Om du väger 150kg så skulle du behöva gå runt 4mil om dagen för att komma upp i 2700kcal.

Jag läste helt fel. Jag läste kalorier och per 10 000 steg. Jag förbränner så många kalorier, inte kilokalorier.
Kalorier är det jag pratar om och tror att stegräknaren räknar på också.

Viljestyrka har jag. Men när det står still är det jäkligt svårt.
1000 kcal om dagen är Oerhört lågt och låter inte sunt. Jag har blivit åthutad av både kostvetare och PT:s när jag dippat under 1500 eftersom det (för mig) är så lågt att kroppen börjar spara, att jag inte orkar träna ordentligt och att jag därför mest tappar muskelmassa och fettet blir kvar.

Hade jag varit du hade jag hellre ökat kalorierna ordentligt och lagt den enorma viljestyrka du uppenbarligen besitter på att vara lite mer snäll mot dig själv och din kropp och bygga upp den med tuffare träning istället. Ett ordentligt mål mat till (eller flera) och tung styrketräning t.ex. Mina platåer när jag har slitit genom åren har bäst lösts så, höja lite på matintag (mestadels protein dock) och ökad träning, kanske inte i tid men i intensitet. Ju tyngre styrketräning desto bättre, men min kropp svarar bättre på det än cardio.

Jag läste helt fel. Jag läste kalorier och per 10 000 steg. Jag förbränner så många kalorier, inte kilokalorier.
Kalorier är det jag pratar om och tror att stegräknaren räknar på också.
Men när man använder ”kalorier” i dagligt tal så är det väl kilokalorier man menar? Alltså det som heter kcal i innehållsförteckningarna men som man pratar om som kalorier.

Jag tycker ju viktväktarna har funkat bäst för mig. Har provat LCHF och vanlig kaloriräkning tidigare.
Men viktväktarna är också en form av kaloriräkning men den känns lättare att hålla i och med att deras poängsystem känns som att det passar mig bättre. (-13kg sedan nyår).
De har också saker som man inte behöver ta med i beräkningen så det underlättar.

Men har man fel på sköldkörtel tex så är det ju möjligt att det inte fungerar lika bra.
Det viktigaste är dock att man väger maten upplever jag det som. Och absolut inte bara uppskattar hur mycket det troligen är.
Har haft ett par bekanta som matat in tex 1,5dl kokt ris för att någon fört in värdena för kokt ris så det finns att välja. Blir inte lika säkert rätt mängd även om man så mäter riset med decilitermått. Går ju att göra det lite rågat av misstag. Gör man det varje dag så...

1000 kcal om dagen är Oerhört lågt och låter inte sunt. Jag har blivit åthutad av både kostvetare och PT:s när jag dippat under 1500 eftersom det (för mig) är så lågt att kroppen börjar spara, att jag inte orkar träna ordentligt och att jag därför mest tappar muskelmassa och fettet blir kvar.

Hade jag varit du hade jag hellre ökat kalorierna ordentligt och lagt den enorma viljestyrka du uppenbarligen besitter på att vara lite mer snäll mot dig själv och din kropp och bygga upp den med tuffare träning istället. Ett ordentligt mål mat till (eller flera) och tung styrketräning t.ex. Mina platåer när jag har slitit genom åren har bäst lösts så, höja lite på matintag (mestadels protein dock) och ökad träning, kanske inte i tid men i intensitet. Ju tyngre styrketräning desto bättre, men min kropp svarar bättre på det än cardio.
Jag har kommit fram till nästan precis det :-) Har ökat på bara lite på varje mål så jag landar på 1200-1400 kcal/dag (eller nja, 1200 lyckades jag med igår, det tar emot att öka) och idag var jag och fick ett nytt tufft träningsprogram på gymmet. Har en jättebra coach som verkligen lyssnade och la upp övningar som trimmar där jag känner att jag behöver bygga på. Rumpan har ju försvunnit exempelvis och hela bålen för tunn. Armar och ben är lätta att träna så de får bara lite underhåll. Orkade faktiskt mer idag än förra veckan.

.

Det jag menar med ”damn if you do, damn if you dont´t” är just detta man får inte ta så få kalorier som gör att man går ner (eftersom det är uppenbart något fel) för att det är farligt och man måste gå ner för att det är farligt att vara överviktig.

Jag skulle behöva motionera 8 timmar per dag om jag ska gå ner i vikt om jag bör hålla mig på den kalorinivå som rekommenderas för att gå ner i vikt eftersom jag uppenbarligen inte går ner i vikt då. Och ja.......jag har motionerat mycket i mitt liv men det har inte hjälpt.

Åh, vad jag känner igen mig!

Jag säger också att det måste vara något annat som spelar in. Det kan inte vara så här. Jag har dock sköldkörtelproblem men å andra sidan har medicin inte hjälpt med vikten alls.

Jag har ju stegräknare och enligt den bränner jag ca 3000 kalorier per dag. Den är ju inget vetenskapligt instrument men den går iallafall på vikt, längd, puls och steg.

När jag gick på viktväktarna fick jag ju fråga dem och de gick fullständigt bet på problemet. ”Du äter för lite” var det först. Fick gå upp i points för att sedan få höra ”Du äter för mycket”. När så påståendet över att jag ljög för mig själv, blev jag förbannad.

Om man som hypertyreoid säger att kroppen förbränner mer än man tar in så är folk väldigt förstående och accepterar att man är sjuk medan förståelsen är väldigt liten när man har hypotyreos.

Jag har testat allt. Verkligen allt. Jag är övertygad om att det är hormonellt och väldigt svårt att förstå och veta.

Ja, då pratar jag garanterat om kalorier.

Ingen pratar om kalorier i princip. Kcal innebär kilokalorier. Du måste mena att du förbränner 3000 kcal om dagen inkl BMR? Det låter nästan omöjligt att göra av med 3000 kcal exkl BMR dagligen och samtidigt ha grav övervikt.

Men alltså balans. Jag kommer inte kunna gå upp i kalorier utan att gå upp i vikt? Det var ju inte tanken och inte heller vad några ”kaloriräkningsprogram” säger.
Fast sådär är jag. Jag hade varit skitbra i tex Robinson. Kan äta väldigt lite och det märks varken på vikten eller på humöret. Ska jag vara smal får jag liksom inte äta mer än 1000-1200 kcal om dagen. Unnar jag mig eller fuskar jag bara det minsta lilla så går jag upp i vikt. Min kropp är en riktigt samlarkropp. Den älskar att behålla allting jag äter.

Jag kan inte hålla en konstant vikt utan att svälta mig. Jag kör istället på att dieta en gång om året.
Mycket grönsaker, undvika sånt som egentligen inte är det jag gillar mest. Skippa bullen, äta ost istället.
Äter mindre ost och mättar bättre. Mycket råkost i min mat, en sallad består ofta av kål och morötter mm. Nötter älskar jag. Men läsk, saft och sånt förekommer nästan aldrig. Matlåda istället för att äta ute och sen går jag minst 10 000 steg/dag.
Jag pallar inte tänka diet och smal hela tiden.

Det funkade! Ökat kaloriintaget (i lördags åt jag dessutom både godis och chips) och ökat på träningen rejält. -1,8 kg
Grymt! Vad kul att det funkade, jag har haft precis samma upplevelse tidigare (just nu har jag så långt till idealvikten att det lär dröja innan jag kommer till platåläge igen dock :D )!

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 324
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 347
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Idag har jag träffat min husläkare. Jag fick en tid eftersom jag beskrev en hel del skumma symtom, men framför allt att jag blir flåsig...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama