Jag har drivit och stått inackorderad på lösdrift och vet att det råder väldigt delade meningar om vilket hull en häst har och när värdetillväxt ej är tillräcklig. Det är också så att hästar är olika lättfödda.
Om man ska kunna förvänta sig att få stödfodring för sin häst under en period då värdetillväxt sker och övriga hästar inte behöver foder, så bör det stå i kontraktet. Det kräver ju både installation i egen hage, extra foder och extra jobb, enbart för att du anser att din häst behöver det.
Jag har meddelat nya hyresgäster att vid en sådan situation att ens häst behöver mer än övriga under hela året, så får man ansvara och bekosta för det själv. Det är så att inte alla hästar passar i alla lösdriftsgrupper och det vet varken ägare eller hyresvärd innan. Man kan välja att stöldgods och man kan välja att flytta till en lösdrift som passar hästen bättre. För en hel flock ska inte behöva lida för att en sticker ut. Varelsen vilket håll det än gäller. Jag har en mkt lättfödd häst och har tvingats låta honom gå på för generös huva i perioder. I år var jag ute i god tid och kom med ett förslag att han skulle få gå i egen hage med bra bete men utan foder när hösten kom för den var mkt mild. Det visade sig att alla utom två ville göra som jag. Men jag hade inte krävt det om det inte varit möjligt.
Det är omöjligt att avgöra om din häst verkligen behövde stödfodras, eller om värdetillväxt skedde under perioden. Jag råder dig att betala och gå vidare med en erfarenhet rikare, att om det är viktigt för dig att det ska ingå stödfodring om du anser det nödvändigt så skriv det i kontraktet innan du skriver på.