Kallhyra, vad SKA ingå?

Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Ok, antar att jag har svårt att förstå (också), men så här skriver du i ditt första inlägg:
"Lösdrift där fri tillgång på hö/hösilage, vatten, ligghall då inte betestillväxt sker, hage och plats för utrustning ska ingå."

Det är alltså vad du betalar för. När det INTE är betestillväxt ska hästen ha tillgång till hö och ligghall. På sommaren bete alltså. Så skulle jag tolka upplägget. Det är som sagt inte alltid det blir billigare på sommaren, en del har så men inte alla.
Sen kanske det är väldigt dyrt där du har din häst och du blivit lurad, men det är ju en annan diskussion.

Kallhyra där jag har min häst innebär endast box + hage och ingen service alls. Kallhyra på lösdrift måste i så fall bara bli en bit hage.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Lite gräs där ligghallen var. Men ja, det är så jag vill.


Då får du nog allt betala för en bal i förskott. Kasta det som blir förstört och köpa en ny.

Maken till slöseri enbart för att vara tjurskallig...

Jisses säger jag...
Praktexempel på storyn fjäder till hel hönsgård.

Hösilage blir ganska snabbt dåligt nu i det här vädret. Framför allt då temperaturen plus regn varierar.

Och bete är samma kostnad som balat grovfoder.

Du har gjort dig osams med inackorderaren och tänker ställa till ett väldans liv..

Vinterhagarna bör ju vara tomma helt under sommarmånaderna för att rengöras/putsas och inte återsmittas
AM (som tar full boxhyra året runt)
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Nej, det står inget om att hö/hösilage ska försvinna under betestillväxt.

Folk måste ju förstå att man inte vill betala samma summa under betestillväxten när man inte får allt som ska ingå. Folk brukar ju även säga att det blir billigare på sommaren när man har häst men i mitt fall blir det ju dyrare med tanke på att allt inte ingår längre men jag ska betala lika mycket.. Nej, nej och åter nej.

Om hon får gå i en annan hage med fri tillgång på hö/hösilage så är jag nöjd och betalar då hela summan annars endast kallhyra. Eller flyttar hästen och betalar 0:-.



Sen så verkar ingen här reagera på att h@n gjorde kontraktsbrott när h@n flyttade hästen utan samråd med ägaren (mig).

Inte nödvändigtvis, det kan vara så att hyran inklusive grovfoder när det inte finns bete är utslaget på året alla månader. Fast istället för grovfoder så går hästen på gräs vilket är detsamma som grovfoder. Det är inte gratis att hålla beteshagar heller.

I övrigt är dina inlägg så röriga att det är svårt att prestera ett svar.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Och bete är samma kostnad som balat grovfoder.

Du har gjort dig osams med inackorderaren och tänker ställa till ett väldans liv..

Vinterhagarna bör ju vara tomma helt under sommarmånaderna för att rengöras/putsas och inte återsmittas
AM (som tar full boxhyra året runt)

Ja våra vinterhagar står tomma under 12 veckor för att återhämta sig, men också därför att vi ska kunna mocka ur det vi inte har hunnit tagit bort innan hästarna bytte hage osv.

Nu så har vi kollektivt vilket innebär att vi betalar efter åtgång av foder, vill man ha sin häst inne sommartid så får man helt enkelt sköta den biten själv samt köpa eget foder trots kravet på samma kostnad.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Åkte dit och pratade. Fick rätt!

Så nu får pållen det hon ska ha och stallägaren får full hyra.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Det var väl skönt att ni kom överens. Frågan är varför det inte gick att lösa med ett samtal redan innan tråden skapades... Mycket energi och irritation som kunnat sparas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 384
Senast: Gimlan
·
Ekonomi & Juridik Jag har sagt upp min lösdriftsplats där jag enligt kontraktet har två månaders uppsägningstid. Skälet till min flytt är att det ska ingå...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 082
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: tara
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp