Kallhyra under uppsägningstiden?

Sv: Kallhyra under uppsägningstiden?

Det finns knappast något som är "rimligt" för alla stall i Sverige.

Om stallägeren kompletterar fodret under vintern, och alltså kanske har möjlighet att köpa in mindre mängd, kan det vara rimligt med avdrag men om det finns foder för beräknad förbrukning kan man väl knappast begära att stallägeren ska stå för kostnaden om 1-3 månaders förbrukning "blir över" för att en box står tom. Däremot borde det i så fall vara möjligt för den som flyttar att undersöka möjligheten att ta med foder till sin nya stallplats.

På liknade sätt är det förmodligen i praktiken omöjligt att skaffa ett deltisdsjobb som går att sköta utan resande 3 månader för att täcka upp den bit i stallhyran som är kostnad för arbete med hästen.

Stall är olika, kostnadsbilden ser förstås olika ut och det som är rimligt i ett stall kan drabba ägaren helt annorlunda i att annat.

I ditt fall regleras det ju tyvärr om det står att du inte längre har rätt till boxen, gissar jag.

Hej!

Jag misstänkte att det var så, ja.. (Men man kunde ju hoppas).

/Lavinia, som snällt betalar sista månaden också, orka tjaffsa om pengar ändå, finns så mycket annat man kan lägga energin på.

Men så har din förra hyresvärd annonser ute JÄMT... på 3 boxar...

Vi har 2700, 1000 i kallhyra. Det är rimligt! Sen får man lägga till om man vill ha mer strö än vad som ingår. Foder är ingen bestämd mängd på, men alla äter ungefär lika å "normal"-mycket... Kraftfoder köper man själv förutom havre och betfor.

Det är faktisk4 4 boxar och de 2 platserna innan min var ju avlivning av häst och återlämnande av halt nyinköpt häst.. Vad som hände innan dess behöver vi ju inte gå in på här..
Jag räknade på vad det borde kosta för min hyresvärd med den hyran jag hade och konstaterade att hon tjänade väl max 50 /timme hon jobbade, om ens det.. Hur 17 har din stallägare råd??

/Lavinia, vars häst just nu är delaktig i att äta upp 350 kg-bal silage på 4 dagar och 4 hästar.. Plötsligt inser man vad det faktiskt kostar att ha häst!

Oroa dig inte, 350 kgs bal för 4 hästar på 4 dagar är inte så ovanligt. Mina två (D-ponnyer) äter upp sin på 9 dagar. och den väger 400 kg. ;)

Men frågan är Lavina, står det något om huruvida du får eller inte får ta med foder från stallet?
Dvs om du betalar mer än kallhyra?

Vad jag menar är, du borde ha rätten att ta med dig foder om det inte står något, och ni inte har något muntligt avtal ang det.

Senast ändrad:

annonsen har funnits alla år jag har haft häst + vi var där och tittade för medryttarhästen, men sant, vi behöver inte gå in på det ;)

min stallägare... ja du... hon är bäst?! :D
sen fodrar jag en del luncher när jag ändå är där osv, "gratis"... tycker att man kan hjälpa till när man ändå är där. precis som att jag alltid mockar när jag är i stallet (om hon inte hinner före :mad:)

sen tar vi inackorderingar oftast hand om stallet å hennes hästar när familjen reser bort, minsta vi kan göra :bow:

Nej, det har man inte rätt att göra. Ta med foder alltså.

Det är samma som för frukostbuffén på hotellet, bara för att det inte uttryckligen står någonstans innebär inte det att det är tillåtet att bära med sig frukost i medhavda kassen.

Det beror nog lite på hur avtalet är format.
Betalar du per kilo hö måste du väll ändå få göra det.

Är avtalet utformat så att det ingår x kg hö och y balar spån så har man ju köpt dem, dessutom är det normalt att ta med sig foder om man t.ex ska till en tävling.

Tillfällig frånvaro är en annan sak, men normalt sett köper man (om man inte har uttalad kallhyra plus foder) en service, där foder ingår.

Säger man upp servicen och flyttar så har man ju inte rätt till servicen(=fodret).

Nej man har inte rätt till servicen efter avtalets utgång, service = mockning, fodring etc. Inte heller har man rätt till service på annan ort när man är borta.

Jag talar dock om foderoch strö, det är inte tjänster utan materiella ting. Jag talar dessutom om inom avtalstiden, säger jag upp en stallplats till 31/12 så är avtalstiden till den 31/12 oavsett när jag faktiskt flyttar.

Jag är inte säker på min sak, känner inte till något prejudikat, men jag har svårt att se att en domstol skulle komma framtill att man inte har att att ta med sig varor man betalt. Servicen kan man givetvis inte kräva att få på annan ort. Rör det sig om en kortare period 1 vecka till någon månad så vill många ha med sig foder för att få en mjuk övergång till den nya maten.

Om du betalar månadsavgift med foder inkluderat i servicen har du inte rätt att tillgodogöra dig t ex foder om du väljer att flytta tidigare.

Om du betalar månadsavgift med foder inkluderat i servicen har du inte rätt att tillgodogöra dig t ex foder om du väljer att flytta tidigare.

Källa? Jag säger att jag inte har belägg på om man får ta med sig foder/strö då jag inte har hört talas om att det skulle tagits upp i rätten, du som uttalar dig så bestämt måste rimligen ha en källa, kanske ett domstolsbeslut, att referera till. Framförallt undrar jag hur varor såsom foder och strö räknas som service. Hur kan varor över huvudtaget räknas som tjänst?

Det INGÅR i en tjänst. Källan är den tvist jag hade med en stallägare, då vi vände oss till jurist. Nu är det ju inte säkert hur ett utfall i tingsrätt och senare hovrätt hade sett ut, men svaret från vår jurist var solklar.

Foder och strö ingår i tjänstepaketet du köper om du betalar för stallplats inkl. service och foder. Det är en del av tjänsten.

Vi gör ju likadant när vi utför arbeten i firman (inte hästrelaterat), vi tillhandahåller visst material för att kunna utföra tjänsten, i den här tråden är tjänsten hästförvaring med viss omvårdnad (fodring, inköp och tillhandahållande av strö och foder etc).

Betalar man däremot en kallhyra och sedan foder separat är det en annan sak.

Men det är ju en helt annan situation?

Jag hade nog ansett att kontraktsförhållandena var undanröjda om stallägaren inte tillhandahåller det som anges i kontraktet (t ex nattfodring) och det är en helt annan fråga. Då säger jag upp stallplatsen med omedelbar verkan och flyttar, och betalar inte ett öre mer!

Så källan är en jurist? Ingen rättegång etc och sedan har vi ett exempel där det blev jämnkning då stallhyran sattes till kallhyran med motivering att man kan inte ta betalt för det man inte får. Jag kan fortfarande inte svära på vad rätten skulle säga, men inte är din tolkning så solklar att amn kan persentera den som ett entydigt svar.

Anettejt, togs det ens hänsyn till att stallägaren bröt avtalet (i den mån det ens var avtalat)? Här lär ju ändå ord stå mot ord och vara svårt att bevisa.

Källan är faktiskt två jurister, som bägge tyckte det var solklart. Eftersom det inte var specat vad som var vad, att det fanns en kallhyra utan att boxplatsavgiften ar en service inkluderande tjänster och visst materiell som man köpt som paket. Bara att betala och se glad ut. Jag betalade, men avstod från att se glad ut.

I ett annat fall har vi råkat ut för just detta med undanröjande av kontraktsförutsättningar, då stallägaren inte tyckte hon behövde uppfylla sin del av vårt avtal. Juristen rådde oss då att flytta och inte betala mer, då kontraktet helt enkelt inte var uppfyllt från stallägarens sida.

Och sedan har vi en dom där utfallet blev kallhyra, det här säger mig att det beror på avtalets exakta utformning.

Givetvis, det är ju avtalet allt hänger på. Men att bara rakt av säga att det är OK att ta med foder, när man inte köpt foder utan en service kan vara vanskligt.

Om någon part bryter mot ett avtal gäller ju helt andra spelregler.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

Tillbaka