Kampen om ringen - ulvlek

Status
Stängd för vidare inlägg.
*Ringen ger FULL spioninfo den gången ringbäraren använder sig av den egenskapen, och om det är olika ringbärare under spelets gång kan det utnyttjas flera gånger (en gång/ringbärare)
dd.
Följdfråga på det jag fetade i mitt egna inlägg:
Med FULL info avses det ALL info fram tills dess under spelets gång eller endast senaste 24 tim?
kopierar in beskrivningen från första sidan:
"En Full spioninfo -information om alla aktiviteter som sker i bakgrunden exempelvis "Vidstige skyddar Snurrfian, Barliman skickar ett brev, Frodo får ett brev, Frodo siar Niyama, Häxmästaren förhäxar Lobelia, Svart ryttare får ett brev). Det kommer inte att framgå vad sian får för resultat, vem man blir förhäxad att rösta på, vem man siar etc."

Jag har funderat lite kring alla rollerna och ringens egenskaper

Ringen är ett annorlunda redskap i spelet, som kan ställa till det rejält om den kommer i orätta händer, har det förekommit något liknande i lekarna innan?

Har aldrig spelat med ond spion förut men antar att det förändrar hur bla ängeln agerar på första DL?
Den "oskrivna" regeln annars är ju att ängeln skyddar sig själv första natten för att ge info till goda spionen om vem den är- kanske inte det smartaste denna gången då även en ond spion får info....?
Finns det andra saker som påverkas av att det finns en ond spion med? Förutom den uppenbara att onda sidan har en på sin sida som inte ingår i Lyan?

Jag tycker det verkar bli väldigt mycket spioninfo varje dag/natt i denna leken:
*Vanliga spionen får 5 lottade rader
*Onda spionen får 3 spionrader ( antar att de är lottade de också? Stod inget om det i beskrivningen?)
*Ringen ger FULL spioninfo den gången ringbäraren använder sig av den egenskapen, och om det är olika ringbärare under spelets gång kan det utnyttjas flera gånger (en gång/ringbärare)
*Pippin är både tvilling samt får veta 2 spionrader ( återigen antar jag att de är lottade?) varje natt(?) samt även vem som är beskyddad
@Lobelia Fråga ang Pippins beskyddsinfo: Får han veta all beskyddsinfo? Tänker på dels att ringbäraren kan använda sig av beskydd samt att även Gollum har ett beskydd( vilket jag antar är att stoppa lynchen mot sig själv?) Sedan kan också brevis dela ut ett beskydd.

@Lobelia Har en undran ang brevbärararen, det står att han har 5 paket att dela ut-
när dessa är utdelade ( om brevis lever så länge) så är de slut-
inga nya paket kommer till sas?

Om det inte står att raderna är lottade tror jag inte vi skall anta att de är det, det kan också vara så att LL har bestämt sedan innan vilken info detta ska innebära, men att vi inte får veta det, eller att LL bestämmer utefter hur leken ser ut vilka rader som är "lämpliga" att ge till vem.

Om det inte står att raderna är lottade tror jag inte vi skall anta att de är det, det kan också vara så att LL har bestämt sedan innan vilken info detta ska innebära, men att vi inte får veta det, eller att LL bestämmer utefter hur leken ser ut vilka rader som är "lämpliga" att ge till vem.
Lite det jag var ute efter att få veta @Gabby_Ossi

Med FULL info avses det ALL info fram tills dess under spelets gång eller endast senaste 24 tim?
"En Full spioninfo -information om alla aktiviteter som sker i bakgrunden exempelvis "Vidstige skyddar Snurrfian, Barliman skickar ett brev, Frodo får ett brev, Frodo siar Niyama, Häxmästaren förhäxar Lobelia, Svart ryttare får ett brev). Det kommer inte att framgå vad sian får för resultat, vem man blir förhäxad att rösta på, vem man siar etc."
Jag förutsätter att det endast handlar om det senaste dygnet.

En till fundering på sista raden som jag fetat: brukar det vara så att spioninfon bara berättar vad som händer men inte "resultatet"? Eller är det en begränsning endast för denna leken? Och om denna infon inte ingår i "Full spioninfo", kan den då inte dyka upp i de andra "spionraderna" heller?
Det verkar också som att det är lite blandat ifall deltagarna omnämns med sina nick eller med sin roll, stämmer detta?
(@Lobelia , @Paddington )

Jag har funderat lite kring alla rollerna och ringens egenskaper

Ringen är ett annorlunda redskap i spelet, som kan ställa till det rejält om den kommer i orätta händer, har det förekommit något liknande i lekarna innan?

Har aldrig spelat med ond spion förut men antar att det förändrar hur bla ängeln agerar på första DL?
Den "oskrivna" regeln annars är ju att ängeln skyddar sig själv första natten för att ge info till goda spionen om vem den är- kanske inte det smartaste denna gången då även en ond spion får info....?
Finns det andra saker som påverkas av att det finns en ond spion med? Förutom den uppenbara att onda sidan har en på sin sida som inte ingår i Lyan?

Jag tycker det verkar bli väldigt mycket spioninfo varje dag/natt i denna leken:
*Vanliga spionen får 5 lottade rader
*Onda spionen får 3 spionrader ( antar att de är lottade de också? Stod inget om det i beskrivningen?)
*Pippin är både tvilling samt får veta 2 spionrader ( återigen antar jag att de är lottade?) varje natt(?) samt även vem som är beskyddad
@Lobelia Fråga ang Pippins beskyddsinfo: Får han veta all beskyddsinfo? Tänker på dels att ringbäraren kan använda sig av beskydd samt att även Gollum har ett beskydd( vilket jag antar är att stoppa lynchen mot sig själv?) Sedan kan också brevis dela ut ett beskydd.

@Lobelia Har en undran ang brevbärararen, det står att han har 5 paket att dela ut-
när dessa är utdelade ( om brevis lever så länge) så är de slut-
inga nya paket kommer till sas?

Angående Barliman (brevbäraren) så är din fråga besvarad i informationen om rollen.

Pippin får sådan information angående beskydd som en spion kan tänkas upptäcka med blotta ögat.

Lite det jag var ute efter att få veta @Gabby_Ossi

Jag förstår!
Nu när jag började fundera på det här med spioninfo inser jag att det finns ju massa olika möjligheter, har inte funderat på det så mycket innan men nu när det verkar vara ganska mycket info i omlopp som kan hamna hos många olika kanske det är bra att ha lite koll på vad som faktiskt KAN dyka upp och var :p. Men jag förstår samtidigt om LL vill vara lite hemliga med den biten ;)

Det som avses är det som står i rollen, en full spioninfo, inte två eller tre.

En till fundering på sista raden som jag fetat: brukar det vara så att spioninfon bara berättar vad som händer men inte "resultatet"? Eller är det en begränsning endast för denna leken? Och om denna infon inte ingår i "Full spioninfo", kan den då inte dyka upp i de andra "spionraderna" heller?
Det verkar också som att det är lite blandat ifall deltagarna omnämns med sina nick eller med sin roll, stämmer detta?
(@Lobelia , @Paddington )

Alla sior är konstruerade på samma vis, mönstret följer det i givna exempel.

Det här som alla skriver i trådarna är det enda man har att gå på att bestämma sig vem man ska rösta på :cautious: Jisses :D

Jag ser att alla frågar till höger och vänster, kan man på det sättet få fram "mer" information mellan raderna än annars? Alltså fiskas det fram info på det sättet menar jag?

Det här som alla skriver i trådarna är det enda man har att gå på att bestämma sig vem man ska rösta på :cautious: Jisses :D

Jag ser att alla frågar till höger och vänster, kan man på det sättet få fram "mer" information mellan raderna än annars? Alltså fiskas det fram info på det sättet menar jag?
Välkommen till första-DL-ångesten....
Nu är det din första lek, men det är precis lika eländigt för oss som varit med ett par gånger, och de som varit med länge brukar också tycka att det är knivigt med första DL.
Jag frågar för att veta att jag inte missförstått något i beskrivningarna av rollerna och förmågorna, det kan visa sig förödande senare om man fattat något fel.
Man kan även fråga LL:arna i pm om man vill.

Senast ändrad:
Självklart är det inte bra, men frågan är även hur mycket de onda kan göra med infon... Men då måste vi även ha kommit så långt att ängeln faktiskt vet vem som är Frodo och det är långt ifrån enkelt skulle jag tro. Det kan ju även vara så att ängeln har helt fel och skyddar någon helt annan eller sig själv och då har de svarta ryttarna inte så mycket mer info ändå. Men helt klart är att rollen Frodo är extremt svår, den får inte sticka ut så de goda lynchar, får inte vara för övertydlig med sin roll så att ryttarna käkar, men tillräckligt tydlig så ängeln har en chans att skydda...
Huvaligen... :nailbiting:

Typ så känner jag med :nailbiting:
Och svårt att vara ängel också. Inte avslöja varesej sig själv eller Frodo men samtidigt skydda Frodo och inte bli käk själv.

Dels frågar man för att räta ut frågetecken, men till viss del även för att det kan ge mer information än vad man har tänkt. Det har hänt både en och två gånger att någon har råkat försäga sig eller liknande. ;)

Alltså, det här kommer ju att bli spännande. :devil: 13 sidor redan och första DL har inte varit än samt att LL ligger tvåa när det gäller antalet inlägg... O_o :D

För att försöka vara lite seriös :angel: så verkar det som att alla har hittat leken.
Det har varit mycket frågor och funderingar vilket inte är konstigt med tanke på att det är en del nya tvister med här :nailbiting:. De flesta har även passat på att svara på den obligatoriska frågan innan rollerna delades ut så det går inte att läsa ut något från de svaren. Än så länge kan jag inte hitta något som sticker ut vilket kan göra det svårt när det väl blir dags att rösta, men jag får väl tackla det problemet när det är dags... :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka