Kallhyra, vad SKA ingå?

Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Fri tillgång på hö/hösilage kan jag tolka som att hästen ska ha fri tillgång till grovfoder. Vilket på sommaren mycket väl kan vara bete.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Vad förstår ni inte? Hö/hösilage ska ingå i hyran och det står inte att det inte gör det på sommaren. Så jag har rätt att kräva det om jag ska betala hela summan.

Fortfarande ingen som reagerar på kontraktsbrottet.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Nej, jag förstår åtminstone inte varför grina och kräva saker bara för att. En sak var om grovfoder inte tillhandahölls alls tex då i form av bete som räcker. VARFÖR ska hästen ha hö/hösilage? Vad är det i hästens välbefinnande som gör att du så starkt oberopar just hö/hösilage som foder?

Ang det kontraktsbrott om att flytta hästen så har du ju bara sagt ATT hästen flyttades, inte uppgett vad som inte var det likvärdiga i de olika hagarna.

Jag tror du har fått en personlig fnurra på tråden med stallägaren och vill lägga det missnöjet på hur hästen hanteras, trots att det egentligen inte går att peka på något specifikt fel.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Hur långt har stallägaren flyttat hästen? Är/var den fortfarande på en gård/mark som stallägaren ägde eller på annat sätt har/hade tillgång till?

Ni kan förmodligen diskutera detta i oändlighet, i slutänden är det du som kan åka på betalningsanmärkning om du vägrar betala. Ibland får man ta de situationer man hamnar i som "lärpengar" dvs du skulle ha kollat upp att stället du hyrde in dig på bättre överensstämde med dina förväntningar. Nästa gång du hyr stallplats vet du mer om vilka frågor du ska ställa och vad du vill ska stå i kontraktet.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Det var p.g.a att hon inte pratade med mig om flytten. Det stod i SAMRÅD med ägaren.

Skitsamma, ska hö/hösilage ingå så ska det också göra det. PUNKT!


Sen så finns det ju alltid en risk för fång när dom äter gräs därav att jag föredrar hö/hösilage.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Det som SKA ingå i en kallhyra är helt och hållet upp till den som driver stallet i fråga. Om någon vill hyra ut en plats där box+hage men ingen plats i sadelkammare ingår, så får dom detta. Sålänge det står i kontraktet dvs :)
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Javisst. Men det minsta i en kallhyra är väl åtminstone hage och vatten.
Eller är det för ingenting man ska betala?

Eftersom att jag inte vill behålla platsen så ska jag INTE betala kallhyra om hästen inte får stå där. Det är ju en annan sak om jag ska åka bort med hästen och sen vill vara säker på en plats när jag kommer tillbaka.. Men då är det en "håll platsen tingad"-avgift inte kallhyra.
För en kallhyra innebär att hästen får bo där men det ingår kanske inge mer än box, hage och vatten.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Går hästen i beteshage fixad av stallägaren? Om så tycker jag du borde lugna ner dig. Det är ganska få beten som kostar mindre än vad en normalstor häst äter i grovfoder. Så det är bara en fråga om vad kostnaden specificeras som, är det väldigt viktigt för dig att det står rätt i fakturan så be om att få grovfodret ändrat till bete. Men jag gissar på att det inte är där skon klämmer.

Vidare är kallhyra för mig en hyra man betalar utan att nyttja anläggningen alls. Box, hage och skåp/förvaringsutrymmen ska vara tomma. Har endast betalat det innan hästen flyttat in, för att på så vis garanterat ha min boxplats samtidigt som stallägaren inte går back allt för mycket på att ha en tom box.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Det var p.g.a att hon inte pratade med mig om flytten. Det stod i SAMRÅD med ägaren.

Skitsamma, ska hö/hösilage ingå så ska det också göra det. PUNKT!


Sen så finns det ju alltid en risk för fång när dom äter gräs därav att jag föredrar hö/hösilage.

Så du menar på allvar att stallägaren ska vara tvungen att öppna en hösilagebal på 400 kg ENBART till din häst FÖR ATT ???
Då hade jag tagit den där j*a balen och ställt in i din häst och sagt där ha du 400 kg (om den nu väger så mkt) det räcker en månad... Varsegod.

Sen om den blir dålig innan VILKET DEN BLIR i sommarvärmen så hade det vart ditt problem iom att du fått din mängd hösilage/månad att göra vad du vill med :devil:
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Är du helt blåst i huvudet eller?

Det SKA ingå och det ska vara fräscht.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Är du helt blåst i huvudet eller?

Det SKA ingå och det ska vara fräscht.

Så trevlig ton... :mad:

Jag var på väg att svara igen, men med tanke på att du tydligen redan har bestämt dig för att alla andra har fel och att du är lurad av den elaka, egoistiska stallägaren så struntar jag i det. Passar det inte så är det väl bara att flytta, jag hade nog sagt så som stallägare i ditt fall också med tanke på hur du formulerar dig här.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

kl

Jag kanske har missuppfattat, men om det är så att TS betalar X antal kronor för vissa saker, men helt plötsligt inte får det, så förstår jag varför man blir arg.
Jag betalar ex ca 1800 för lösdrift, inkl vatten, fri tillgång på grovfoder, etc etc. På sommaren betalar jag endast runt 700 kr för betet varje månad. Det är samma stallägare som har betet och lösdriften. Så ja, det hade känts jäkligt surt att få betala 1800 spänn för ett bete varje månad.
Jag hade dock inte begärt att öppna en bal för att ge min häst ensilage om gräset räcker, men jag hade nog velat betala något mindre eftersom jag inte utnyttjar ligghall, underlaget därinne, ensilage, etc längre.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Men det beror ju helt på hur stallägaren har lagt upp betalningen. Flera har ju skrivit att omkostnaderna är högre på vintern än på sommaren men har valt att räkna ut årskostnaden och dela på tolv och man betalar samma summa året runt även om vissa saker inte tillhandahålls på sommartid. Eller så betalar man högre på vintern när omkostnaderna är högre och mindre på sommaren men slutsumman av den totala årskostnaden är densamma.

Jag betalar samma varje månad men får inte grovfoder (får bete men inte hö/hösilage) eller service under juni-aug. Inget konstigt i mina ögon.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

innan
Lösdrift där fri tillgång på hö/hösilage, vatten, ligghall då inte betestillväxt sker, hage och plats för utrustning ska ingå.

hästen flyttades i samband med uppsägning av kontraktet till en annan hage än den gått tidigare, dock med likvärdiga mått och tillgång till gräs/skugga(?)

nu
Hästen ska tydligen stå endast i en hage under uppsägningsmånaden med endast vatten och platsen för utrustningen (grovfodret är borta helt)

hur har de andra hästarna i stallet det? har de tillgång till lösdrift och grovfoder? eller är de i samma hage som din nu?.
det låter lite smått som en enkel flytt från vinterhagen med lösdrift till sommarhage utan lösdrift. står det hö/ hösilage i kontraktet och inte grovfoder(som också kan vara lucern och gräs), så ska ägaren förse dig med hö/hösilage såvida de inte menar fri tillgång på hö/hösilage, vatten och ligghall då inte betestillväxt sker dvs sommaren är det sommarhage och inget hö/hösilage som gäller.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Jag håller med här, hur ser formulering ut i kontraktet? Kan du citera hur det står? Lite lättare då :)

Hos mig betalar man samma hyra året runt, utöver den vanliga hyran delar vi på kostnaden för hö/hösilage vintertid. Vill man fodra med hö/hösilage då det finns bete får man stå för det själv.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

kl

Jag kanske har missuppfattat, men om det är så att TS betalar X antal kronor för vissa saker, men helt plötsligt inte får det, så förstår jag varför man blir arg.
Jag betalar ex ca 1800 för lösdrift, inkl vatten, fri tillgång på grovfoder, etc etc. På sommaren betalar jag endast runt 700 kr för betet varje månad. Det är samma stallägare som har betet och lösdriften. Så ja, det hade känts jäkligt surt att få betala 1800 spänn för ett bete varje månad.
Jag hade dock inte begärt att öppna en bal för att ge min häst ensilage om gräset räcker, men jag hade nog velat betala något mindre eftersom jag inte utnyttjar ligghall, underlaget därinne, ensilage, etc längre.

TACK! Äntligen en vettig människa :)
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Det står hö/hösilage i kontraktet, inte grovfoder.

Enda skillnaden ska vara att det inte finns ligghall.

Dom andra är stallägarens egna hästar.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Om du skulle orka lägga tid och pengar på att dra detta rättsligt, är jag HELT övertygad om att stallägaren har rätt att byta silage/hö till annat likvärdigt grovfoder (bete) om det inte föreligger särskilda skäl till att så ej kan ske (t ex fånghäst som inte får gå på bete).

Som jag förstår det har hästen nu bete istället för lösdrift (utan gräs) med bal (hö eller silage). Du vill hellre att hästen INTE ska gå på gräs, utan att den ska stå i rasthage utan gräs men med balat grovfoder. Eller?
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Som jag förstår det har hästen nu bete istället för lösdrift (utan gräs) med bal (hö eller silage). Du vill hellre att hästen INTE ska gå på gräs, utan att den ska stå i rasthage utan gräs men med balat grovfoder. Eller?

Lite gräs där ligghallen var. Men ja, det är så jag vill.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 384
Senast: Gimlan
·
Ekonomi & Juridik Jag har sagt upp min lösdriftsplats där jag enligt kontraktet har två månaders uppsägningstid. Skälet till min flytt är att det ska ingå...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 082
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: tara
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp