lite diskussioner eller tankar som har med leken att göra och inte bara en massa OT

Håller med du! Jag ser den höär typen av diskussioner som positivt på flera sätt, ffa så tror jag att den kan hjälpa både spion och ängel ifall det är någon orutinerad.
Jag var ju spion i min första lek och gjorde misstaget att inte fatta att ängeln brukar skydda sig själv första natten. Orutinerat och ödesdigert.

Dessutom tycker jag att på tretton sidor är det rätt bra om det finns lite diskussioner eller tankar som har med leken att göra och inte bara en massa OT

Visst är det så.:)

Jag känner bara att när det börjar bli dags för att teoria, så känns det bättre att gå på sånt som rör leken - hellre än OT.
Vilket inte är helt lätt.:arghh:

Jag försöker hitta något att teoria om,
men jösses vad alla tassar omkring denna gången!
Inte blir det lättare av att obligatoriska frågan besvarades av nästan alla
-innan rollerna blivit tillsatta....
DL 21,30 ikväll!
Jag tycker att det egentligen inte är någon som aktivt sökt efter ulvar så här långt...
Det mest skumma är egentligen LenaH
som idiotförklarat Tolkien,
men så väldigt OT att inte ens det är något att egentligen ta fasta på.
Sedan har jag reagerat lite på att vår nykomling Fio inte verkar ha särskilt många frågor?
Eller har vi andra lyckats ställa dem åt henne?
Några har kommenterat att det inte är så viktigt att veta hur många ulvar det är,
vilket jag själv faktiskt tycker att det är.
I alla fall att fundera över det från början
så inte en ond slinker med som god senare i spelet.
Jag återkommer med lite mer tankar under kvällen då jag hoppas på lite mer att gå på.

Ja ulvarna fick ju inte heller hel info.

Det där sista du skriver är ju en väldigt intressant poäng tycker jag. Jag gillar att folk resonerar så olika kring roller det gör lekarna så intressanta och spännande. :)

Ja, det blev väldigt intressant med ängelns roll förra gången! Och kanske ett exempel på att det är svårt att veta vad som är rätt att göra eftersom alla resonerar olika.

Jag skall iväg till stallet via affären. Tänkte njuta av en lite längre tur på hästen, men jag kommer känna mig stressad och ofokuserad om jag är rädd att missa röstningen. Dessutom är internet väldigt svajigt i stallet, så jag lägger en säkerhetsröst nu, ifall att. Känns inte som det hänt något mer sedan min "sammanfattning", så jag skrapar ihop en lövtunn teori. Tjoho! Hinner jag in innan dl kan den absolut ändras.

Habina röstat på glömmerallt

Efter att alla fått sina roller är det snurrfian i #111 som börjat ta upp fördelningen av goda/onda. Hon skulle kunna vara ond, som försöker skriva om något rätt neutralt. Men jag tror mer på att den som svarar henne och fortsätter funderingarna är ond, det är en lätt diskussion att fortsätta. Detta är glömmerallt, som sedan hamnar i diskussion med quarter huruvida man skall räkna en tredjedel onda eller 30 %.

Även jag är tillbaka efter att gjort stallbestyr och råkat tinga en kattunge av gulligaste slag.

Jag har också DL ångest och ska nog öppna flaskan rött och ta ett glas.

En röst hitintills och det är Habina som lägger den på glömmerallt - lövtunn teori...jag kan inte annat än hålla med. Det säger egentligen ingenting om vare sig den ena eller den andra.

Första DL är så sjukt svårt. Det finns liksom alla varianter. Ulvar som smyger, ulvar som är aktiva, ulvar som lägger tidiga röster, ulvar som lägger sena röster. I den här leken känns just smygandet som en farlig grej att haka upp sig på för jag tror att Frodo också kan försöka hålla låg profil.

Jag skall iväg till stallet via affären. Tänkte njuta av en lite längre tur på hästen, men jag kommer känna mig stressad och ofokuserad om jag är rädd att missa röstningen. Dessutom är internet väldigt svajigt i stallet, så jag lägger en säkerhetsröst nu, ifall att. Känns inte som det hänt något mer sedan min "sammanfattning", så jag skrapar ihop en lövtunn teori. Tjoho! Hinner jag in innan dl kan den absolut ändras.

Habina röstat på glömmerallt

Efter att alla fått sina roller är det snurrfian i #111 som börjat ta upp fördelningen av goda/onda. Hon skulle kunna vara ond, som försöker skriva om något rätt neutralt. Men jag tror mer på att den som svarar henne och fortsätter funderingarna är ond, det är en lätt diskussion att fortsätta. Detta är glömmerallt, som sedan hamnar i diskussion med quarter huruvida man skall räkna en tredjedel onda eller 30 %.

Jag har också svårt att hitta något denna gången men om man ska vara petig så den som egentligen säger att jag gjort ett räknefel om 1/3 kontra 30% först på min 30% antagande av onda så är det faktiskt @Blacksmithfarm

Men 1/3 = 33% ??
Varför räknar du på 30%?

Då blir det 5,61, om man ska vara petig...
Glömerallts kommentar som iofs var först

"Vad bygger du de 30% på? :)

Vi brukar väl säga en tredjedel och det är väl i utgångspunkt när de onda vet om varandra. Och det är ju ganska vanligt med onda utanför lyan,vilket borde ge fler onda, så jag tänker att procenten borde ligga högre?"

så lite konstigt tycker jag att det är att du just hakar upp dig på glömmerallts svaromål, när det faktiskt är så att hon utvecklar blacksmithfarms svaromål på mitt reonemang?
Fortfarande så tycker jag det är lite hårklyverier att haka upp sig på att jag skrev ca 30% ( obsevera ca ) då jag de facto inte skrev 1/3 vilket jag tycker att det är konstigt att BSF direkt antar att jag menade?
Så för mig är BSF mycket mer misstänkt ur det hänseendet än glömmerallt just nu,
därmed inte sagt att inte båda är onda
De var väldigt snabba båda två att snappa upp detta, men jag uppfattar den som drivande i detta faktiskt är BSF.

Edit
La till glömmerallts första kommentar i inläggget med citattecken, kom inte med när jag postade första gången

Senast ändrad:
:confused: Förr förra va? :D I förra leken höll jag mig så hårt under radar som jag kunde... ;)

Lejonkungen, den där "jag röstar på mammas av gammal tradition". och eftersom du, som jag fattade det, då hade varit ond gången innan när du gjorde det så kunde lyan, som varit med i samma lek lista ut att du var ond utanför lyan. Mammas käkades som "bekräftelse" på att de fattat.
Men det var lite prat kring formuleringen redan innan DL1 vill jag minnas...

Lejonkungen, den där "jag röstar på mammas av gammal tradition". och eftersom du, som jag fattade det, då hade varit ond gången innan när du gjorde det så kunde lyan, som varit med i samma lek lista ut att du var ond utanför lyan. Mammas käkades som "bekräftelse" på att de fattat.
Men det var lite prat kring formuleringen redan innan DL1 vill jag minnas...

Ja det var väl så teorin var, sen hade väl inte lyan tänkt exakt så om jag kommer ihåg rätt. Men Snurris kanske hade tänkt så? Men jag är med på vilken lek du menar, det är för förra, för förra leken var ju Sherlock Holmes :)

Hemkommen från stallet igen (utan tingad kattunge tyvärr :p ) och jag hade ju hoppats att någon onding skulle trampat i klaveret så man hade nåt att gå på innan det var dags att rösta. Men neeej då... :arghh:

Habinas röst var visserligen en något tunn teori bakom, men som första röst kan man knappast klaga på den.

Ångesten börjar komma krypande - och till skillnad från flera andra har jag ingen alkohol att tillgå... :down:

Jag har också svårt att hitta något denna gången men om man ska vara petig så den som egentligen säger att jag jort ett räknefel om 1/3 kontra 30% först på min 30% antagande av onda så är det faktiskt @Blacksmithfarm

Glömerallts kommentar som iofs var först

"Vad bygger du de 30% på? :)

Vi brukar väl säga en tredjedel och det är väl i utgångspunkt när de onda vet om varandra. Och det är ju ganska vanligt med onda utanför lyan,vilket borde ge fler onda, så jag tänker att procenten borde ligga högre?"

så lite konstigt tycker jag att det är att du just hakar upp dig på glömmerallts svaromål, när det faktiskt är så att hon utvecklar blacksmithfarms svaromål på mitt reonemang?
Fortfarande så tycker jag det är lite hårklyverier att haka upp sig på att jag skrev ca 30% ( obsevera ca ) då jag de facto inte skrev 1/3 vilket jag tycker att det är konstigt att BSF direkt antar att jag menade?
Så för mig är BSF mycket mer misstänkt ur det hänseendet än glömmerallt just nu,
därmed inte sagt att inte båda är onda
De var väldigt snabba båda två att snappa upp detta, men jag uppfattar den som drivande i detta faktiskt är BSF.

Edit
La till glömmerallts första kommentar i inläggget med citattecken, kom inte med när jag postade första gången

Såhär såg konversationen ut (nu tar jag främst med Q4E, glömmerallt och mig då det är vad som diskuterats)
:D

det kan var så
men å andra sidan har de onda en outsider i sin onda spion samt att Gollum finns på sin egen sida sas.

Hm
Skitsvårt att tro antingen 4 eller 5 onda
+ onda spionen
+ Gollum....
ren matematik
10(+ några till bybor?) roller
4-5 onda
2 outsiders
Rent statistiskt ska det vara ca 30% onda
så det där tål att funderas på...

Vad bygger du de 30% på? :)

Vi brukar väl säga en tredjedel och det är väl i utgångspunkt när de onda vet om varandra. Och det är ju ganska vanligt med onda utanför lyan,vilket borde ge fler onda, så jag tänker att procenten borde ligga högre?

nu fick du mig att gå tillbaka och dubbelkolla hur många som är med
Vi är 17 st
ren matematik
30% av 17= 5,1 om vi ska vara petiga
och därtill har vi en ond spion plus en Gollum som kan vinna....
rent spontant så känns det som väldigt många onda med 5
Men å andra sidan räknar jag hellre lite högt än lågt,
vis från tidigare lekar
Så vad jag tror utifrån ren matematik är att det är minst 4 ulvar men fler än 5 vore:
Vääldigt många....

Men 1/3 = 33% ??
Varför räknar du på 30%?

Då blir det 5,61, om man ska vara petig...

Du börjar med att det ska vara ca 30%, glömmerallt ifrågasätter 30% eftersom vi brukar räkna på 1/3 (vilket är vad jag har "lärt" mig.
Du skriver återigen 30%, och det är då jag, lite skarpt ser jag nu, påpekar/undrar varför du använder 30% istället för 33%.
Sedan fortsätter det:

Ja det är jag med på men varför skulle det vara just 30%? Det är det jag inte förstår.

6/17 är drygt 36% tror jag det verkar mycket rimligare tycker jag eftersom alla onda inte vet om varandra. Ioförsig borde vi kanske plocka bort gollum när vi räknar och räkna på 16 deltagare. 6/16 blir drygt 37%. 5/16 blir drygt 31%. Tycker 37 låter troligast även om 31 är möjligt.

Jo det är helt korrekt
Kom på det efter jag postat
Så som sagt så tål det att funderas på hur många onda det finns
men
helllre räkna med för många än för få!

Jag tror ni menar samma, du räknar med alla onda så då blir det 6 medan Q4 endast räknar ulvarna/svarta ryttarna som inte borde vara mer än 5 eftersom det då hade blivit 7 onda + Gollum på sin egen sida.

Jo men Q verkade ju tycka 30% onda inlusive de utanför lyan var troligt?, och jag tycker 30 verkar lågt. Men det är möjligt att jag missförstod @quarter4ever .

Däremot håller jag med henne om att det är bättre att räkna med för många än för få.

Vi talade om precis samma sak egentligen precis som Gabbi_O

Och jag som gjorde det på engelska dessutom i 17 års åldern då?
Blir det
:bow::bow:
då?
:p

Så det visar sig att det var ett missförstånd ifall man har räknat alla onda eller bara lyan.
Men jag ser inte hur jag var drivande??
Jag ser i efterhand att jag kanske var lite hårdare i formuleringen än vad jag tänkt, men...

Sedan fastnade detta lite:
För att blanda mig lite diskret i debatten om antalet onda, så tänker jag spontant såhär:
17 deltagare. Men om man tar bort Gollum som är en "egen" sida, så blir det 16. 1 ond utanför lyan och så ungefär en tredjedel onda. då tycker jag det åter rimligt att anta att det är 5-6 onda (troligare 6 eftersom det är 17 deltagare)
Såå, ungefär 5 ulvar och så ond spion, kanske?

Men håller med om att Ringen nog kan ställa till med en hel del, för alla sidor.

Lite diskret - ordvalet fastnar jag lite för. Men det säger ju inte mycket, egentligen ingenting alls så...

Sådär, nu har jag tid med er, hoppas jag. Har kunnat följa leken litegrann under dagen så har inte en massa att läsa ifatt i alla fall. Skitstressig dag på jobbet då två personer var borta. Vilket blir tufft när vi har 3,5 tjänst totalt och samma jobb måste bli gjort. Barnen måste ju få sin lunch...

Nå, för att återknyta till leken. Jag skrev förut att jag håller med Snurris om att det exakta antalet onda så här i början inte är det viktigaste kanske, vi kan ju bara plocka en i taget ändå. Självklart kan man fundera över det, och som god är det ju bra att ha ett hum om när det börjar brinna i knutarna, men eftersom jag fick härdsmälta i hjärnan bara av att försöka komma på hur många det kan vara lät jag det stanna vid "vi kan i alla fall bara plocka en ond i taget". :nailbiting::)

Habina har hunnit lägga sin första röst redan. Jag tycker hon gjort duktigt som fått ihop en teori alls. Jag tänkte jag skulle gå tillbaka lite och läsa kring det hon valt att basera sin teori på. Och försöka hitta guldkornen i det som skrivits fram till nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka