Madick

Trådstartare
Jag vet att det finns fler än jag som har åsikten att vikten hänger på hur mycket som går in och hur mycket som förbrukas. Men jag måste inse att jag är besegrad. Hjälp mig nu!

Äter sedan mitten av december max 1000 kcal/dag och rör dessutom på mig mer ön jag gjorde tidigare. Gått ner 20 kg i trappsteg så som det blir. Men sedan en månad är det stopp. 10 kg kvar men inget händer. Jag matregisterar, väger och äter dessutom likadant som tidigare när jag gått ner så jag vet att jag inte smygökat intaget.

VAD är fel? Jag kan inte äta ännu mindre.

Nån som har en teori? Gått igenom det själv? Hjälp!

Jag vet att det finns fler än jag som har åsikten att vikten hänger på hur mycket som går in och hur mycket som förbrukas. Men jag måste inse att jag är besegrad. Hjälp mig nu!

Äter sedan mitten av december max 1000 kcal/dag och rör dessutom på mig mer ön jag gjorde tidigare. Gått ner 20 kg i trappsteg så som det blir. Men sedan en månad är det stopp. 10 kg kvar men inget händer. Jag matregisterar, väger och äter dessutom likadant som tidigare när jag gått ner så jag vet att jag inte smygökat intaget.

Ja, jag är i samma sits.

Det beror på att ämnesomsättningen saktar ner i samband med viktnedgången. Man väger mindre så kroppen gör av med mindre energi utav att "bara vara". Dessutom så ställer kroppen in sig på den mindre mängden energi och ställer om till "sparlåga"

Ett sätt att höja förbränningen är att styrketräna. Större mängd muskler ökar förbränningen i kroppen.

Man kan också börja öka energiintaget lite granna samtidigt som man ökar motionen - som helst då ska bestå av muskelbyggande art :)

Det fina med muskler är att de snäppar upp förbränningen även när kroppen befinner sig i vila, eftersom det går åt mer energi att "bara vara".

Hoppas mina tips är till nytta!

/Lizzie

Jag är ingen expert inom området så kan vara fel men just detta verkar ju vara ganska vanligt. Såg ett program där de tog upp problemet med att stanna på en viss vikt och då menade instruktören/kostrådgivaren att man helt enkelt skulle fortsätta med samma intag. Alltså du ska inte äta mindre nu, färre kalorier. Däremot att du gärna kunde utöka rörelse, motionsbiten om du behöver gå ner med. Och framförallt inte ge upp för att du upplever att kroppen står still

Ja, jag är i samma sits.

Det beror på att ämnesomsättningen saktar ner i samband med viktnedgången. Man väger mindre så kroppen gör av med mindre energi utav att "bara vara". Dessutom så ställer kroppen in sig på den mindre mängden energi och ställer om till "sparlåga"

Ett sätt att höja förbränningen är att styrketräna. Större mängd muskler ökar förbränningen i kroppen.

Man kan också börja öka energiintaget lite granna samtidigt som man ökar motionen - som helst då ska bestå av muskelbyggande art :)

Det fina med muskler är att de snäppar upp förbränningen även när kroppen befinner sig i vila, eftersom det går åt mer energi att "bara vara".

Hoppas mina tips är till nytta!

/Lizzie
Det låter vettigt! Styrketräning har alla nytta av. Bra tips :)

Men alltså, 1000 kcal är lägre än förbränningen kan vara. Jag rör på mig mer än 250-400 kcal/dag (ej räknat underhållsbehovet). Jag äter så pass lite att jag har svårt att öka träningen, kroppen orkar helt enkelt inte.

Du har hamnat på balans. Din kropp kräver inte mer energi än du äter, mindre massa = mindre energiåtgång.
Så vill du ligga kvar på nuvarande intag så får du öka på förbränning antingen i form av mer träning eller mer kroppsmassa.
Styrketränar du?

Du har hamnat på balans. Din kropp kräver inte mer energi än du äter, mindre massa = mindre energiåtgång.
Så vill du ligga kvar på nuvarande intag så får du öka på förbränning antingen i form av mer träning eller mer kroppsmassa.
Styrketränar du?
Gjorde tills jag blev sjuk v9, ska köra igång med nytt program i morgon.

Men alltså balans. Jag kommer inte kunna gå upp i kalorier utan att gå upp i vikt? Det var ju inte tanken och inte heller vad några ”kaloriräkningsprogram” säger.

Kalorier "stämmer" fortfarande men om in och ut förändrar sig så förändrar sig även balansen. När du gått ner i vikt och ligger på underskott så kommer kroppen justera sin förbrukning. Det är möjligt att du genom att höja lite i praktiken får ett nettominus, t.ex. genom ökad "NEAT" (non-exercise activity thermogenesis). Om du inte får det resultat du önskar så får du experimentera lite med ökad aktivitet / minskat intag.

Men alltså balans. Jag kommer inte kunna gå upp i kalorier utan att gå upp i vikt? Det var ju inte tanken och inte heller vad några ”kaloriräkningsprogram” säger.
Du har jobbat med din vikt flera gånger tidigare. Kroppen håller hårt i sina kilon. Det brukar de flesta öerviktiga märka (jag vet... ;) )

Min egna lilla teori - för vad den är värd - är att man helt enkelt måste bestämma dig för en livsstil. Detta är sättet jag ska leva på i fortsättningen.

Att långsiktigt behålla en lägre vikt innebär att man inte kan hålla på med några "kurer". För så fort man avslutat så kommer de där kilona tillbaka som en boomerang... :meh:

Man får rida den häst man har. Den här kroppen är min och så här funkar den.
När jag gick på cellgifter och åt ett ägg och några msk natuell yoghurt om dagen så behöll jag ändå vikten alldeles strålande. Morr.

Står du nu på balans och ökar kalorierna utan att ändra något annat så kommer du gå upp i vikt ja.

Så som jag har förstått det är det vanligt att man hamnar på s k platåer under viktnedgång, speciellt om man ska gå ner ett större antal kilon. Det brukar rekommenderas att köra på som förut med kost och motion, förr eller senare brukar det komma igång igen. Möjligtvis kan du lägga in något extra motionspass per vecka och se om det gör någon skillnad.

Sen är kroppar såklart olika. Min är väldigt bra på att ställa in sig på sparlåga, så för att gå ner någon större mängd på sikt måste jag faktiskt äta mer och oftare än jag vanligtvis gör, för att hålla blodsockret och förbränningen på en vettig nivå. 1000 kcal låter som extremt lite, på det hade jag troligtvis stått stilla även om jag gick ut och rörde mig tills jag stupade...

Står du nu på balans och ökar kalorierna utan att ändra något annat så kommer du gå upp i vikt ja.
Helt sjukt. Svältkost resten av livet låter ju inte vettigt nånstans. Det vägrar jag tro på faktiskt. Om det nu är balans borde kroppen jobba för att behålla vikten = även ökad mängd kalorier i om normalt läge skulle betyda bibehållen vikt. Annars skulle ju inte någon kunna gå på lågkaloridiet och sen kunna hålla vikten vilket jag vet att det finns många som har.

Att jag gått upp tidigare efter viktnedgång är för att jag inte ätit normal mängd kalorier utan långt över och även då har det gått sakta uppåt, inte alls så fort som det ”borde” med tanke på intaget.

Jag är alltså benägen att tro att mer spelar in. Frågan är vad och hur går det att påverka?

Så som jag har förstått det är det vanligt att man hamnar på s k platåer under viktnedgång, speciellt om man ska gå ner ett större antal kilon. Det brukar rekommenderas att köra på som förut med kost och motion, förr eller senare brukar det komma igång igen. Möjligtvis kan du lägga in något extra motionspass per vecka och se om det gör någon skillnad.

Sen är kroppar såklart olika. Min är väldigt bra på att ställa in sig på sparlåga, så för att gå ner någon större mängd på sikt måste jag faktiskt äta mer och oftare än jag vanligtvis gör, för att hålla blodsockret och förbränningen på en vettig nivå. 1000 kcal låter som extremt lite, på det hade jag troligtvis stått stilla även om jag gick ut och rörde mig tills jag stupade...
Jag har gjort en ändring nu och lagt in mellanmål så jag äter fem ggr/dag istf 3 eller 4. Dricker mer vatten och ska faktiskt börja jogga (6 min är jag uppe i!).

Åh, vad jag känner igen mig!

Jag säger också att det måste vara något annat som spelar in. Det kan inte vara så här. Jag har dock sköldkörtelproblem men å andra sidan har medicin inte hjälpt med vikten alls.

Jag har ju stegräknare och enligt den bränner jag ca 3000 kalorier per dag. Den är ju inget vetenskapligt instrument men den går iallafall på vikt, längd, puls och steg.

När jag gick på viktväktarna fick jag ju fråga dem och de gick fullständigt bet på problemet. ”Du äter för lite” var det först. Fick gå upp i points för att sedan få höra ”Du äter för mycket”. När så påståendet över att jag ljög för mig själv, blev jag förbannad.

Om man som hypertyreoid säger att kroppen förbränner mer än man tar in så är folk väldigt förstående och accepterar att man är sjuk medan förståelsen är väldigt liten när man har hypotyreos.

Jag har testat allt. Verkligen allt. Jag är övertygad om att det är hormonellt och väldigt svårt att förstå och veta.

Med amning kan jag äta 1900kcal om jag följer MammaFitness mat och träning. Och gå ner i vikt. Har ungefär 10kg kvar, 3 till bmi 24.9. 159cm över havet och inte så vardagsaktiv.

Vad jag äter är minst lika viktigt som mängd för mig.

(Jag hade varit i mål för länge om jag skött mig.)

Helt sjukt. Svältkost resten av livet låter ju inte vettigt nånstans. Det vägrar jag tro på faktiskt. Om det nu är balans borde kroppen jobba för att behålla vikten = även ökad mängd kalorier i om normalt läge skulle betyda bibehållen vikt. Annars skulle ju inte någon kunna gå på lågkaloridiet och sen kunna hålla vikten vilket jag vet att det finns många som har.

Att jag gått upp tidigare efter viktnedgång är för att jag inte ätit normal mängd kalorier utan långt över och även då har det gått sakta uppåt, inte alls så fort som det ”borde” med tanke på intaget.

Jag är alltså benägen att tro att mer spelar in. Frågan är vad och hur går det att påverka?

Nu har du ju bara stått stilla i fyra veckor (?) så jag var väl snabb med att ropa balans. Kan såklart finnas många anledningar. Tex minskad energiförbrukning pga stor viktminskning plus tillfällig vattensamling kan enkelt få det att se ut som man står still/tom går upp i vikt under en period.

Ja. Det funkar inte på det enkla viset. Har gjort samma resa själv.

Åh, vad jag känner igen mig!

Jag säger också att det måste vara något annat som spelar in. Det kan inte vara så här. Jag har dock sköldkörtelproblem men å andra sidan har medicin inte hjälpt med vikten alls.

Jag har ju stegräknare och enligt den bränner jag ca 3000 kalorier per dag. Den är ju inget vetenskapligt instrument men den går iallafall på vikt, längd, puls och steg.

När jag gick på viktväktarna fick jag ju fråga dem och de gick fullständigt bet på problemet. ”Du äter för lite” var det först. Fick gå upp i points för att sedan få höra ”Du äter för mycket”. När så påståendet över att jag ljög för mig själv, blev jag förbannad.

Om man som hypertyreoid säger att kroppen förbränner mer än man tar in så är folk väldigt förstående och accepterar att man är sjuk medan förståelsen är väldigt liten när man har hypotyreos.

Jag har testat allt. Verkligen allt. Jag är övertygad om att det är hormonellt och väldigt svårt att förstå och veta.

Enligt den stegräknaren förbränner du mer än dubbelt så mycket än någon som springer en halv maraton.
Säger inte att du inte förbränner så mycket, men många förlitar sig alldeles för mycket på maskiner och andra instruments beräkningar. Blir lätt fel om man utgår från det när man räknar ut sitt kaloribehov.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 324
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 347
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Idag har jag träffat min husläkare. Jag fick en tid eftersom jag beskrev en hel del skumma symtom, men framför allt att jag blir flåsig...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama