kameraövervakning vid fölning

videnlis

Trådstartare
vad har ni för övervakningskamera? tycker ni det är nödvändigt?hur bra funkar det? och hur funkar det(bärbar??skilld skärm?? var e den??)trådlöst??
vet inget om detta,vad har ni för märke på kameran och vad kostar det?

Sv: kameraövervakning vid fölning

Moderatorn påminner om att ni gärna får diskutera varianter av kameror, men inte märken och priser, och självklart inte länka till försäljningsställen.

vi har en, vet inte märket men den vill inte funger :( den ska vara trådlös men ja får den inte att fungera mellan stallet å huset... trots att det är mindre ån 100m som är kravet...
det är första fölningen för mitt halvblod å man vill ju se att det går bra!
suuuck!

Nu har jag inget föl ännu, men väl ett dräktigt sto och kameraövervakning. :) Vi köpte en vädertålig webkamera med IR-ljus (för att kunna ha helt mörkt och ändå se). Vi har ungefär 60 m mellan stall och bostadshus, men eftersom det är skog emellan har vi förstärkt med en extra antenn. Den är alltså trådlös i övrigt och kopplar således upp sig på vårt lokala nätverk här hemmavid. Jag kan titta via datorn (och koppla vidare till tv om jag vill), men mest använder jag min iPhone eller iPad. Framför allt Paddan är väldigt smidig eftersom den är lätt att ha med sig och har en stor och tydlig skärm.

Förutom det trådlösa så har kameran stöd för MSN, vilket gör att vi även via en extern dator kan övervaka. Nu är detta dock inte aktuellt för vår del, men vi har testat och det fungerar.

Rent praktiskt tycker jag det är suveränt att kunna titta till stoet utan att behöva störa. Just nu håller jag mest på och lär mig hennes nattliga rutiner för att sen när det närmar sig mer kunna vara alert på förändringar. Eftersom jag har så nära till stallet är det ju dessutom lätt att gå ut och kolla upp om det är något jag är osäker på eller om tekniken skulle strula. Gällande kamerans funktionalitet så har man en utmärkt bild när det är hyfsat ljust, lite grynigare i mörker (vilket är förståligt). Dock verkar insekterna dras till kamerans IR-ljus, så det kan bli rätt mycket "fartränder" när de far förbi nattetid.

Vi har en nätverkskamera med "mörkerseende" i stallet (nätverkskamera är en som kan kopplas in direkt på det lokala nätverket, en webbkamera måste kopplas till en dator). Den ansluts till datornätverket i huset via en nätverkskabel nedgrävd tvärs över gårdsplanen. Således kan man kolla från alla husets datorer, vilket är praktiskt när man turas om med vakan. Till den skrev jag en Java-applet där man kan ställa in väckning med ett visst tidsintervall och/eller på bestämda klockslag. Väldigt smidigt att kunna övervaka fölningarna utan att sova i stallet eller springa ut och störa stup i kvarten.

Väldigt nödvändigt om man inte vill springa ut och kanske störa stoet flera gånger per natt i flera veckor...

Jag hade tidigare en kamera köpt på "stort varuhus" som trådlöst gick till tv'n. Funkade jättebra i två år. Har ca 30 m mellan stall och hus.

I år har jag köpt en ip-kamera som går trådlöst kamera - dator, vi köpte bara en antennförstärkare. Fördelen med den är att vem som helst kan titta som har en dator! Nackdelen är att man måste ta ner den och programmera om den om den är utan ström mer än 15 min. Kanske inte så jobbigt i vanligt läge men vi har den sittandes 8 m upp i taket och de bygger ny väg så strömmen bryts då och då. Lite pilligt men det har funkat. Skönt att kunna kolla på en laptop var man vill, tidigare fick jag sova vid tvn.

Annat alternativ är de som är gjorda för häständamål med liten display.

Sen måste jag tillägga att det inte bara är innan fölning det är bra med en kamer i stallet. Det är smidigt även efter fölning för att stämma av läget, och jag hade mkt nytta av det när jag hade en kolikhäst. Skulle faktiskt vilja ha en kamera/box alt en som ser alla boxar. Jag har ju nära till stallet men ändå skönt att slippa springa, särskilt nu när jag har småbarn också!

Fördelen med den är att vem som helst kan titta som har en dator!

...som kan bli till en stor nackdel om det jäklas..
Några kunder har frågat oss om detta men vi har kommit fram till att om det händer nåt så bör ju inte hela världen titta när det går käpprätt åt skogen..

För det är väl kanske inte det första man tänker på, att stänga av kameran, just då.

AM

Fick föl i förrgår, vi körde Skype hela natten... Mobilt bredband och webbkamera till den bärbara datorn. Fungerade jättebra!

Det bästa var det bra ljudet, man hörde minsta lilla rörelse stoet gjorde. Nackdelen var att vi köpte den billigaste webbkameran så vi blev tvugna att ha ganska mycket ljus i stallet för att se något. Tips är att köpa en kamera som ger bra bild även i mörker.

Man får inte glömma att stänga av ljudet på datorn i stallet bara så hästarna slipper lyssna på vad vi pysslar med hemma...:p

Vi hade en enkel kamera med medföljande svartvit monitor som man kunde ha i ett separat rum. Vi sov i fikarummet i stallet och hade denna skärm på med ljud och vaknade till av ljuden och hade även mobilväckning typ var 3e timme ifall man skulle somna till för hårt. Vaknade och såg båda fölningarna det året. Vi började observera på skärmen för att sedan gå ut till boxen när fölningen var igång.
Vi behövde bara ha en glödlampa tänd nära kameran, annars såg man bra ändå.

Är det bara jag som inte tycker det är nödvändigt med vare sig kamera eller att ha stoet inne vid fölning?

Kanske det är olika med olika raser, men jag har de senaste åren varit med om att upptäcka friska föl och ston efter hundratals lyckade fölningar ute i det fria där ingen tittat på. Jag kan bara säga ett tillfälle, där möjligen stoet inte hade rett ut situationen när det handlade om ett för tidigt, dödfött föl om det inte upptäckts och man hjälpt till att dra ut fölet. Men det var i en mycket stressad situation med alldeles för många hästar på en liten yta. Min personliga åsikt är att det bästa är att låta stot få gå så fritt som möjligt med mycket utrymme att röra sig (tror jag minskar risken för felplacerade föl) och dra sig undan. Men det är helt baserat på min erfarenhet av halvvilda ston som är vana vid att alltid gå ute, det är möjligt att mer "domesticerade" raser inte fungerar så.

Nu var det väl inte riktigt vad tråden handlade om, men jag tycker nog det verkar vara lite onödigt mycket stress kring fölningar.

Nu har vi en lagstiftning som säger att fölningar ska övervakas så den ska vi följa.

Personligen vill jag att stoet fölar inne, det är garanterat regnfritt, lampor går att tända och det är lättare att behandla sto eller föl om det skulle behövas. Dessutom har jag mitt sto alldeles utanför Rialareviret och tycker att det är dumdristigt att locka till sig eventuella vargar i närheten med blodlukten.

Aha, så vad räknas som övervakning och inte? Jag vill gärna veta!

Kan tillägga att min erfarenhet kommer från arbete i USA där lagstiftningen är annan så det handlar inte om något systematiskt regelbrytande från min sida ;)

Jag tror inte att det definieras mer än att det ska ske övervakat, har inte läst förarbetena till lagen så jag vet inte hur lagstiftarna tänkt sig exakt.
Det brukas tolkas som att man ska ha möjlighet att se om något går snett under fölningen så att man kan åtgärda det eller söka relevant hjälp i tid. Varje år hör man talas om föl som dör i fosterhinnorna för att igen övervakade fölningen och såg till att ta hål på dem i tid.

Så här står det på Jordbruksverkets hemsida, just nu är jag för lat för att leta vidare i föreskrifterna:

Se till din häst varje dag
Du ska hålla din häst så att någon kan se till den minst en gång per dag. Nyfödda, sjuka eller skadade djur och djur som beter sig onormalt ska du se till oftare. Högdräktiga ston ska du också se till oftare, särskilt vid tiden kring fölningen.

Är det med andra ord ganska vanligt att föl inte tar sig igenom fosterhinnorna själva här? Det gör mig lite oroad faktiskt. Det kan mycket väl handla om föl som är för svaga för att ta sig igenom hinnan själva, men i USA är det väl känt att gräs av släktet svinglar (Festuca) är mottagliga för en svamp vars gift har en koppling till förtjockning av fosterhinnor hos hästar, och andra problem med dräktighet även hos andra djur.

Eftersom vi håller på att starta avelsverksamhet och vet att Ängssvingel är vanligt i svenska vallgräsblandningar har vi försökt hitta svensk information om detta, men med noll resultat. Vi hörde med en forskare i USA som gjort en studie tillsammans med ett finkst team och han funderade över om de svinglar som är mottagliga för svampen normalt inte klarar sig i Sveriges klimat, men var inte säker och skulle höra med en kollega, men sedan har vi inte hört mer.

Vill man chansa så struntar man i att övervaka. Här har vi andras ston inackorderade, och de betalar en del för det, och har kostnader i samband med semin osv.
Då är det väl bara att välja själv vilket alternativ som är trevligast:

1. Jo du, ditt sto hade visst fölat häromnatten, vet inte vad som gick fel, men jag hittade henne nyss, tydligen låg fölet fel, för hur som helst ligger hon död i hagen och en halv fölunge sticker ut därbak.

2. Hej! Kl 2 inatt fölade ditt sto, jag såg att det bara kom ett framben, så jag gick in och rätade ut benet. Sen kom fölet direkt, och var pigg och har nu diat osv. Grattis!

...och sen kvittar det för jenkarna om det blir lite svinn på sina vildhästar. En död hit eller dit har knappast nån betydelse...:grin:

kl

Återigen så gör folk det fatala misstaget att INTE kunna skilja på Vilt och Tamt.

Och jag begriper inte hur folk kan vara så oerhört okunniga så att det skall hänvisas i ett kör om "hur vildhästar" gör..

Och man ser det här, på fölning/övervakning. Såg det häromdagen på "avskiljning" ser det ofta på Hantering osv osv...

Är hästfolk så oerhört inkompetenta nu för tiden?? Eller vad är det som är fel?

Hittils har vi enbart haft två föl i år. En fick lägesrättas.
Förra året gick vi igenom värre än värst i fölboxen där två veterinärer försökte rädda sto och föl. Gick inte.
Märren hade lidit alla helvetes kval i många timmar om inte vi sett och varit med för att sedan slakta direkt i boxen.

Jag blir fullständigt vansinnig på folk som tror sig veta saker och säga..jaja hästar klarar fölningar ganska bra själva...:mad::mad:
Sådana har väldigt liten erfarenhet, eller aldrig sett då det blir fel.
Och ju större antal fölningar man är med om, destå närmare katastrofen är man..

Dom som inte övervakar sina märrar skall heller ingen märr ha.
Min åsikt.
(att dom sedan fölar vid obevakat ögonblick, för tidigt, är en helt annan sak)

AM

Självklart ska man vaka över stoet efter bästa förmåga.

Jag har hittills inte sett ett övervakningssystem som jag säkert vet att jag kommer att vara nöjd med när det gäller de förhållanden som jag har för min kuse (verkar kosta en del...) , så jag har "bestämt" mig för att köra med fölvakt på en sån där gjord. Dessa går ju att hyra och många har verkat nöjda med en dylik manick!

*KL*

Själv har jag både kamera övervakning och Birth Larm .

Dock skulle jag inte lägga ut det på nätet utan vår går bara till TV här hemma .

Sen angående Birth larmet som går till mobilen kan jag säga att vi åkte iväg förra året en snabbis och på vägen hem larmar Birth Larmet (Den larmar ju när stoet ligger raklång på sidan ) vi kör i blåsfart hem när larmet går och får syn på tant i hagen stående med larmet hängande på sidan .

Tant har rullat sig så den sitter på sidan och larmar hela tiden :o

Hon är så tjocker och hade ju inte mycket till manke så den flyttade runt henne som hon låg ner .

Men hellre ett larm för mycket än för lite och den fungerade ypperligen till fölningen .

Skulle inte vilja vara utan något av mina larm och dom kompleterar varandra bra .
Mia

Själv förstår jag inte varför man lägger ned tid och pengar på att få sitt sto dräktigt och sen struntar i det allra viktigaste.

Jag är rekordvakare istället, men hellre en sömnlös vecka extra än ett sto och/eller föl som dör bara för att jag inte orkade vaka. Så har jag också varit med alla gånger mitt sto fölade, men senaste gången höll hon på att lura mig och huvud och framben var ute när jag kom ut.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 413
Senast: Acto
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: cili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp