Specialroll Ringbärare/Ringen.
Det finns en ring med i spelet, den kan aldrig dö utan dör bäraren så vandrar ringen vidare. En av de som var närvarande vid käket/lynchen får ringen, vem avgörs genom lottning (LL lottar). Ringens egenskaper ärvs av nästa ringbärare. I spioninfon kommer det att stå exempelvis "Gandalf hittar ringen". Ringens DL är på natten och övergår ringen till annan bärare så ska egenskaperna användas vid den närmsta natt DL.
Ringen är mäktig och ger sin ägare fem paket att använda själv vid närmsta tillämpliga DL. Full spioninfo (dagDL), extraröst (Natt DL), Trolla till groda (Natt DL nämns i DagDL uppdateringen men inte vem)-grodan skriver och teoria som vanligt men rösten räknas inte, stjäla förmåga (natt DL), stoppa käk/lynch (DagdL/natt DL).
Ringens förmåga kan inte användas av spelare som letar efter sin tvilling/sina lykompisar, då ger den istället en extra gissning.
GODA
Frodo- är en hob och gentleman från Fylke. Frodo ärvde den mäktiga ringen från sin excentriske släkting Bilbo, men blev i vår förra lek försmädligt besegrad av Khamül. Ringens inflytande har inte släppt helt, den drar honom till sig, han kan känna av den. Har ringen samma ägare den i 3 speldygn så lyckas han spåra den (får veta vem som är ringbärare för stunden) och kan därefter följa eventuella ägarbyten.
Pippin-Merry är nyfikna själsfränder – nästan som tvillingar. Pippin är nyfiken och kan ibland inte hålla fingrarna i styr vilket kan leda till upptäckter av hemligheter, men leder också ofta till olycka.
Spionlärling-Pippin– får 1-3 spionrader (Max 1/3 av de totala avrundat uppåt - en lottad resten utvalda), Pippin är ingen expert på att spionera och lyckas mest snoka rätt på mindre viktiga saker men ibland briljerar han.
Merry är den förnuftiga i radarparet och har fullt sjå med att hålla koll på sin företagsamma vän.
Tvillingar
Boromir– Äldsta son till Denethor II rikshovmästare av Gondor. Boromir är stolt och maktlysten, har ett häftigt humör och handlar ibland före han tänker. Han är också en ärlig och en sann vän. Boromir är fysiskt stark och överlever en lynch eller ett käk.
Sam– Frodos trädgårdsmästare, har dock farit illa under färden och är inte längre ett extra gott byte för ulvarna. Sam är Frodo trogen men har i för förvirringen och mörkret tappat bort honom. Om Sam av misstag är med och lynchar Frodo blir han först deprimerad och orkar inte delta i nästa lynch, röstar och teoriar som vanligt men rösten räknas inte. Han tar dock igen det vid nästa lynch och går bärsärkagång och slår dubbelt så hårt – rösten räknas dubbelt.
Sam har även förmågan att gissa vem Frodo är, en gissning per natt/dagdl (2 gånger per dygn)
Ny rollträdgårdsmästare
Gandalf -är en mäktig trollkarl, en av Istari och kommer från västerns rike. Han tyngs av ansvaret för gruppen och vid oenighet så har han utslagsröst. Gandalf kan även stoppa en lynch. Om Gandalf är med och lynchar balrogen kommer balrogen slingra sin svans runt Gandalfs ben och dra med honom i Döden. Om balrogen är med och lynchar Gandalf kommer han att sända ut eldblixtrar som slår ut balrogen och denne följer med ner i djupet.
(dag DL)
Borgmästare
Legolas –Är alv till börd han är en mästare med bågen och en skicklig svärdsfäktare, han har också alvernas goda syn och hörsel, han ser och hör mycket som alla anda missar.
Spion (max 5 rader)
Gimli –Gimli är en lojal kamrat, och ställer upp för sina vänner i allt. Han kan välja att ta den lynchades plats, Gimli meddelar senast dag DL vem han vill byta med om denne blir lynchad. (Dag DL). Gimli kommer även dag 2 att rädda Pippin från Palantiern (en mäktig sten för kommunikation som också kan visa framtiden och det förgångna) han hittar och kan från Natt DL 2 använda den, men endast två gånger försöker han en gång till kommer han att förfalla till ondskan vilket är otänkbart för honom.
Siar-lärling –modifierad Natt DL på sia
Aragorn Är en mäktig helare det sägs att han kan väcka döda men det ryktet är överdrivet, det han kan göra är att kommunicera med döda. Den ”väckta” röstar sedan dolt under en lynch och Aragon och den döde får kommunicera under ett dygn från första meddelandet är skickat. Den döde återgår sedan till sin vila. Aragon behöver en natts vila mellan var kontakt och kan inte kontakta samma person två gånger.
Modifierad spökväckare, valfri tidpunkt.
DvärgarI Morias gruvgångar och salar har även några äventyrslystna (läs giriga) dvärgar kommit för att söka skatter som Balin (en gång kung nedom berget) kan ha lämnat efter sig.
(Byb(or))
ONDA
Troll -så stark att alla som röstat på honom vid lynch inte orkar lyncha nästa dag, undantaget är om fler än 2/3 deltar då klarar de att övermanna honom utan att bli överansträngda, sitter i lyan
Orc(er)– Sitter i lyan.
Orchkungen– sitter i lyan, har utslagsrösten om det blir lika vid lynch, övertrumfas av borgmästarens utslagsröst.
Balrog- Kan med tanken kraft påverka spelare så att den 3 (lyckade) gånger ändrar offer för förmågan, meddelar vilken spelar som ska utsättas och vilket det nya målet ska bli. Balrogen vet inte vilken förmåga han påverkar väljer bara mål och nytt offer. Om Gandalf är med och lynchar balrogen kommer balrogen slingra sin svans runt Gandalfs ben och dra med honom i Döden. Om balrogen är med och lynchar Gandalf kommer han att sända ut eldblixtrar som slår ut balrogen och denne följer med ner i djupet. Dag DL på Balrog, denne ska välja vid dag DL men förmågan som ändras kan ha vilken DL som helst.
Ex balrogen väljer att mindtwista Lobelia med nytt offer Paddington kan bli
Lobelia siar Paddington (och inte tänkta målet Cirkus)
Ulvarna (väljer man en ulv så ändrar mankäket för alla) äter Paddington (och inte tänkta offret Cirkus)
Lobelia gissar på Paddington (och inte tänkta offret Cirkus)
Mindtwisten ändrar inte förmågan utan endast offret.
Mindtwister ny roll
Khamûl Nazgûl, initial ringbärare, utanför lyan men kan varje nattDL gissa på en lyamedlem, gissar han rätt så flyttar han in i lyan och tar kommandot där. Så länge han har ringen så blir det alltså två gissningar.