Kallt stall

rachan

Trådstartare
Har flyttat till ett nytt stall. Det är 2 hästar. Temperaturen i stallet ligger runt 2-3 grader. Utetempen har legar några grader minus nu ett tag.
Ägaren tillstallet är rädd för kondensen som blir. Så det måste vara lite öppet. Vill inte ha mögel. Vi har nu ett fönster lite öppet och en lucka i taket lite öppet för att det ska bli sug ut.
Hur ska man få upp innetempen medans man fortfarande har öppet för att slippa kondensen?
Jag vill hellst att min häst ska vara utan täcke. Men det känns lite väl kallt med 2-3 grader. Ute kan de röra sig så de blir varma men inne står de ju stilla.
Tacksam för tips.

Sv: Kallt stall

enda sättet är ju att ha en värmefläkt. det är väl ganska logisk? :p

jag skulle täcka. att varma upp ett helt stall tar mkt el!

Hästarna tål kyla mycket bättre än vi. Stallägaren har rätt i att man ska undvika kondens, både med tanke på mögelrisken men också för hästarnas välbefinnande.

Hästar rör sig inte för att hålla värmen, de står still för att spara energi. Om du inte vill täcka hästen så är fri tillgång på hö/hösilage ett bra sätt då hästarna håller värmen bättre när de äter.

Värmefläkt är inte att tänka på...blir ju hutlöst dyrt så det alternativet finns inte ens.

Jag tänkte mer konstruktionsmässigt. Finns det nått man skulle kunna ändra på?

Du ska inte täta stallet för det är inte nyttigt vare sig för byggnad eller häst.
Du behöver nog inte oroa dig för 2-3 grader.. Ser dom frusna ut tycker du, när du kommer ut till dem på morgonen? Står de och skakar?

De flesta klarar de temperaturerna galant..

Vi har ungefär samma temperatur i stallet som det är utomhus. Vi har alltid förnster och dörr öppna om det inte är snöstorm eller många minusgrader efetrsom vi har en hosthäst. Men våra hästar fryser inte. Tre av dem har bara täcke på sig de nätter när det är riktigt dåligt väder. Hästar fryser inte som vi om de bara har mat hela tiden.

vi har uteboxar o våra klara sig galant hela vintern med öppna halvdörrar visst nu har jag täcke på min då han är klippt men annars klarar de sig jättebra med hö/hösilage det är de som får dem o hålla värmen.

Du har en smart stallägare. Jag stänger inte dörrarna ut till hagen om det inte riskerar att bli under 10- . Frisk luft är ju jätteviktigt. Jag hade lagt på ett tunnare täcke inne.

Det där med att täcka eller ej är ju en fråga, tänk på att det finns en muskel i varje hårstrå i hästens päls som reglerar värmen, är det kallare står den mer ut, varmare=mer flat mot kroppen. Lägger man på ett täcke så pressar man ju ihop pälsen vilket leder till att temperaturen därunder sjunker, den kan sjunka upp till 4-5 grader. Vill man täcka bör man använda ett täcke som ger den värme som går förlorad då täcket läggs på.

Lägger man på ett täcke så pressar man ju ihop pälsen vilket leder till att temperaturen därunder sjunker, den kan sjunka upp till 4-5 grader. Vill man täcka bör man använda ett täcke som ger den värme som går förlorad då täcket läggs på.

Jag lägger på täcken när det är kallt och blåsigt. Den som inte bor i skåne kan nog inte föreställa sig hur mkt det blåser här. (Jag har inte bott här alltid)
Det drar i vårt stall när det blåser framförallt ostliga vindar.

Så jag undrar hur du vet att temp sjunker 4-5 grader och vilken temp du menar. Jag är med på detta med att håren reser sig så att det blir som ett luftlager runt hästen. Luft är ju ett ganska effektivt värmeisolerande material. Men samtidigt så måste ändå täcket bidra med värmeisolering? Jag lägger fleecetäcken på mina kalla blåsiga vinternätter.

Din häst klarar sig nog utan täcke hela vintern, känn på den på morgonen om den verkar ha stått och spänt sig eller frusit i sånna fall så lägg på den täcke och annars låt den slippa:)

*Kl*

Går hästen otäckad ute, och har mat (hö/silage) inne som räcker hela natten, så kommer den knappast att frysa =)

Jag har kallstall, samma temp som ute, dvs det kan vara minus 20 grader i stallet. De som går otäckade ute går otäckade inne med, utan minsta problem.

*Kl*

Går hästen otäckad ute, och har mat (hö/silage) inne som räcker hela natten, så kommer den knappast att frysa =)

Jag har kallstall, samma temp som ute, dvs det kan vara minus 20 grader i stallet. De som går otäckade ute går otäckade inne med, utan minsta problem.

Jag håller nog med dig egentligen. men jag tycker ändå att när det kryper mot 12- 15 minusrgader här på nätterna och de ska stå still hela natten visserligen med mat men ändå. Då känns det kallt. Men jag är kanske tramsig.

Jag håller nog med dig egentligen. men jag tycker ändå att när det kryper mot 12- 15 minusrgader här på nätterna och de ska stå still hela natten visserligen med mat men ändå. Då känns det kallt. Men jag är kanske tramsig.

Du förmänskligar en del ja, sen om man vill kalla det tramsigt eller ej är en annan sak =)

Men titta på hästar som går ute dygnet om, och hur de beter sig i SKITväder, som snöstorm etc. De ställer sig endera i skydd, eller så ställer de sig med baken mot vinden, och 'somnar in'.

De ägnar en del strövtid nattetid med, men är det årstid så det är en meter snö och ingen mat förutom silagebalen, så står de när det är ruskväder mest vid den, eller i skydd, och slöar.

Att stå still spar energi, att ligga och knoppa spar än mer energi. Pälsen värmeisolerar utmärkt och att ÄTA ger värme. Så, det BÄSTA en häst kan göra när det är snorkallt är att: Stå still i lä och äta. Dvs exakt det som händer i en box nattetid =)

Men MATEN är viktigt. Är maten slut till midnatt och hästen står på spån/torv/icke ätbart underlag så är det sämre stå instängd på liten yta om än lä, än ute där den kan leta mat.

Men tänk lite hur det brukar vara ute i hagen om det är pissväder deluxe - hästarna står still, och äter eller vilar =)

Jag inser att du har rätt. Mina hästar står alltid helt stilla när de är ute i ex snöstorm. Helt ofattbart men det är klart att de sparar energi.
Hur ska jag göra denna vinter. Jag tycker ändå på ngt sätt att när de är i hagen har de en valmöjlighet. Men det är nog jag som är tramsig. jag fryser men inte de.

Stallägaren vet vad h*n pratar om! Kondensen är farlig för hästarnas hälsa - det är i i dessa fuktiga stallar som de flesta bronkiter utvecklas. Kallt spelar ingen roll och skulle dina hästar frysa så är det täcke som gäller, inte stängda dörrar. Hästar möglar inte, men om ni har hö inne i stallet så är det garanterat redan förstört - ge aldrig någonsin hästar hö som förvaras i samma utrymme som djuren.

Sen kan man ju tycka att ett stall där det bildas kondens har undermålig ventilation och öht inte borde användas till så känsliga djur.

Jag inser att du har rätt. Mina hästar står alltid helt stilla när de är ute i ex snöstorm. Helt ofattbart men det är klart att de sparar energi.
Hur ska jag göra denna vinter. Jag tycker ändå på ngt sätt att när de är i hagen har de en valmöjlighet. Men det är nog jag som är tramsig. jag fryser men inte de.

Du får känna på dem helt enkelt, längst in mot huden, och se hur de ser ut. Så kanske du kan 'tro på det i hjärtat med' att de klarar sig.

Det ÄR skitsvårt, jag vet. Jag har inga problem med att de står inne i stallet i lä och mumsar silage helt nakna (om de är nakna ute). Däremot så när vi hade lösdriftsdjur, så jag var ut i VARENDA storm och ruskväder, för jag helt enkelt inte kunde sova för 'de stackars djuren' var därute och frös.

När jag irrat runt med ficklampa (för vid grinden fanns inga hästar) och var genomfrusen och genomblöt brukade jag hitta dem, ståendes fullt förnöjda endera under en gran eller 'mitt ute på fältet'. Halvt översnöade/med ispansar på ryggen/dyngsura. Djupt försjunka i sömn eller filosofi, och väldigt irriterade att deras puckade matte kom och lyste på dem med en ficklampa och störde. Ingen följde med efter till grinden heller.. Där fick jag för 'stackars hästar' liksom ;)

Men nästa oväder - vem var ute och irrade med ficklampan för att ta in de 'stackars' hästarna :angel:

Är jättesvårt att inte tycka 'ja men..' och förmänskliga. Men man SER om de fryser =)

Har hästarna päls och inte är klippta så har hästarna inte ont av kyla. De har heller inte ont av kyla så länge det inte är i samband med regn eller blåst.

Jag är helt säker på att det finns gott om hästar i vårt avlånga land som står med täcke i onödan många gånger....det är lätt att förmänskliga dom, de är ju ofta våra små bebisar...

Tänkte på en sak, vi har kallstall med dörrar öppna och alltid samma temp ute som inne. Frysna vattenhinkar och allt där till. Brukar ngn av er ge tempat vatten? Jag brukar värma i tekokare, vi har dock en korsningsponny som alltid skakar när det är regn och snö. Man ser på henne att hon skjuter rygg så henne hållar vi varm och torr. Blir hon kall och blöt så spänner hon ryggen och man tycker att hon ser halt ut. Varmt täcke, massage och mkt stråfoder så klart. Att isolera stallet skulle aldrig falla mig in - även om det vora skönt för oss hästfolk.

Jag är enormt imponerad av er som står ut med att ha kallstall. Även om jag är medveten om att det är mkt bra för pållarna så skulle jag nog tyvärr inte stå ut med att ha det så, jag får fruktansvärt ont i mina leder av kyla och även om det går bra att klä på sig så tycker jag det är krångligt att sköta om pållarna när man är påbylsad som en michelingubbe. Det skall vara roligt att vara hästägare, och har man ont när man är med pållarna, då är det helt enkelt inte roligt längre :(

Jag har uteboxar till mina pållar, dock isolerade sådana. Nu har jag övre dörrarna på glänt lite under natten för att luften skall hållas riktigt fräsch, så nu när det är runt minus sex grader här så håller stallet runt tre plus. Det tycker jag är rätt lagomt, vattnet håller sig isfritt, bäddarna varma & mjuka samt att matte kan sköta hästarna utan att frysa ihjäl :)
Det skall bli intressant att se hur det bli om/när det blir riktigt kallt ute (-10 till -20 grader), hur pass varmt/kallt det blir inne i stallet, det är första vintern jag har stallet så jag vet inte ännu hur pass det håller värmen :)

Men som sagt, ni som har kallstall imponerar på mig stort!

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: skogaliten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar