E

Egonson

Nu i morse var/ÄR det så kallt ute att "det kommer rök ur munnen", under 5+ grader alltså. Vet inte hur kallt det har varit under natten.

Våra hästar går ute "på bete" än, det finns förvånansvärt mkt gräs kvar och de har rejäla träd i hagen att söka skydd och så så de lider nog inte direkt och det är ju fint klart väder, ingen nederbörd eller blåst alls.
MEN, när jag upptäckte hur kallt det var ute så sa min mänskliga sida "oj, nu skulle nog hästarna varit inne på natten i alla fall".
Men jag är osäker på vad de andra tycker om detta. Har inte frågat än, men vill höra era åsikter för intressets skull :)

De är tre lättfödda och välhullade (näääästan i överkant :angel: ) vuxna hästar som går lätt-normal hobbyridning/träning för tillfället.. De är 9-10, 5 och 21 år gamla. Min häst (21 år) ÄR dock tröttare än vanligt, KAN bero på pälsfällning och så men jag vet inte riktigt. Hon skulle nog bli piggare av att stå inne och få lite extra hö på natten. Men jag vill inte ha henne inne ensam och de andra ute för de känns inte rätt mot henne och hon gillar att vara ute (a la nordis).

Vad tycker ni angående detta?
Jag tänker så, att ligger de verkligen ner och sover sin drömsömn när det är kallt o fuktigt på marken?
Är det inte jobbigt för dem psykiskt att vara ute dygnet runt, påverkar inte det deras prestationsförmåga negativt?
:confused:

Vi har ju kallstall så det är väl inte särskilt många miligrader varmare där inne än ute, men de har ju ändå en ordentlig halmbädd att ligga på/äta av och hö att äta. Så de får vila om de står inne 9 timmar så får de självklart gå ut på dagen sen.

Sv: Kallt ute

Mina hästar är också ute fortfarande och det går ingen nöd på dom. De har också stor hage med gäs kvar och skog. Jag lägger endå ut hösilage så det har om de vill. Min pojke har bronkit och behöver vara ute, annars hade de nog sovit inne vid det här laget (jag är frysen MEN jag VET att man inte ska överföra det på hästarna :angel: ). Hästarna är faktiskt vääääldigt piga fortfarande och såfort de får komma in för att äta mat vill de ut igen.

Är jobbigt et där när man som hästägare vill olika. Finns det ingen mer som vill ha sin häst inne då? Eller ta in din ett par timmar på dagen eller så?

Hoppas det löser sig och hon blir piggare snart. :)

Ja löser sig gör det nog. Mest jag som är nojig för att JAG fryser :D Funderar på om man skulle ge dom varsit kg hö efter att man har ridit eller så.. Äsch det är så svårt :p

Tack för ditt svar iaf :bow: Lugna mina nerver något :p

Ska fråga dom andra sen i dag med få se vad dom säger.

Nu är det ju så att näringen "försvinner" snart ur gräset ändå, och det har väl redan slutat växa då det är så kallt (under 5 grader).

Ja löser sig gör det nog. Mest jag som är nojig för att JAG fryser :D Funderar på om man skulle ge dom varsit kg hö efter att man har ridit eller så.. Äsch det är så svårt :p

Det är väl bra att lägga ut lite hö åt dom, om inte annat för att påbörja invänjningen från gräs till hö igen.;)

Min har stått inne ett par veckor på nätterna nu då hon började bli lite trött av att gå ute dygnet runt. Tror att det kan bero på att hon är dräktig, och sen hon fick komma in och vila ordentligt på nätterna har hon piggnat på sig avsevärt. 6 av stallet hästar är installde, övriga ca 20 går fortfarande på bete. Det verkar inte gå någon nöd på dom. Utfodras med hö på betet varje kväll om de äter med god aptit. Men jag tror att betesperioden är över även för dom vilken dag som helst, det är inte särskilt varmt på nätterna längre, några plus bara, så gräset lär väl inte växa nåt vidare längre.

Läser här att skottbildningen på vallväxterna avstannar vid en tempratur på 8-10 grader, och en jordtempratur på 6 grader.

Tack för ditt svar :bow:

Kom att tänka på en sak, för tre hästar på 600 kg krävs det omkring 150 kg bete per dygn nu på hösten för att de ska få sitt TS behov tillfredställt :crazy: Det är mycket. Får de verkligen i sig allt de behöver då tro?

hästarna klarar sig bra ute. men ge lite hö om hästen vill ha det.
jag tog in mina inatt för första gången. de andra i stallet ska ha sina ute ett tag till. tills det börjar bli minusgrader på nätterna.

Det verkade inte som min fick det iaf, hon kastade sig över maten (stödutfodrades) sista veckorna trots att det fanns gott om gräs. Med allt vatten som är i gräset nu så behöver dom ju kämpa rätt bra för att få i sig ts.

Mina hästar går fortfarande ute, 19-åringen är kanske lite trött, 13-åringen lite grinig, men dom brukar stå inne ett tag innan ridning. Dom utfodras med hö 2 ggr/dag men det äts sällan upp, ofta när jag kommer på morgonen är det hö kvar. Sen får dom havre, betfor, mineraler varje kväll.

Mina två av kallblodsras går fortfarande ute dygnet runt, på ca 3 ha.
De äter av gräset, som växer så det knakar, och de ratar höet om vi lägger ut sådant till dem.

Jag bor inte så många mil ifrån dej.

Immer

Det är nog ingen fara att ha dom ute.:)

Men jag tog in mina i går natt för första gången, jag frös och tyckte att det var kallt som sjutton, det är det visserligen inte men under 5+ tror jag att det har varit.:bump:

Hästarna verkade glada åt att komma in :) men dom hade väldigt bråttom ut i morse också. Jag hade tänkt ha dom ute längre men man blir ju så blödig, dessutom känns det rätt skönt att ha dom inne det blir liksom mer ordning på något sätt. Men helst skulle man ju ha dom ute mera förståss :crazy:

Nu i morse var/ÄR det så kallt ute att "det kommer rök ur munnen", under 5+ grader alltså. Vet inte hur kallt det har varit under natten.

Våra hästar går ute "på bete" än, det finns förvånansvärt mkt gräs kvar och de har rejäla träd i hagen att söka skydd och så så de lider nog inte direkt och det är ju fint klart väder, ingen nederbörd eller blåst alls.
MEN, när jag upptäckte hur kallt det var ute så sa min mänskliga sida "oj, nu skulle nog hästarna varit inne på natten i alla fall".
Men jag är osäker på vad de andra tycker om detta. Har inte frågat än, men vill höra era åsikter för intressets skull :)

De är tre lättfödda och välhullade (näääästan i överkant :angel: ) vuxna hästar som går lätt-normal hobbyridning/träning för tillfället.. De är 9-10, 5 och 21 år gamla. Min häst (21 år) ÄR dock tröttare än vanligt, KAN bero på pälsfällning och så men jag vet inte riktigt. Hon skulle nog bli piggare av att stå inne och få lite extra hö på natten. Men jag vill inte ha henne inne ensam och de andra ute för de känns inte rätt mot henne och hon gillar att vara ute (a la nordis).

Jag tänker så, att ligger de verkligen ner och sover sin drömsömn när det är kallt o fuktigt på marken?
Är det inte jobbigt för dem psykiskt att vara ute dygnet runt, påverkar inte det deras prestationsförmåga negativt?

Vi har ju kallstall så det är väl inte särskilt många miligrader varmare där inne än ute, men de har ju ändå en ordentlig halmbädd att ligga på/äta av och hö att äta. Så de får vila om de står inne 9 timmar så får de självklart gå ut på dagen sen.

Vi har våra ute, Gammeldamen går med ett tunnt regntäcke. Jag ror inte att det är någon fara att dom går ute än. Vi har massor av gräs i hagarna och skulle jag stalla in redan nu så kommer dom väl att frysa ihäl i vinter då det blir -22 grader lixom. Våra har rejäl åäls och klarar sig bra ute då det ej regnar och blåser "Gudrun".

Det är nog ingen fara att ha dom ute.:)

Men jag tog in mina i går natt för första gången, jag frös och tyckte att det var kallt som sjutton, det är det visserligen inte men under 5+ tror jag att det har varit.:bump:

Hästarna verkade glada åt att komma in :) men dom hade väldigt bråttom ut i morse också. Jag hade tänkt ha dom ute längre men man blir ju så blödig, dessutom känns det rätt skönt att ha dom inne det blir liksom mer ordning på något sätt. Men helst skulle man ju ha dom ute mera förståss :crazy:

Men varför har du dom inte ute mer då?:confused: Bara för att du fryser så behöver väl inte hästarna tycka att det är kallt?

*kl*

I vårt stall går hästarna fortfarande på bete då det finns mycket kvar faktiskt.
Mina 2 verkar inte ha blibit trötta direkt, ett dräktigt sto och en 2-åring, och de har satt vinterpäls rätt så bra redan, men nästa vecka ska de börja stödutfodras så att vi får in dem inom någon vecka.
Nu får stoet bara kraftfoder efter att jag har ridit, och 2-åringen får efter att han har blivit tex longerad..
De andra två hästarna i stallet går med täcke så det går ingen nöd på dem heller...

Bra fråga, den har jag också ställt mej :angel:

Men som jag skrev så är det mysigt att ha dom i stallet också :crazy:

Det är lättare med fodringen också för jag har blandade hästar halvblod - shettisar och nu börjar betet att vara slut.

Jag tror att det är väldigt olika mellan hästar hur de trivs ute och kan slappna av. Där är det nog bara du som kan avgöra för du känner ju dina hästar.
Jag hade erbjudit dem hö ute och sett om de verkade villa ha det eller ej.
Vi har våra innen nu bara för att betet tryter.. vädret är ju hur fint som helst.
Men på slutet av betet märkte vi att de var hungriga. Kastade sig över maten när de kom in.

Bra fråga, den har jag också ställt mej :angel:

Men som jag skrev så är det mysigt att ha dom i stallet också :crazy:

Det är lättare med fodringen också för jag har blandade hästar halvblod - shettisar och nu börjar betet att vara slut.

Vi tar in alla våra ca. 30 min varje dag så dom får sitt kraftfoder och en liten tuss hö. Funkar kanon, men du kanske har långt till sommarhagen så det blir bökigt att göra så?

Vi har våra ute, och vi har haft frostnätter oxå.
Fick en ny häst i Måndags som aldrig varit ute en natt i hela sitt liv. Första natten var han inne, men sen dess har han fått vara ute, dock med täcke, och han verkar superglad över det!
De andra 5 hästarna har redan satt fin päls pga att det succesivt blivit kallar i år, det har inte bara "smällt till", så nu klarar de nog nätter ner till några minus utan täcke iaf, och de sätter ju mer päls för varje dag så att säga....Till och med den hästen som kom förra sommaren och hade jätteproblem emd pälsen, har nu fått jättefin och tjock höstpäls! Och han verkar trivas fint med det, vill inte in!
De är djur som jag anser ska få leva så fritt som möjlöigt. En häst kan omöjligt lida av att vara ute dygnet runt så länge man ser till att de har mat och ev täcke om de inte satt päls.

Sen det här med att ligga ner i det våta gräset, det måste jag nästan starta en egen tråd om....:angel: För min gör då det trots att de har "ligghallar"....de har du inte blivit sjuka hittills, och två av dom har gjort så i 10 år typ.....
Det gör dom på vintern med, utan "men"...

Min häst går inne sen betet tog slut, men hon går in vid 7-8tiden på kvällen så hon får ju gå ute hela dagen. Hon är dock en liten fryslort så hon har ett litet tunt stalltäcke på sej nu under nätterna dels för att vi har ett kallstall, luftenn går rakt igenom.

Stallägarna har även lösdrift utan vindskydd, fick höra att dom ska bygga lösdrift men det blir aldrig av lika så ridbana osv, dom säger mycket men det händer inte mer för det, hehe.
Men iaf, hästarna som går på lösdriften har inget som helst täcke på sej där ute och det är riktigt kallt där ute på landet där dom står, dimma blir det oftast varje natt. Visst dom bygger på sej vinterpälsen, tex den ena fjordningen (Dom tål mer jag vet) hon har all sin vinterpäls redan nu kan jag lova er. hehe.. Så gulligt så..

Nej nu måste jag bege mej..
//Malin

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 997
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 064
Senast: saltopeppar
·
Foder & Strö Det är så att jag kom på en smart utfodringsgrej med slowfeeding nät i hagen. för tillfället har vi tre hästar två halvblod å en...
Svar
7
· Visningar
1 188
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka