Kampen om ringen - Moria edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är jag här och måste rösta.

Jag tycker att Blacksmithfarm är fortsatt misstänkt, hon har lagt en tidig röst idag på Niyama som inte är till hennes fördel. Vet man att man brukar misstänka någon tycker jag det är förståeligt att man inte röstar på denna i DL 1 trots att man reagerar på den, speciellt när den redan har röst(er).

Det har funderats mycket på om alla röster på zassoo är från goda. Håller med om att de i lyan inte borde vilja rösta på trollet eftersom de vet att de då förlorar sin röst om hon åker. Samtidigt kanske de hoppas att det ska ge ett starkt alibi. EmmaN vet vi nu var god, frågan är om ev andrarösten från Viva skulle kunna vara en alibiröst? Viva är ny men har läst och spelat på andra forum så hon har nog rätt bra koll på taktiken bakom spelet ändå...

Men inte tillräckligt för att ta sig förbi Bsf för mig, så nu blir det såhär, kan ev komma in och ändra om jag får tid under kvällen och telefonen samarbetar någorlunda.

Gabby_Ossi röstar på Blacksmithfarm

Hur ser du på att de tre första rösterna såg ut såhär:
18.36 bollen__ röstar på heartstring
20.27 Blacksmithfarm röstar på cirkus
20.28 zassoo röstar på heartstring

Varför skulle zass försökt få sin kollega lynchad? Jag godförklarar inte heart, men jag tycker detta kan tyda på att hon inte sitter i lyan.
Jag håller med dig, hon hade dessutom kastat sina misstankar mot Heartstrings även innan. Jag försöker bara fundera fram och tillbaka. Bsf blev också misstänkt av Zassoo men fick ingen röst, vet inte om det betyder något. Men jag kan i viss mån förstå Bsf tankegångar.

Zassoo: Tycker att Legolas lika gärna skulle kunna heta Sauron, vilket möjligtvis skulle kunna vara en aning skumt, men samtidigt har jag väldigt svårt att tro att någon ulv skulle vilja sticka ut på det sättet.

Kanske inte en ulv men en ond utanför lyan vill ju visa sig för lyan.

I och för sig, men känns det inte väldigt "grovt" för det? Det känns som om det är en sån sak som alla reagerar på, men å andra sidan så kanske det är ett smart drag i och med att jag tyckte att det var lite väl uppenbart för att kunna vara så. Så du kan mycket väl ha rätt! :D

Eh, var det inte du som skrev jättetydligt när du var ond utanför lyan? :p

:o Nu tycker jag att vi ska koncentrerar oss på den här leken! :angel: Å andra sidan så åkte jag rätt omgående efter det... :meh::D

Nä, nu måste jag rösta. har bläddrat igenom leken och den jag fastnat för och inte kan skaka av mig är Niyama.

Hon tycker att man ska rösta på den man finner mest misstänkt men verkar inte vilja göra det själv. Dessutom diskuterar hon onda utanför lyan med snurrfian. Kan det vara så att Niyama sitter i lyan och att Snurrfian ev är ond utanför? Hennes röst på bollen__ skaver också lite. bollen__ la lekens första röst, det är inte alltid lätt med motiveringen då. När Niyama lägger sin röst så har det ändå hänt en del, trillat in fler röster. Så, därför får det bli:

Blacksmithfarm röstar på Niyama

Jag blev tvungen att titta närmare på BSF motivering att rösta på Niyama i och med att även jag är indragen i den. Vi diskuterade Zassoos sätt att formulera sig och huruvida det kunde vara en vink till lyan. Hur kan det bli till att jag ha vinkat till lyan? Våra funderingar var ju om Zassoo hade vinkat till lyan? Sen hade Zassoo uppenbarligen inte gjort det eftersom hon var troll och satt i lyan. Och vad i diskussionen gör Niyama till ulv i lyan? I sådana fall är det väl mer troligt att hon skulle kunna vara utanför lyan och tog chansen att synas genom att diskutera saken med mig som tidigare har gjort en dundertabbe i den kategorin.

Jag antar att vissa onda kan komma att offras av onda för spelets skull. Men enligt mitt tycke hade trollet gjort större skada senare i leken så tycker att den rollen borde försökt räddats. Samtidigt var det som sagt många röster i sista minut, kanske hanns det inte eller så hade det väckt för många misstankar.

Jag antar att vissa onda kan komma att offras av onda för spelets skull. Men enligt mitt tycke hade trollet gjort större skada senare i leken så tycker att den rollen borde försökt räddats. Samtidigt var det som sagt många röster i sista minut, kanske hanns det inte eller så hade det väckt för många misstankar.

Håller med om att det troligen gjort större skada om trollet hade åkt senare. Men vi vet ju inte om det var möjligt att rädda zass på ett rimligt sätt (eller ja, jag vet i alla fall inte). Det gick ju snabbt på slutet. Sen har det ju hänt att ulvar av misstag råkat lyncha andra ulvar.

Översikt så här långt:

Röstlista DL1 kl 22.00
18.36 bollen__ röstar på heartstring
20.27 Blacksmithfarm röstar på cirkus
20.28 zassoo röstar på heartstring
20.42 EmmaN röstar på zassoo
20.51 viva röstar på zassoo
20.03 cirkus röstar på blacksmithfarm
21.18 Mirtai röstar på Viva

21.38 Snurrfian röstar på EmmaN
21.41 Niyama röstar på bollen
21.58 Hedinn röstar på Zassoo

21.58 Klara röstar på Quarter4Ever
21.59 Sedna röstar på Cirkus

Heartstring röstar på zassoo ( ogiltig röst)
21.59 quarter4ever röstar på Hedinn
21.59 Gabby_Ossi röstar på Blacksmithfarm

LenaH missar att rösta ( giltigt förfall)

zassoo lynchas DL1, var troll
EmmaN käkas nattDL1 var bybo

Viva och Hedinn, 2 st som röstade på trollet igår vars röster inte kommer räknas i dagens lynch
(lånade lite från @quarter4ever ;) )

Men om jag tittar på det här så vill jag hålla heartstring åt det godare hållet så där rent spontant, varför skulle en lyamedlem lägga en andra röst så tidigt på en lyakollega? Och på samma sätt vill jag hålla Hedinn och Viva åt det godare hållet, att dels riskera att deras röster inte kommer att räknas nästa dl och att lägga andra och tredje rösten på en kollega känns lite magstarkt, speciellt i en första dl. Men jag vågar inte vara hundra på det, lyor gör inte alltid som man tror att de ska göra... :cautious:
Men om det nu är så att heartstring är god så undrar jag lite mer över bollen__ det kan visserligen vara så att zassoo såg chansen att följa en god och lägga in en andra röst, men det kan även vara så att bollen är utanför lyan som lyan försöker visa att de har sett henne, eller att bollen sitter i lyan och lyan hade funderat på att försöka få ut en god heartstring men som sen inte kunde följas upp när drevet istället gick mot zassoo.

(...) men det kan även vara så att bollen är utanför lyan som lyan försöker visa att de har sett henne, eller att bollen sitter i lyan och lyan hade funderat på att försöka få ut en god heartstring men som sen inte kunde följas upp när drevet istället gick mot zassoo.

Men hur skulle lyan ha sett bollen? Jag tycker det är ganska sällan som lyan fattar så snabbt vilka som är deras kollegor utanför lyan. Jag har inte sett nåt bollen gjort som skulle kunna tolkas som att hon vinkat till lyan.

Snön vräkte ner hela natten och hela dagen och vårt sällskap har envist strävat framåt men nu är det stopp, ska hoberna inte drunkna i snön så måste de vända om. Så snart det vänt om så lättar snöfallet, och snart kan även hoberna ta sig fram utan hjälp. sällskapet beslutar sig för att använda tunnlarna genom berget för att nå till Moria, trånga mörka fuktiga tunnlar där faror lurar bakom var krök och som tycks vara gjorda för att gå vilse i.

Först måste sällskapet hitta ingången.

DagDL kl 22:00

Men hur skulle lyan ha sett bollen? Jag tycker det är ganska sällan som lyan fattar så snabbt vilka som är deras kollegor utanför lyan. Jag har inte sett nåt bollen gjort som skulle kunna tolkas som att hon vinkat till lyan.
:banghead: Skrev jag inte med den delen... Jag hade det i huvudet... *suck* fortsättningen på bollen__... men jag hittar inget som skulle kunna vara en hint till lyan, så det kan vara som jag inledde med, Zasso röstade helt enkelt med någon som hon trodde var god.

:banghead: Skrev jag inte med den delen... Jag hade det i huvudet... *suck* fortsättningen på bollen__... men jag hittar inget som skulle kunna vara en hint till lyan, så det kan vara som jag inledde med, Zasso röstade helt enkelt med någon som hon trodde var god.

Nu är det jag som inte fattar - Zassoo röstade MED någon som hon trodde var god? Vad menar du?

De som jag tycker stuckit ut idag är quarter4ever och bsf.

Quarter4ever som funderar kring varför orchkungen inte räddade zassoo. Funderingen är i sig inte konstigt, men att quarter4ever missar att Heartstring tidigt hade två röster, men lyfter fram att Cirkus och BSF hade två röster (vilket var fallet först kl 21:59) tycker jag är märkligt. Vet inte om det säger något om quarter4evers roll, men vaksam är jag.

Sedan är det BSF som lägger en tidig röst på Niyama med motivering som känns väldigt tunn. Jag förstår inte vad som gör Niyama skum för att hon inte röstade på zassoo. Det BSF skriver om att Niyama skulle kunna vara i lyan och Snurrfian ond utanför förstår jag inte riktigt heller. Har ögonen på BSF.

Om jag utgår från min grundtanke idag. Jag tror inte att någon av dom som röstade på Zassoo igår sitter i lyan. Dom behöver inte vara goda för det. Alltså tänker jag idag försöka hitta onda på annat håll just idag.

Jag blir, precis som andra, misstänksam mot BSF. Hon är väldigt på och hugger på minsta lilla med någon typ av tvärsäkerhet. Igår ville jag inte gärna misstänka henne allt för mycket eftersom jag är lite färgad av att hon varit ond ganska ofta när vi lekt tillsammans. Men när hon fortsätter idag ökar mina misstankar mot henne.

Igår röstade jag på Q. Inte mycket till teori, en förstadagsröst i panik. Hann inte med leken som jag hade önskat igår. Dock är Q lite oskarp, mot vad hon brukar vara. Hon gör lite missar i sina teorier, som man inte är van vid med Q. Som att hon utelämnar Heartstring i sina teorier om att orchkungen borde försökt rädda Zassoo, att hon inte själv lyfter tanken om att lyan kanske inte kunde göra det utan att det skulle bli för tydligt (jag är van vid att Q själv kommer med alla tänkbara varianter i sina teorier).

Cirkus var lite på tapeten igår. Kopplat till teorierna kring Niyama, Zassoo, heartstring och dvärgarna. Som jag skrev igår tror jag att en ond cirkus (i alla fall en cirkus i lyan) skulle varit väldigt mycket mer smidig och diskret i sina uttalanden. Om hon verkligen var ulv tror jag inte att hon hade huggit på en så uppenbar grej.

Nu ska vi visst äta jordgubbar, så jag får återkomma igen.

Nu är det jag som inte fattar - Zassoo röstade MED någon som hon trodde var god? Vad menar du?
Ja alltså det bygger ju på att lyan/Zassoo ansåg att Bollen mest troligt inte var ulv utanför lyan, alltså röstar Zassoo på samma som Bollen__ /röstar MED bollen för att antingen kunna peka ut bollen som ond utanför lyan, eller om Zassoo hade klarat sig igår kunnat fått Bollen vänligt inställd till Zassoo eftersom hon röstade lika.

Det jag menade i min röstmotivering var att jag tyckte det lät på heartstrings formulering som att hon trodde att dvärgarna var de onda. Att cirkus då verkade försöka få det till att det var hedinn som ville vara bybo tyckte jag var misstänkt. Då mitt fokus var på att heartstrings koppling till dvärgarna kändes konstig just för att dvärgarna är bybor. Hur cirkus då ville få det till att hedinn ville verka vara bybo förstår inte jag...

Vad tänker du om cirkus idag?

Ja alltså det bygger ju på att lyan/Zassoo ansåg att Bollen mest troligt inte var ulv utanför lyan, alltså röstar Zassoo på samma som Bollen__ /röstar MED bollen för att antingen kunna peka ut bollen som ond utanför lyan, eller om Zassoo hade klarat sig igår kunnat fått Bollen vänligt inställd till Zassoo eftersom hon röstade lika.

Nu fattar inte jag det fetade. Vadå peka ut bollen som ond utanför lyan?

Spontant bortbjuden :laugh:

Jag kommer att hinna tillbaka till DL. Så om det är lite tunt med teorier beror det på att tillställningen är utomhus och det finns inte ens toa att låsa in sig på :arghh:

Om jag förstår dig rätt bygger din tanke på att lyan skulle vara mer eller mindre säkra på att en spelare inte är ond utanför lyan redan efter första rösten i DL1. En spelare som dessutom knappt skrivit något. Det låter långsökt.

Nu fattar inte jag det fetade. Vadå peka ut bollen som ond utanför lyan?
Jag tänkte om det hade varit så att Zassoo hade klarat sig i lynchen och om bollen inte är ond utanför så fanns det alla möjligheter för lyan att få det att se ut som om hon skulle vara det. Men nu åkte Zassoo i lynchen så den möjligheten föll den också. :D Sen finns det ju alltid möjligheten att Bollen är i lyan och Zassoo var lite ringrostig och följde en lya kollega helt enkelt. :D
Så egentligen blir jag inte så mycket klokare på var jag har bollen efter den här utläggningen heller... :arghh:

Om jag förstår dig rätt bygger din tanke på att lyan skulle vara mer eller mindre säkra på att en spelare inte är ond utanför lyan redan efter första rösten i DL1. En spelare som dessutom knappt skrivit något. Det låter långsökt.
Fast jag försökte vända på alla de olika alternativen till varför Zassoo röstade som Bollen... Det var ett av alternativen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka