Sv: Kallt ute

Jag tog in mina förra helgen. Sommarbetet finns 1,5 mil hemifrån, och jag kan alltså inte ta in den ibland och ha dem ute när vädret tillåter.

Det jag märkte rättså omedelbart var att shettisen, som verkat fruktansvärt seg och trött (NÄSTAN så att jag funderade på att ringa vet och rådfråga) ett tag nu, piggnade till och blev sitt vanliga "ettriga" jag igen :D ! Jag tror helt enkelt att hon är en sådan häst som behöver sova inomhus i behaglig skön spån för att få ordentlig vila. Haflingern märker jag inte lika mycket skillnad på. Hon hade nog kunnat gå ute dygnet runt ett tag till.

Men sedan är det ju det där med hanteringen... Jag spenderar MYCKET mer tid med mina hästar när jag har de hemma hos mig. Det blir mer borstning, mer ridning, MER av allt. Och hästarna blir lydigare och snällare på kuppen.

I dag stod hästen inne ett par timmar mitt på dan när vi var iväg med dom andra bägge, gav henne en tuss hö då för att kolla om hon ville ha (supersmaskigt, grönt underbart hö som jag själv hade kunant ha i salladen typ :rofl: ) men hon åt inte upp den. Var ca 0,5 kg och hon hade ett par timmar på sig som sagt.

Vi har nu öppnat upp till ytterligare en hage FULL med gräs, så där går dom och proppar i sig och mår prima :D
Blir det sämre väder så får dom typ gå in nästa vecka eller nåt. Har vi ridit så får dom ha täcke på natten.

Jag har tagit in dom i fyra timmar hela sensommaren för att äta och sova så det fungerar men nu är det så dåligt med bete så jag tycker nog att dom behöver mera mat och då var det mer praktiskt att ha dom inne på natten så kan man ge dom stora rejält med hö.

Är lite orolig för shettisarna också när det blir för mkt dagg och ev. frost i gräset.

Men dom är ju ändå ute till halv 8 nu när jag har jobbat och senare när jag är ledig så dom behöver ju inte stå inne så jättelänge.

Vi har också en nästan obetad hage full med fint gräs och där har dom gått ute dygnet runt nu senaste dagarna.
Jag har täcke på min gammelkille så fryser det tror jag inte dom gör. Då skulle dom ju frysa pälsen av sig om några veckor också då?! Då lär det inte vara mer än någon plusgrad mitt på dagen och det klarar dom ju ;)

Vi tar in dom och ger lite kraft på kvällen, sen går vi ut med dom om det inte är regn.
Om dom får stå inne med tillgång till hö så ser man ju om dom ivrigt äter sitt hö eller om dom knappt rör det. Sen kan man ju utifrån det se om man bör lägga lite hö i hagen...

Själv tycker jag att dom ska få gå ute så mycket det går i gräshagen, det kommer en lång vinter där dom får stå inne sen så det hinner dom nog tröttna på ändå. Ute är bäst :)

Vad härligt att höra om alla hästar som får vara ute mycket !!!
Jag står i ett inackoderingsstall där hästarna är ute mellan 8:00 -ca 17.30 och sen inne på natten. Min häst går fortfarande utan täcke medans flera av de andra har fått på sig tjocka vintertäcke :confused:

Bor i Skåne med sol och en dagstemp på ca 15-16 grader på dagen:crazy:

Mvh B

Jag skulle inte tro att det går någon nöd på dom:p Det är ju trots allt hästar. Mina går fortfarande ute också och dom tycker det är toppen. dom lägger sig ju inte och sover mitt i natten utan mer på morronkanten och då har det nog hunnit bli lite lite torrare. mina drar sig dessutom till sanden i hagen ock lägger sig där istället för på gräset. Jag har lagt ut en höbal till dom nu också så att dom har lite annat att tugga på också, för bara dom håller på och äter hela tiden så fryser dom förhoppningsvis inte.
Jag kan tillägga att jag inte har några täcken alls på hästarna. JVill få så mycket vinterpäls på dom som möjligt. Mindre oro på nätterna då dessutom, för att dom ska frysa.

B-vitamin är ju något du kan ge nu när det är pälsfällning, ifall du tycker att din häst är slö.

Mina tar jag in när jag märker att dom vill in plus att graderna börjar dra ner sig till noll/ under nolla.

Hei, skriver antagligen litt svorsk har bott i Norge i 8 år...så forstår ni int vad jag skriver så si ifra. :eek: :) Har era hästar inte något torrt ställe att lägga sig ner på, att ligga på marken går men med fuktigheten e det inte någe vidare trevligt. Inte för att jag tror dom tar så väldigt stor skada av det. Nu under pälssättning og røyting ger jag min ekstra B vitaminer.
Ceb er 10 gml vmbl valack och legger pels som en bjørn. Han har stått på lösdrift i över ett år, och jag har hela vintern igjenom tränat dressyr og hoppning en gång i veckan i tillegg til långa ridturer på upp emot 5-6 timmar (då mestadels i skritt)
Upplevde för första gången att jag måste klippa honom, så det blev en hel del dekkenbruk i vinter.

Men B-vitaminer ville jag provat.:bump:

vännliga hösthälsningar från Ceb`s mamma

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 997
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 064
Senast: saltopeppar
·
Foder & Strö Det är så att jag kom på en smart utfodringsgrej med slowfeeding nät i hagen. för tillfället har vi tre hästar två halvblod å en...
Svar
7
· Visningar
1 188
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka