Kalvpellets...

Sv: Kalvpellets...

kl

Akta bara lite för dopingrisk, åtminstone var detta en risk för 15-20 år sen då man använda kakao som bindmedel i nötfoder. Jag vet inte vad som används nu, men eftersom ingen dopingrisk finns på nöt så tar man nog ingen hänsyn till det i foderproduktionen.

Jag är inte påverkad av någon slags foderpropaganda, jag har lärt mig det om aminosyrorna i skolan. Du är välkommen att missta mig för en hjärndöd person som tar all information från partiska källor men så är det definitivt inte.

delvis kl

Jag skulle inte fodra min häst med foder som är avsett för något annat djur. Det finns vissa essentiella aminosyror som inte hästen kan tillverka själv och det gäller alla sorters djur, men det skiljer sig från djur till djur. Dessa aminosyror får hästen i sig genom sitt foder och därför måste man ha ett foder som är anpassat till just häst.

Hur menar du att de essentiella aminosyrorna skiljer sig mellan olika djurslag?

Jag undrar faktiskt om det är så. Jag tror snarare att det är samma as som är essentiella möjligtvis så är det så att tex en gris äter foder av en annan as sammansättning än en häst. Men det går ju att jämföra med analysen. Det går säkert utmärkt att köpa ett foder som är till ett annat djurslag speciellt om man har lite koll på läget, förstår inte alls varför inte det skulle fungera.

Den enda nackdelen med foder pruducerat för annat djurslag är att renheten avseende doping inte är kontrollerad.
Räknar man foderstat så kan man använda vilket foder man vill. Det finns många utmärkta sorters ko-mat, och aminosyrorna lär vara desamma.

Jag tror att det är framförallt lysin som hästar behöver men inte kan göra själva. Jag vet inte i vilket protein den aminosyran finns så kan inte svara på vad exakt i hästfoder som det finns. Idisslare kan omsätta proteinet de får i sig via fodret på ett annat sätt vilket innebär att det inte behöver innehålla de essentiella aminosyrorna. Det innebär ju även att om inte kor kan göra eget lysin är det inte en garanti på att fodret innehåller det.

Jag tycker att det säger sig själv att till exempel kor och hästar är två olika genotyper, annars hade man lika gärna kunnat gruppera in dem under samma artkategori. De har helt olika genuppsättning och framförallt olika matspjälkningssystem vilket spelar stor roll när det kommer till hur de tillgodogör sig och omsätter proteiner (där även aminosyrorna finns).

Jag har aldrig sett en direkt analys på vilka protein eller aminosyror som finns i det foder vi ger till hästarna idag. Det som gör att jag fodrar min häst med hästfoder är framförallt att det inte finns någon garanti på att ex. lysin finns i ett nötfoder när kor inte ens behöver få det via fodret.

Om nu foderproducenternas fantastiska foder innehåller så livsviktiga beståndsdelar, hur kommer det sig att hästar lever och mår utmärkt på deras naturliga föda, ett kvalitativt grovfoder?

Det är bullshit, vad som spelar roll är inte vad det står för djurslag på säcken, det är innehåller som är viktigt. Anser man att ett kalvfoder passar bäst till sina djur och passar bäst med det grovfoder man fodrar med så är det bara att fodra på. Som nämnt ovan är det dock smart att låta bli om det rör sig om tävlingshästar.

Jag tror att det är framförallt lysin som hästar behöver men inte kan göra själva. Jag vet inte i vilket protein den aminosyran finns så kan inte svara på vad exakt i hästfoder som det finns. Idisslare kan omsätta proteinet de får i sig via fodret på ett annat sätt vilket innebär att det inte behöver innehålla de essentiella aminosyrorna. Det innebär ju även att om inte kor kan göra eget lysin är det inte en garanti på att fodret innehåller det.

Du har alltså ingen aning.

Ingen dum fråga. Ja de kan utnyttja mikrobproteinet. Kor kan man fodra med Urea och det fungerar fint.

Tack för svaret.
Jag inser nu att det som gjorde mig tveksam gällde just foder till kalvar. Där verkade det viktigare med de essentiella aminosyrorna. Jag antar nästan att de inte är lika duktiga på att omvandla kväve till a.s. Eller rättare sagt att deras mikroorganismer kanske inte har kommit igång att jobba helt och hållet.
Så ett foder för kalvar borde i så fall mkt väl kunna innehålla bra med proteiner.

Nu ifrågasätter jag inte att man ger kalvfoder till hästar, har förstått att man kan göra det.

Nej, tydligen inte. Jag påstod inte att jag var något slags proffs utan bara vad jag tyckte.

Precis. Kalvar räknas snarast som enkelmagade då deras våmfunktion inte kommit igång.

**KL**
det pratades tidigare i tråden om extraherad raps, och jag har försökt hitta lysinhalten i det, men det går inte så bra, hittar om rapsmjöl som jag läser ut att det ska vara 5,8% av rp här länk. Är det en summa jag kan använda även för den extraherade rapsen eller hur hittar jag det?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 543
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022