Kalvpellets...

Sv: Kalvpellets...

vad betyder expeller?

GALAX UTMÄRKT

Raps, extraherad 33,8%
Sojamjöl 19,1%
Palmkärnor, expeller 12,7%

/U

Expeller är en restprodukt när man pressar ut oljan ur fröna, ett annat , kanske vanligare namn är -kaka. Det är alltså det som blir kvar när oljan plockats bort.

Däremot så undrar jag varför det innehåller palmkärnor?
Jag har nog inte sett det i foder tidigare.

tack för svar!
Jag har insett att det inte verkar vara det mest miljövänliga fodret jag har köpt...
/U

Ingen som vågar gissa på hur mycket jag kan ge av Galaxen till min SWB-åring(som kan passera 170 cm i mkh när hon är färdig) som går på ett bete som inte räcker till? Blir det bättre/sämre av att kombinera med lucern, havre eller annat? Vad ska jag tänka på? Väden som kan ligga för högt?
Hon har tagit sig en aning av sista veckornas "tvångsfodring" med betfor och lucern och står lugnt (jag håller) och äter allt snällt just nu. Det är endast senaste dagarna hon börjar
/U

Jag fodrar mitt fullblod med Galax eftersom vi har mkt lågt protein i vårt hö. Jag har räknat ut näringsvärdet för häst enligt Råvaruinnehållet på min säck:

10,4 MJ
201 g smb rp
25 g Ca
14 g P
4,6 g Mg

/Sara

*kl*

Grisfoder ger ju en del till sina hästar också:)

Funderade på en sak ang deras magar + nöt vs hästfoder. Nötter har ju fler magar än vad hästar har. Gör det någon skillnad på upptaget av fodret? Alltså om nötfoder är anpassat för 4 magar medans hästfoder endast för 1 mage? Lite svårt att förklara men någon kanske förstår.

Det gör ganska stor skillnad på hur de bryter ner fodret. En häst kan bryta ner mycket mer fibrer i sin matsmältning, alltså grövre foder.
Det är faktiskt så att hästdjuren är de gräsätare som kan hitta foder som de kan tillgodogöra sig efter att de andra har betat. De kan bryta ner mycket grövre strån och få näring ur dem.
De behöver inte heller som idisslare anpassa sin tarmflora till nya foder för att kunna få näring ur dem. En ko eller ett får kan inte få näring ur ett foder de får en enstaka gång. Utan måste få det ett tag innan de kan bryta ner det och tillgodo göra sig näringen.

Jag fodrar mitt fullblod med Galax eftersom vi har mkt lågt protein i vårt hö. Jag har räknat ut näringsvärdet för häst enligt Råvaruinnehållet på min säck:

10,4 MJ
201 g smb rp
25 g Ca
14 g P
4,6 g Mg

/Sara

Tackar! Hur räknade du ut MJ? Jag ska spara infon, unghästen har tagit sig kanon på extrautfodringen som bland annat innehåller detta, så det kan vara att hon får fortsätta med detta om vi inte får ett kanonhö som hon klarar sig på.
/U

10,4 MJ
201 g smb rp
25 g Ca
14 g P
4,6 g Mg

/Sara

vad får du betala för en säck galax?

Jag tog helt enkelt alla ingredienserna och eftersom jag har siffror på vad de innehåller så gick det att räkna ut. Det kan ju naturligtvis slå lite från tabellvärdena men det borde vara hyfsat rätt.

Jag betalade 166 kr för 25 kg.

/Sara

Spontan tanke.. fodret består i stora delar av havre, betmassa/melas, soja.
Innehåll:
Havre 24,9%
Melasserad betmassa 20,9%
Sojamjöl 13,0%

Rågvete 8,5%
Korn 5,0%
Vetekli 5,0%
Raps, extraherad 5,0%
Palmkärnor, expeller 4,9%
Betmelass 3,0%
Kalciumkarbonet 1,9%
Monolaciumfosfat 1,3%
Fettsyror 0,35%
Koksalt 0,24%

Om man nu handlar fodret för att det är billigar, vore det inte ännu billigare att handla 1säck havre 110kr (30kg) 1säck betfor pris?, I säck sojamjöl 189kr (30kg)
För i övrigt tycker jag inte det är billigt 160-180kr/25kg.

Jag handlar müslie foder för 150kr/30kg, hippos breed kostar 175kr/25kg
det är samma pengar!

Men visst har du räknat foderstat detta fodret passar ditt hö så kör på det!
Annars kan det inte spela så stor roll ekonomiskt.

det är samma pengar!

Det gäller att jämföra med foder med samma näringsinnehåll. Det är inte så många färdigfoder som innehåller en kvot på ca 20.
Krafft pluss grön är ju ungefär samma o där kostar väl en 25kg säck 300:-.
// Linda

Spontan tanke.. fodret består i stora delar av havre, betmassa/melas, soja.
Innehåll:
Havre 24,9%
Melasserad betmassa 20,9%
Sojamjöl 13,0%

Rågvete 8,5%
Korn 5,0%
Vetekli 5,0%
Raps, extraherad 5,0%
Palmkärnor, expeller 4,9%
Betmelass 3,0%
Kalciumkarbonet 1,9%
Monolaciumfosfat 1,3%
Fettsyror 0,35%
Koksalt 0,24%

Om man nu handlar fodret för att det är billigar, vore det inte ännu billigare att handla 1säck havre 110kr (30kg) 1säck betfor pris?, I säck sojamjöl 189kr (30kg)

det är samma pengar!

Jag ger inte ovanstående foder utan Galax utmärkt som innehåller:
Raps, extraherad 33,8%
Sojamjöl 19,1%
Palmkärnor, expeller 12,7%
Melasserad betmassa 10,6%
Vetekli 8,0%
Raps, expeller 7,2%
Torkad drank 5,9%
Kalciumkarbonat 4,9%
Betpressmassa 2,7%
Betmelass 2,0%
Koksalt 2,0%
Monokalciumfosfat 0,23%
Fettsyror 0,16%

Klart att man kan pytsa själv, jag börjar nästan känna mig som pytsarnas mästarinna eller något ;). Men nu letade jag efter något komprimerat till min förvirrade 08:a, som hade så mycket annat att göra än att äta. Jag har pratat med en som kan sälja rapskaka till mig men eftersom jag har 2 fetknoppar som går med min tunnare 08:a så kändes det osäkert om jag skulle få använt upp det i tid.
Har även köpt lucern och potatisprotein och tror mig ha hittat en bra balans som går snabbt att äta.
Som sagt, visst kan man pytsa, men ibland är det smidigt att ha något nästan färdigt att ta till (tex. på bete), eller om man inte har intresse i det. Jag tycker bara att det är intressant att likvärdiga foder till ko är billigare än till häst.
/U

delvis kl

Jag skulle inte fodra min häst med foder som är avsett för något annat djur. Det finns vissa essentiella aminosyror som inte hästen kan tillverka själv och det gäller alla sorters djur, men det skiljer sig från djur till djur. Dessa aminosyror får hästen i sig genom sitt foder och därför måste man ha ett foder som är anpassat till just häst.

Iofs en gammal tråd men det är ju bara att titta på ingredienserna. Naturligtvis får det inte vara några konstigheter men det är det ju inte i de foder som diskuteras i den här tråden.

Essentiella aminosyror är inget stort problem för vuxna hästar.

Det går alldeles utmärkt att fodra med kalv/nöt/ko foder vad man skall välja beror på vilka värden grovfodret har.

MEN HAR DU EN TÄVLINGSHÄST är det ingenting att rekommendera för att fodret kan innehålla spår av tex. kaffe, kakao mm som räknas som doping.

Om man köper hästfoder så garanterar foderfabrikanterna att det är "rent" från sådant, antingen producerat på en egen fabrik, eller så städar de noga mellan olika produkter.

Har börjat ge mitt ena sto kalvpellets för hon ska öka i vikt, blandar det med müslin, hon äter det bra, inte sett resultat av det än då jag nästan precis börjat, men hon som jag fick pellets av (fick en prov-spann) har gett sina hästar ett tag och de går bra på det.

Min häst kan bli lite orolig i magen, men visar inget av kalvpelletsen...

delvis kl

Jag skulle inte fodra min häst med foder som är avsett för något annat djur. Det finns vissa essentiella aminosyror som inte hästen kan tillverka själv och det gäller alla sorters djur, men det skiljer sig från djur till djur. Dessa aminosyror får hästen i sig genom sitt foder och därför måste man ha ett foder som är anpassat till just häst.

Jo, de som producerar hästfoder vill ju att vi ska tro det... :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 543
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?