kameraövervakning vid fölning

Sv: kameraövervakning vid fölning

tack för svar.
vi har funderat på att skaffa nånsorts kamera,men vet inte vilken som bäst skulle fylla syftet,,skype kanske skulle kunna gå,men vid stallet är det jättedåligt mobilfält.inverkar det på skype måntro?stallet o boningshuset har oxo en kulle mellan sej och en massa träd.avståndet är inte så stort,max 100 m.
thoora tycks ha en som funkar :) har hört om endel fall där inte nåt funkar o då blir man ju inte glad.

Jag förstår faktiskt att det är annorlunda om man har ansvar för andras ston.

Som jag sade så talar jag helt utifrån egna erfarenheter och de kan du läsa i mitt inlägg. Vad gäller "min" ras är jag säker på att allt går bäst om stona bara får möjlighet att gå undan, vilket inte var fallet med stoet de fick dra ut fölungen ur. Men det var vid en extrem situation som egentligen inte ens borde ha fått vara som den var. Men det har inte jag någon makt över.

Jag tycker det är synd att det ska behöva vara så att hästarna inte kan reda ut fölningen själva.

Ojdå, hoppsan, här var man snabb till att dra slutsatser. Ledsen att jag upprörde dig så...

Varför i hela friden tror du jag tycker det är okej med "lite svinn"? Nu är ju inte jag någon jänkare så det kanske inte var mig och de jag jobbar med som du menade. Men jag vet inte riktigt vem svaret annars var riktat emot, så för att svara på din ganska allvarliga anklagelse; vi arbetar med bevarandeavel av en utrotningshotad ras och värderar varje häst mycket högt för sin möjlighet att bära vidare sina gener. Det kvittar inte alls med "lite svinn". Amerikas vildhästar är inte någon gigantisk uniform massa som du tycks tro.

Som sagt talar jag helt ur egen erfarenhet, som är väl över tvåhundra, förmodligen närmare trehundra fölningar i en hästflock som jag jobbat med på nära håll. De jag arbetar med har full skötsel av dessa hästar som inte har ett dyft att göra med BLM's eller någon annan myndighets hästar. Vi har koll på hästarna och jag vet mycket väl att inte ett enda sto har strukit med vid fölning under den här tiden och jag har inte hört att det skulle varit något problem tidigare heller.

Jag tycker förstås att det är oerhört tragiskt att det ska gå så illa att man måste ta bort hästar pga komplikationer vid fölning. Eftersom jag faktiskt har den erfarenhet jag har (fast du kanske inte tycker den är av värde) av hästar som klarar av att föla utan hjälp, så undrar jag vad som har gått så fel att det är så vanligt att hästar inte klarar en fölning. Det leder mig att tro att man under avel efter egenskaper vi människor värderar högst tappat egenskaper som egentligen är bättre för hästen eller att man på något sätt försvårar för stoet att "göra sin grej". Men det är helt mina egna åsikter.

Nu var det ju inte vad tråden handlade om riktigt, så detta blir mitt sista inlägg här då jag inte har mer att säga i huvudfrågan.

Jag köpte en webkamera och en 5 m lång usbkabel. Satte min bärbara dator i sadelkammaren. Dålig teckning på det mobila internet, men flyttade routern i huset i fönstret som låg närmast stallet. Då fick jag lite teckning. Kopplade upp mig på skype. Hade en till identitet, hade den andra bärbara i huset. Kunde i lugn och ro kolla henne från soffan. Superbra! Mkt smidigare än att besöka hennes box flera ggr natt.
Kan rekommendera en kamera! Lycka till!

Kanske det är olika med olika raser, men jag har de senaste åren varit med om att upptäcka friska föl och ston efter hundratals lyckade fölningar ute i det fria där ingen tittat på.

Nu var det väl inte riktigt vad tråden handlade om, men jag tycker nog det verkar vara lite onödigt mycket stress kring fölningar

Det var dessa rader jag hakade upp mig på rejält.

Övervakning av fölston SKALL ske på alla tänkbara sätt och inga chansningar får förekomma med diverse orsaker så som "att Sylvaticas stora stoflock klarar fölningar och då gör nog det min med"

Sådana råd kan man inte ge helt enkelt.

Och i bagaget har då ytterligare en katastrofal fölning skett hos en av våra vänner.
Där huvud och ett bakben tittade ut...
Ett i stort sett totalt omöjligt läge att rätta men man kan avsluta märrens liv så fort det går.

Det är i sådana här exempel som jag anser att man SKA ÖVERVAKA alla fölningar.

Möjligt att din teori om att vildhästar ute i det fria klarar fölningarna bättre.
Det kan inte jag orda om.
Men säkerligen har utslagningen varit större där märrar med korta ryggar och trånga bäcken redan rensats ut.
Där hingstar har liknande storlek som märrarna.

Sånt sker inte i den "tama" aveln tyvärr.

Exempelvis på travsidan så upplever i alla fall jag väldigt långbenta föl, då med större risk för felläge.

Amen.

AM

...och sen kvittar det för jenkarna om det blir lite svinn på sina vildhästar. En död hit eller dit har knappast nån betydelse...:grin:

kl

Återigen så gör folk det fatala misstaget att INTE kunna skilja på Vilt och Tamt.

Och jag begriper inte hur folk kan vara så oerhört okunniga så att det skall hänvisas i ett kör om "hur vildhästar" gör..

Och man ser det här, på fölning/övervakning. Såg det häromdagen på "avskiljning" ser det ofta på Hantering osv osv...

Är hästfolk så oerhört inkompetenta nu för tiden?? Eller vad är det som är fel?

Hittils har vi enbart haft två föl i år. En fick lägesrättas.
Förra året gick vi igenom värre än värst i fölboxen där två veterinärer försökte rädda sto och föl. Gick inte.
Märren hade lidit alla helvetes kval i många timmar om inte vi sett och varit med för att sedan slakta direkt i boxen.

Jag blir fullständigt vansinnig på folk som tror sig veta saker och säga..jaja hästar klarar fölningar ganska bra själva...:mad::mad:
Sådana har väldigt liten erfarenhet, eller aldrig sett då det blir fel.
Och ju större antal fölningar man är med om, destå närmare katastrofen är man..

Dom som inte övervakar sina märrar skall heller ingen märr ha.
Min åsikt.
(att dom sedan fölar vid obevakat ögonblick, för tidigt, är en helt annan sak)

AM

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 413
Senast: Acto
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: cili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp