Kalvpellets...

Sv: Kalvpellets...

Men jag hängde inte riktigt med när det stog på engelska... För det är ju faktiskt så att är det som rådgivaren säger att Talang har bättre värden och är likvärdigt med Alfan så kansxke ett byte inte skulle vara omöjligt...

Men är dessa två foder helt jämförbara?
Jag är helt med på att man kan ge hästar kalvmat.
Nu lyckas jag inte riktigt komma fram till ngn sida där det står vad de olika fodren innehåller. Men jag förstår det nästan som att nötfodret innehåller proteinkoncentrat. Jag trodde att Alfan innehöll mest lusern dvs grovfoder.

Jag har innehållet i Talang direkt från säcken på svenska så jag skriver in det här.
Råvaruinnehåll:
Havre 24,9%
Melasserad betmassa 20,9%
Sojamjöl 13,0%
Rågvete 8,5%
Korn 5,0%
Vetekli 5,0%
Raps, extraherad 5,0%
Palmkärnor, expeller 4,9%
Betmelass 3,0%
Kalciumkarbonet 1,9%
Monolaciumfosfat 1,3%
Fettsyror 0,35%
Koksalt 0,24%

Näringsinnehåll:
Vatten 11,3%
Råprotein 17,0%
Råfett 3,5%
Aska 7,9%
Växtrtråd 9,5%
N 2,7%
Ca 1,2%
P 0,7%
Mg 0,2%
K 1,0%
Na 0,16%

Olika typer av fodertillsatser:
Vitamin A 7000 IE
Vitamin D3 2000 IE
Vitamin E 40 mg
Koppar (kopparsulfat) 10 mg
Selen (natriumselenit) 0,4 mg
Citronsyra

Som många redan svarat, så visst kan man det. Mina hästar har ätit allt från pelleterat foder av olika sort som vi ger mjölkkorna, till foder vi ger kalvarna, inga problem alls. Sedan så är som sagt kilopriset betydligt lägre, isynnerhet för oss som köper på bulk.

Kicki :laugh:

Det där ser ju ut som ett alldeles utmärkt hästfoder.
Annars så kan Jod-halten vara för hög för hästar.

Kolla upp priset idag där jag köper foder. Där kostar det om man köper enstaka säckar 160 kronor per säck á 25 kilo inkl moms.

Alltså nu får en mäniska som blivit utrustad med Sirap istället för hjärna... Det står verkligen TOK still i min skalle!!:crazy:

Hur mycket Talang är motsvarande 1 kg Hippo Alfa???

Efter som inte värdena är helt lika så blir det väl enklast om du lägger in grovfodervärde och värdena på de olika fodren i ett foderstats program som hippocampus. Då kan du ju lätt de vilka mängder som behövs av de olika kraftfodren ihop med ditt grovfoder. Du får ju också indikation på om det kommer att behövas mineralfoder och vitaminer som komplement

**KL**
Jag köpte ett kalvfoder idag, Nötfor Galax Utmärkt heter det. Lite på vinst och förlust. Halvblodsåringen går på bete och får inte ro att äta och har fallit ur. Stödfodrar och får hålla i henne för att hon inte ska gå och hitta på roligare saker och hon ska helst äta sin ranson ganska snabbt. Som det ser ut nu så får hon betfor, 6 dl lucernpellets, 1,5 dl olja. Inte så mycket men hon vill gärna bli klar snabbt, och som det ser ut nu så ska nog inte ättiden vara längre. Kanske ska tillägga att de vuxna damerna håller sig lite väl runda på samma bete.

Idag bytte jag de 6 dl lucern mot 4 dl lucern och 2 dl Nötfor, men hur ska jag veta hur mycket jag kan ge, kan jag öka på nötforn och lucernen så hon får ett par kilo/dag (gissar att jag får minska betforn pga. ättiden). Hur ska jag tänka nu när betet börjar bli fattigt, vill ju inte att det ska framkalla någon forserad tillväxt.
/U

Kanske ska tillägga att den ligger mycket högt i protein, tyckte det stod 26 gr på säcken mne det kan ha varit 20, hittar ingen innehållsförteckning på nätet och har inte släpat med säcken till jobb ;). Förstår att det är lättare med innehållsförteckningen..

Min pojkvän som är bonde är tvärsäker på att jag skulle kunna ge min häst ko/gris/får foder. Mycket billigare och det går säkert att få ihop en fungerande foderstat.
Hästfoder kostar väl kanske lite extra bara för att det står häst på säcken.

vem hade blivit förvånad xD skulle köpa en fleecefilt till min hund och den kostade 249 kronor för den stod HUND på lappen. i en annan butik kostade EXAKT samma filt 99 kronor utan hund på lappen xD

*kl*

Grisfoder ger ju en del till sina hästar också:)

Funderade på en sak ang deras magar + nöt vs hästfoder. Nötter har ju fler magar än vad hästar har. Gör det någon skillnad på upptaget av fodret? Alltså om nötfoder är anpassat för 4 magar medans hästfoder endast för 1 mage? Lite svårt att förklara men någon kanske förstår.

vad betyder expeller?

GALAX UTMÄRKT

Raps, extraherad 33,8%
Sojamjöl 19,1%
Palmkärnor, expeller 12,7%
Melasserad betmassa 10,6%
Vetekli 8,0%
Raps, expeller 7,2%
Torkad drank 5,9%
Kalciumkarbonat 4,9%
Betpressmassa 2,7%
Betmelass 2,0%
Koksalt 2,0%
Monokalciumfosfat 0,23%
Fettsyror 0,16%

Näringsinnehåll:

Råprotein 26,0%
Råfett 4,0%
Aska 13,0%
Vatten 11,2%
Växtråd 10,8%
N 4,2%
Ca 2,3%
P 0,7%
Mg 0,6%
K 1,2%
Na 0,83%

Olika typer av fodertillsatser:
Vitamin A 12000 IE
Vitamin D3 6000 IE
Vitamin E 120 mg
Koppar (kopparsulfat) 30 mg
Selen (natriumselenit) 1,2 mg

Något som har något att säga om detta foder som beskrivs som ett koncentrat.
/U

Jag förstår din fråga, men har inget svar. Kan tänka mig att foderförsäljare vill tro att det är större skillnad än vad det är. Både ko och häst kan vad jag vet leva ganska bra på samma bete.
/U

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 543
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve