Jag har ju stegräknare och enligt den bränner jag ca 3000 kalorier per dag. Den är ju inget vetenskapligt instrument men den går iallafall på vikt, längd, puls och steg.
Kilokalorier eller kalorier? För menar du kcl får du promenera en jäkla massa för att komma upp i tretusen

Man förbränner ca 1400 kalorier per dygn bara genom att leva.

Så stegräknaren räknar steg när man är still menar du? Inte undra på att den visar käpprätt galna resultat då..

Förövrigt så har inte alla BMR på 1400 kcal. Personligen ligger mitt BMR på ca 1 243 kcal.

Så stegräknaren räknar steg när man är still menar du? Inte undra på att den visar käpprätt galna resultat då..

Förövrigt så har inte alla BMR på 1400 kcal. Personligen ligger mitt BMR på ca 1 243 kcal.
Jag trodde att det var en sån som räknar med det.
Och om du läser vad jag skrev så skrev jag ca.

Du tror inte på att byta metod? Att äta enligt 5:2, dvs att du äter kanske 1500 kalorier 5 dagar i veckan och bara 800 kalorier 2 dagar? I din sits tror jag inte att du kan äta så väldigt mycket dina icke-fastedagar, men något mer än du äter normalt. Även om det inte skulle leda till en direkt viktnedgång kanske du höjer förbränningen något så du går ner igen om du går tillbaka till din ursprungliga diet efter en period.

Du har ju varit fantastiskt duktig får jag lov att säga..

Enligt den stegräknaren förbränner du mer än dubbelt så mycket än någon som springer en halv maraton.
Säger inte att du inte förbränner så mycket, men många förlitar sig alldeles för mycket på maskiner och andra instruments beräkningar. Blir lätt fel om man utgår från det när man räknar ut sitt kaloribehov.

Men jag säger ju att det inte är så,.......sedan har jag aldrig räknat ut mitt kaloribehov efter en stegräknare.

Om jag ska gå ner i vikt så ska jag äta ca 600 kalorier per dag och det stämmer inte heller med vad jag rör mig.

Med amning kan jag äta 1900kcal om jag följer MammaFitness mat och träning. Och gå ner i vikt. Har ungefär 10kg kvar, 3 till bmi 24.9. 159cm över havet och inte så vardagsaktiv.

Vad jag äter är minst lika viktigt som mängd för mig.

(Jag hade varit i mål för länge om jag skött mig.)
Vad väljer dubatt äta som funkar bra?

Du tror inte på att byta metod? Att äta enligt 5:2, dvs att du äter kanske 1500 kalorier 5 dagar i veckan och bara 800 kalorier 2 dagar? I din sits tror jag inte att du kan äta så väldigt mycket dina icke-fastedagar, men något mer än du äter normalt. Även om det inte skulle leda till en direkt viktnedgång kanske du höjer förbränningen något så du går ner igen om du går tillbaka till din ursprungliga diet efter en period.

Du har ju varit fantastiskt duktig får jag lov att säga..

Jag körde 5:2 ett tag och jag har aldrig gått ner så raskt som jag gjorde då. Inte vet jag exakt vad det gör med kroppen eller om det fungerar för alla (menar inte rent mentalt - men det är ju förstås en annan sak att ta hänsyn till) men det kickade verkligen igång viktnedgången.

Då låg jag på kanske ca 1600 kcal om dagen de dagar jag inte fastade och jag rasade i vikt. Mer än om jag stadigt försökt hålla nere kaloriintaget, vilket jag också gått ner i vikt på - men långsammare. I och för sig kanske delvis även för att jag ändå åt mer vissa dagar, jag har svårt att sluta helt med allt som är "för mycket" (läs: choklad eller helgbruncher/långa vinkvällar ;)). Att stadigt ligga på endast 1000 kcal/dag en längre period hade jag aldrig klarat.

(Träningen har då legat på ungefär samma nivå oavsett "diet".)

Det verkar både jobbigt och osunt att leva på en så minimerad kalorinivå som många här verkar göra.
Tror väldigt få klarar eller mår bra av det under någon längre tid.

Det verkar både jobbigt och osunt att leva på en så minimerad kalorinivå som många här verkar göra.
Tror väldigt få klarar eller mår bra av det under någon längre tid.

Men......hur kan man säga det samtidigt som man annars går upp i vikt om man inte gör det. Damn if you do, damn if you don´t.

Men visst är det jobbigt. Det är ju därför man desperat söker lösningar på problemet.

Jag har ju stegräknare och enligt den bränner jag ca 3000 kalorier per dag. Den är ju inget vetenskapligt instrument men den går iallafall på vikt, längd, puls och steg.
Det låter extremt. Hur långt går du?? Om jag SPRINGER en timma bränner jag cirka 600 - 700 kalorier. Det är allt. Min övriga dag bränner jag kanske 1 500. Dessa appar och tabeller man ser är ofta väldigt optimistiska, dvs felaktiga. För att komma upp i 3000 kalorier om dagen måste du träna rejält, kanske väga väldigt mycket, etc etc. Det är trist men sant. Att PROMENERA bort tusen kalorier kräver en hiskelig promenad som tar halva dagen.

Men......hur kan man säga det samtidigt som man annars går upp i vikt om man inte gör det. Damn if you do, damn if you don´t.

Men visst är det jobbigt. Det är ju därför man desperat söker lösningar på problemet.
Min personliga åsikt. (Och att under 1000 är direkt skadligt har jag hört av personal inom vården.)
Om en person klarar leva på 1100-1300 kalorier varje dag i ett år måste det vara en sjuhelsikes viljestyrka.

Det låter extremt. Hur långt går du?? Om jag SPRINGER en timma bränner jag cirka 600 - 700 kalorier. Det är allt. Min övriga dag bränner jag kanske 1 500. Dessa appar och tabeller man ser är ofta väldigt optimistiska, dvs felaktiga. För att komma upp i 3000 kalorier om dagen måste du träna rejält, kanske väga väldigt mycket, etc etc. Det är trist men sant. Att PROMENERA bort tusen kalorier kräver en hiskelig promenad som tar halva dagen.

Jag är ju gravt överviktig och om jag då räknar som @durachiny skriver så ligger jag runt 2000-2700 kalorier per dag på de steg jag går.

Jag litar inte alls på stegräknaren faktiskt men jag får iallafall ganska lätt förbränningspuls trots att jag har relativt bra kondis.

Min personliga åsikt. (Och att under 1000 är direkt skadligt har jag hört av personal inom vården.)
Om en person klarar leva på 1100-1300 kalorier varje dag i ett år måste det vara en sjuhelsikes viljestyrka.

Mm, därför vill man ju inte jobba på det sättet.
Man vill inte äta så lite för att gå ner i vikt eftersom man blir fixerad vid mat, kroppen kan må sämre om man håller på länge och just det där med viljestyrkan är svårt att bibehålla eftersom du aldrig får äta sig mätt eller äta gott.

Det är nästan omöjligt, därför är man ju kvar på samma vikt eller går upp dem igen. Dessutom hamnar du i facket att ingen tror dig.

Jag är ju gravt överviktig och om jag då räknar som @durachiny skriver så ligger jag runt 2000-2700 kalorier per dag på de steg jag går.

Jag litar inte alls på stegräknaren faktiskt men jag får iallafall ganska lätt förbränningspuls trots att jag har relativt bra kondis.
Om du väger 150kg så skulle du behöva gå runt 4mil om dagen för att komma upp i 2700kcal.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 324
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 347
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Idag har jag träffat min husläkare. Jag fick en tid eftersom jag beskrev en hel del skumma symtom, men framför allt att jag blir flåsig...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama