Kallt och varmt...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Giantchill
  • Startdatum Startdatum
G

Giantchill

Startar en ny tråd, efter kapningen av Comebackloppstråden.

Statistik från blodbanken.nu, angående startprocent.

Hästar födda 2004: (nu 5 år)
Kallblod, 35,5%
Varmblod, 59,8%

Hästar födda 2005: (nu 4 år)
Kallblod, 27,1%
Varmblod, 48,2%

Hästar födda 2006: (nu 3 år)
Kallblod, 5,4%
Varmblod, 14,3%

Vid vilken ålder går kallbloden om varmbloden i startprocent?

Sv: Kallt och varmt...

Ursprungligen postat av juvelen Visa inlägg
Uppfödarna vill få kredit på det jobb som dom lägger ner. Syns dom inte så finns dom inte, så är det i Media. Till följd att färre och färre satsar på kallbloden och sätter dom i proffsträning, för att dom aldrig får vara med inom V75 eller springa i lopp med stora prispengar.

Det vill alla men även om vi vill bevara kallblodstravaren så kommer den slutligen att dö ut då spelet på TV går ner när det är kallblods lopp jämfört med varmblod rakt igenom. Jag tycker de flesta kallblods loppen är rätt så tråkiga att se då det inte händer mycket och många många galopper. Unghäst tävlandet med kallblod kan man ju nästan ta bort i Sverige då det inte är många som tävlar. 4 till start 8000 till sist i mål ren sponsring.
Jag tycker det är tråkigt om kallblodet skulle försvinna men jag ser inte mycket som skulle kunna stoppa det.

Ursprungligen postat av juvelen Visa inlägg
Då satsar dom hellre på Varmblod, kallblodsuppfödarna lägger av eftersom dom inte får sålt sina hästar till vettiga priser.

Men lilla du ingen vettig människa satsar på avel idag. INGEN tjänar pengar på avel (ja visst menhammar och dylika) så gott som ingen får sina hästar sålda till "vettiga" priser oavsett stam eller ras. Ska man tjäna pengar på hästavel ska man föda upp ridhästar av hög kvalitet där verkar ju priserna aldrig gå ner även i de låga klasserna.

Tar med en Post jag hade i den tråden.

Som jag skrev i den förra tråden så stämmer inte blodbankens statistik.

Kan du länka till vart du hittade statistiken? Så kan jag förklara mig närmare.

Det vill alla men även om vi vill bevara kallblodstravaren så kommer den slutligen att dö ut då spelet på TV går ner när det är kallblods lopp jämfört med varmblod rakt igenom.

Var har du statistiken på det?

KL
Jag vet mycket väl vart utvecklingen är på väg. Men kallblodssport är i princip genuin amatörsport. Den enda delen av travet där den glada amatören kan vara en glad amatör och samtidigt ha chansen att vara med i yttersta eliten. Det kommer inte dröja många år till tills det enda ställen amatörer får ut sina varmblodshästar är i v4 och p.21-22.

Till Lillcaksa från annan tråd: Nej, där har du fel... ;)
Blodbanken har hingststatistik för den som har tio avkommor eller fler, så långt har du rätt.

MEN i jämförelsetalen, för totalen och snitten så är HELA kullen med.
Det gäller både för varmblod och kallblod. Samtliga REGISTRERADE avkommor finns med i den statistiken. Till skillnad från statistik som kommer från STC som har samtliga FÖDDA avkommor.

Kan du länka till vart du hittade statistiken? Så kan jag förklara mig närmare.
http://blodbanken.nu/servlet/GetBBD...10&cc=SE&year=2006&gg=x&submit=Ta+fram+tabell

Om du klickar fram denna länk. Sedan klickar du på länken 425 som är på översta raden för "Alla fäder". Då får du fram "de bästa i kullen". Då hittar du avkommor till bl.a. Gyllfen, Lurifaks Tabac m.fl. som har färre avkommor än 10 i denna kull. Eller hur?

Det var märkligt.

MEN jag håller fast vid det jag sa. För jag är 100% säker på att jag läste det.

Men jag vet att det då bara handlade om en siffra. Så jag skulle tippa på att de handlar om ALLA kullar. Eftersom de faktist inte är rättvist att jämföra kallblod och varmblod efter årskullar då varmblod bevisligen är tidigare än kallblod. Det är inte ovanligt att ett kallblod kommer ut till start först som 6 åring eller senare.

1-0 till dig.

But I'll be back! ;)

KL
Jag vet mycket väl vart utvecklingen är på väg. Men kallblodssport är i princip genuin amatörsport. Den enda delen av travet där den glada amatören kan vara en glad amatör och samtidigt ha chansen att vara med i yttersta eliten. Det kommer inte dröja många år till tills det enda ställen amatörer får ut sina varmblodshästar är i v4 och p.21-22.

Jag TROR... (=att inte veta, bara fria spekulationer)

...att kallbloden blir lidande av att de är en "svårare och senare" ras. Nu har inte hästägarna/amatörerna längre samma ekonomiska tålamod som tidigare. Förut, så kunde man ha hästen lite "på sidan om", om man hade jordbruk eller liknande. Det kostade inte så mycket att plussa på med en häst. Nu har färre och färre den möjligheten och de dagliga kostnaderna ökar, allt från veterinärvård till foder och resor. Då har man inte helt enkelt inte samma tålamod.

Om du har statistiskt sett 50% chans att komma till start med ett varmblod före halvårsskiftet som 4 åring, så kanske risken att ditt kallblod ALDRIG kommer till start är större. Då tror jag att många väljer "den enklare" vägen.

**

Visst är det så att kallbloden är lidande av att vara en "senare" ras. Som du säger så debuterar många efter 6 års ålder. Räkna ut vad det kostar "extra" i träningsavgifter och omkostnader mot om du haft ett varmblod som kommer till start "före halvårsskiftet som 4åring". Det är 1,5-2 år extra omkostander, för att få harva i lågklassiga kallblodslopp. Jag tror tyvärr att många lessnar under dessa år och hellre satsar på ett varmblod eller lägger av.

Om statistiken gäller "alla kullar", så har ju kallbloden fördel av att få tävla tills de är 15 år. ;)

**

Jag säger inte att du har fel med dina siffror, men det känns aningen långsökt för mig. Kanske har jag för mycket fördomar. Meddela gärna om du hittar siffrorna!

Jag är säker på att "You'll be back!" :)

Jag håller med dig!

MEN det är påväg åt rätt håll. Kallbloden har ju t.ex. gått om varmbloden när det gäller % som går premie.

Funderar på om det kanske var det jag läste... :confused:

De blir tidigare och tidigare. Eller det kanske snarare är så att hästarna tränas mera nu än förr. Många kallblod har förut bara stått i en hage bakom huset. Sen när de blivit 6-7 år kommer ägaren på att det kanske skulle vara kul att pröva att träna lite.

Sen måste man räkna med att det faktist bedrivs ridhästavel inom kallblodsrasen. På förra årets 2åringsutställning här i dalarna var de faktist 2 eller 3 av runt 20 hästar som var uppfödda till att bli ridhästar. Alltså renrasiga och reggade kallblod. Det drar ner statistiken oerhörd.

Hingstar som t.ex. Qvadriga och Tand troll har fått sin statistik nerdragen drastiskt p.g.a. detta eftersom de är fuxar och det är poppis i ridhästkretsar.

Men lilla du ingen vettig människa satsar på avel idag. INGEN tjänar pengar på avel (ja visst menhammar och dylika) så gott som ingen får sina hästar sålda till "vettiga" priser oavsett stam eller ras.

Menade att dom i princip får "skänka" bort hästarna, spec. om man får ett sto. Ligger ute en annons på ett toppstammat sto (e. Järvsöfaks - Elding - Troll Jahn) som dom verkar ha svårt att få pengar för. Hur kul är det att som uppfödare att kanske välja dom bästa hingstarna (dyraste) på marknaden och ändå måste ge bort dom eller behålla dom själv?

Jag vet att som hobbyuppfödare aldrig/sällan går med vinst. Vet vad jag lagt ut på min uppfödning e. en relativt billig och ny hingst, skulle inte kunna lägga det priset och räkna med att få sålt för att gå med vinst.

Honom ska jag behålla så det är ändå inte aktuellt:love:

Senast ändrad:

MEN det är påväg åt rätt håll. Kallbloden har ju t.ex. gått om varmbloden när det gäller % som går premie.

Funderar på om det kanske var det jag läste... :confused:
Det känns mer troligt i alla fall.

Sen måste man räkna med att det faktist bedrivs ridhästavel inom kallblodsrasen. På förra årets 2åringsutställning här i dalarna var de faktist 2 eller 3 av runt 20 hästar som var uppfödda till att bli ridhästar. Alltså renrasiga och reggade kallblod. Det drar ner statistiken oerhörd.

Hingstar som t.ex. Qvadriga och Tand troll har fått sin statistik nerdragen drastiskt p.g.a. detta eftersom de är fuxar och det är poppis i ridhästkretsar.
Jag känner till detta och tycker att det är ett problem för kallblodsTRAVSPORTEN. Speciellt när dessa uppfödningar dessutom sponsrats med 4000 kr i fölpremie.
Det innebär att det finns FÄRRE kallblodiga TRAVhästar, än vad statistiken säger och det är också oroväckande.

Fast nu är 4000 premien borttagen och har ersatts med ett bidrag till de 3åriga hästar som gått premie och sedan kval innan 31 maj året därpå.

Personligen tycker jag det är en klar förbättring och kommer få bättre resultat.

Fast nu är 4000 premien borttagen och har ersatts med ett bidrag till de 3åriga hästar som gått premie och sedan kval innan 31 maj året därpå.

Personligen tycker jag det är en klar förbättring och kommer få bättre resultat.
Jag vet...men tycker att det vore bättre om de istället garanterade hästarna som föds 2010 detta bidrag. Nu finns INGA stimulanser för att betäcka i år. Detta samma vår som världsfinanskris och nedskärningar på flera banor i kallblodsregioner. Hur många kallblodsston tror du kommer att betäckas 2009? (under 500?)

Stimulansåtgärden som sådan är rätt och mycket bättre än en fölpremie. Nu används den på kullar som redan fått sina pengar, utan att garantera att den kommer att finnas kvar... Det tycker jag är fel.

Ska på Sleipners riksårsmöte i maj, då får man höra vad dom "där uppe" säger om kallblodens fortsatta vara eller icke vara. Blir väldigt intressant.

Men tänk så här istället

Problemet är inte att det föds lite hästar. Utan det är att efterfrågan är för liten. Det var därför fölpremien inte fungerade. Man kan inte betäcka en massa ston och sedan stapla fölen på hög när ingen vill ha dom.

Men det här bidraget (om det nu blir flera år, det borde de ha garanterat) kan göra att efterfrågan blir större. Och blir efterfrågan större så betäcker fler sina ston! :idea:

Men tänk så här istället

Problemet är inte att det föds lite hästar. Utan det är att efterfrågan är för liten. Det var därför fölpremien inte fungerade. Man kan inte betäcka en massa ston och sedan stapla fölen på hög när ingen vill ha dom.

Men det här bidraget (om det nu blir flera år, det borde de ha garanterat) kan göra att efterfrågan blir större. Och blir efterfrågan större så betäcker fler sina ston! :idea:
Jag tycker och tänker precis som du, men det är värt vatten (för aveln) om det inte garanteras mer än ett år.

Varför ska jag betäcka ett kallblodssto 2009?
Vem vill köpa en kallblods 1-åring 2011?
Var ska den tävla 2013 och framåt?

Grejen med fölpremien på 4000 kr var att många hingstar höjde sina avgifter med 2000 kr istället...

Precis.

Kan de bara hitta nyckeln till att få efterfrågan på kallblodiga travhästar att gå upp så kommer aveln igång också

ATG.se orkar inte leta rätt på alla V75 och V65 dagar med och utan kallblod. Brukar inte vara så när Faksen startar dock men med "vanliga" kallblod så är det generellt sett lägre omsättning. Det är helt enkelt inte lika roligt att spela på blodisar verkar det som. Jag spelar inte då det är blodisar bara för att jag inte kan dom jag vet inte vem som är bra o vem som är dålig så de e min del i det. Lite tråkigt men man får hoppas att kallblods sporten kommer tillbaka.

ATG.se orkar inte leta rätt på alla V75 och V65 dagar med och utan kallblod. Brukar inte vara så när Faksen startar dock men med "vanliga" kallblod så är det generellt sett lägre omsättning. Det är helt enkelt inte lika roligt att spela på blodisar verkar det som. Jag spelar inte då det är blodisar bara för att jag inte kan dom jag vet inte vem som är bra o vem som är dålig så de e min del i det. Lite tråkigt men man får hoppas att kallblods sporten kommer tillbaka.
Ok, jag gjorde en snabbkoll. Källa: ATG:s årsredovisning 2007.

Kollade V75-omsättningen och plockade bort alla "jackpot-omgångar".

Av de tio HÖGSTA omsättningarna fanns kallbloden med i fyra.
Av de tio LÄGSTA omsättningarna fanns kallbloden med i sex.

Går kanske inte att dra några större slutsatser på detta, men i alla fall.

Liknande trådar

Gnägg Idag fyller han 22 år, världens bästa Johan! 1991.05.31 - föddes i Karlskoga, blev på en gång en stor favorit hos uppfödarens dotter...
2
Svar
37
· Visningar
5 067
Senast: QRST
·
Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: elle12
·
G
Trav Ok, fortsätter med en ny tråd. Hoppas kunna få KONKRETA råd för hur vi/ni ska rädda kallbloden. Jag börjar själv med några förslag...
2
Svar
24
· Visningar
2 025
Senast: Giantchill
·
F
Träning hejsan, funderar på att köpa en kallblodig travare, som är inriden och sånt självklart. "problemet" är att den är 14 år gammal (född...
2
Svar
21
· Visningar
2 505
Senast: caballera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar