Kallhyra under uppsägningstiden?

Sv: Kallhyra under uppsägningstiden?

Men det var inte det jag gjorde, sa att jag inte hade belägg för det men tolkade det så. Du däremot sa att det inte var okej och ingen reservation.

Jag skrev exempelvis: "Jag är inte säker på min sak, känner inte till något prejudikat, men jag har svårt att se att en domstol skulle komma framtill att man inte har att att ta med sig varor man betalt. Servicen kan man givetvis inte kräva att få på annan ort. Rör det sig om en kortare period 1 vecka till någon månad så vill många ha med sig foder för att få en mjuk övergång till den nya maten."

Och andra spelregler gäller endast om det går att bevisa att motparten bryter mot reglerna, man kan inte bara skylla på det och tro att man får rätt.

Men självklart gäller ju ett avtalsbrott ett faktiskt avtalsbrott, inte ett påhitt. Men ska vi gå till alla upptänkliga underliga situationer så går det inte att diskutera något fall.

Jag har ju haft det tvivelaktiva nöjet att hamna i två tvister om stallplatser (se ovan) och har därför noga diskuterat igenom tänkbara scenarion med jurister. Och just detta att man köper en tjänst (inte bara kallhyra av stallplats) är avgörande för hur det ska tolkas när hårt står mot hårt.

Det gäller helt enkelt att noga se över kontraktet innan man skriver på det, vill man ha möjlighet till kallhyra när hästen inte är där är det ju viktigt att vara överens om det innan man skriver på. Annars har man köpt en tjänst med x antal månaders uppsägning, priset gäller oavsett om man utnyttjar tjänsten eller inte.

Sedan brukar väl få stallägare sätta sig på tvären om man tillfälligt ska på kurs och vill ta med foder. Jag fick förklarat för mig att det är som ett serviceavtal på t ex kopiatorn, där visst förbrukningsmaterial ingår. Säger jag upp avtalet och väljer att inte utnyttja det avtalstiden ut, får jag ju inte ut förbrukningsmaterialet som "kanske skulle komma att användas" om jag valt att utnyttja avtalet hela avtalstiden/uppsägningstiden.

Det räcker inte att ett avtalsbrott är ett avtalsbrott enligt en själv, det ska objektivt vara det också, samt man ska kunna bevisa det.

Det är en stor skillnad mellan förbrukningsmaterila som "kanske skulle komma att användas" och material som garanaterat används.

Ett avtalsbrott ÄR ett avtalsbrott, självklart inte bara för att man hittar på det. Solen blir inte blå bara för att en tioåring säger det.

Vi kommer inte längre i den diskussionen, du har din åsikt, jag är av en annan.

Jo visst är ett avtalsbrott ett avtalsbrott, problemet är att om båda parter inte är överens om att avtalet inte hållits så kan man inte bara flytta och hänvisa till det. Blir det fråga om en tvist som ska lösas i högre instans så ska man även kunna bevisa att det är motparten som brutit mot avtalet och i så väsentligt grad att det befogat åtgärden att bryta avtalet.

Du kan inte utan vidare flytta med hänvisning till avtalsbrott bara för att stallvärden fodrar 2 timmar för sent vid enstaka tillfällen och stallvärden kan inte kasta ut dig på studs för att du missar att mocka en gång även om både fodringstider och mockning finns reglerat i avtal.

Vad jag vill säga är alltså, det är inte bara att flytta och hänvisa till avtalsbrott och tro att man slipper betala.

Det är ju upp till stallägaren att driva saken vidare om det nu finns delade meningar om avtalsbrott eller inte. Det är ju bara att gambla om man vill och vågar.

Oftast handlar det om så små pengar att det inte går vidare, men det är ju ett vågspel. Våra rättssalar är ju fulla med ärenden där det råder delade meningar om vad som är avtalsbrott, så ingen skillnad mot hästeri och andra branscher.

I vårt fall var det ett solklart avtalsbrott vilket stalllägaren skriftligt meddelat oss så det var nog inte mycket h*n kunde göra, förutom att gnälla som ett barn och skicka på oss 38 påminnelser.

Det är ju många fall där ena parten hävdar att det är si och andra att det är så, och man träffas i rätten och får ett utslag (som man kan välja att driva vidare om man så önskar). Däremot är det ju att rekommendera att höra sig för med en jurist om hur stora chanser man har att driva målet framgångsrikt.

Nej, stallägaren behöver bara skicka en faktura och sedan skicka kronofogden på en. Det är sedan upp till en själv att bestrida fakturan gör man inte det och samtidigt struntar i att betala så blir det utmätning i slutändan. Har man papper där stallägaren håller med om att denne bryter mot avtalet så lär det vara lätt att få rätt men knappast om det råder oenighet.

Oroa dig inte, 350 kgs bal för 4 hästar på 4 dagar är inte så ovanligt. Mina två (D-ponnyer) äter upp sin på 9 dagar. och den väger 400 kg. ;)

Eh..

Dom äter 22 kg/dag.. Det är lite oroande ffa på ponnyn som är väldigt tjock.. Min behöver verkligen sin mat så henne oroar jag mej inte så mycket för:-)

/Lavinia

Men frågan är Lavina, står det något om huruvida du får eller inte får ta med foder från stallet?
Dvs om du betalar mer än kallhyra?

Vad jag menar är, du borde ha rätten att ta med dig foder om det inte står något, och ni inte har något muntligt avtal ang det.

Jag tror faktiskt det står att jag inte har rätt till foder eller plats när jag tagit hästen därifrån.. Jag har inte läst så noga på typ 1 månad så jag minns inte riktigt, har som sagt lite viktigare saker att fundera över, några tusenlappar hit eller dit i några månader.. Ja jag får väl sponsra tanten..

/Lavinia,

ledsen, men jag tycker fortfarande att det är småpengar i relation till kostnader kring hästägande. Att börja tvista (lär kosta mycket mer än 2500kr som stallägaren har begärt som "kallhyra") för en sådan liten summa verkar onödigt tycker jag.

Jag valde att flytta mina hästar 10 dagar innan avtalsperioden gick ut när jag hade köpt egen gård. Betalade full månadshyra för alla fem hästar för att JAG tyckte att det var rimligt utifrån muntligt avtal.
Stallägaren i det fallet erbjöd återbetalning av del av hyran eftersom jag nämligen inte utnyttjade vare sig tjänster eller foder.
Men i sammanhanget handlade det om totalt 2500kr (betalade 7500kr/mån totalt för mina fem hästar, helinackordering för samtliga) och det var mitt val att flytta tidigare än jag hade planerat.

Jag tycker som sagt att det är småsummor i sammanhanget.

Men visst, det var ett helt annat läge med en i mitt fall orimligt generös stallägare som bjöd mig helinackordering för fem hästar mot en månadsavgift om 7500kr, och då ingick fri tillgång till hösilage, havre. Torvströ. In- och utsläpp. Fodringar. Mockning. Varje dag i veckan.
Och det är väldigt lätt att vara generös när man, som jag, var nöjd med stallägaren och skälet till flytt var inte missnöje utan att jag köpt egen gård och tog med mig hästarna dit.

Alla har det inte så gott ställt så att 2500:- är småsummor. För mig är det 5 veckors mat, för mig själv.

Men snälla du, KFM´s hantering gäller väl för alla, oavsett om det är stallhyra eller annat. Det är bara att bestrida, om man tycker det är felaktigt. Om det så gäller stallhyra, elkostnad eller annan avgift.

Om man anser sig vara utsatt för kontratsbrott, får från KFM så bestrider man väl det solklart. Och då ska man till tinget, vilket kostar pengar (rätt mycket) och det är ju inte sannolikt (om än möjligt) att dra en liten summa som 3000 kr dit. Visst, jag hade kunnat göra det om det var en principsak, men då är jag också beredd att förlora allt som är utlagt.

Eh..

Dom äter 22 kg/dag.. Det är lite oroande ffa på ponnyn som är väldigt tjock.. Min behöver verkligen sin mat så henne oroar jag mej inte så mycket för:-)

/Lavinia

Nu vet jag inte hur era hästar har sin bal men mina hästar har ju en hel del spill som de aldrig äter upp eftersom det trampas ner.
Sen får man också räkna på att ja det är 22 kg, men det är inte den egentliga vikten utan innan torrsubstansen räknats ut, iallafall i mitt fall.
För att få veta exakt vikt bör man ha TS-halten och räkna ut från den.
Jag gissar på att mina äter ca 15 kg TS egentligen/dag. Vilket är helt ok för min del.

Jag tror faktiskt det står att jag inte har rätt till foder eller plats när jag tagit hästen därifrån.. Jag har inte läst så noga på typ 1 månad så jag minns inte riktigt, har som sagt lite viktigare saker att fundera över, några tusenlappar hit eller dit i några månader.. Ja jag får väl sponsra tanten..

/Lavinia,

Står det i kontraktet så kan du självklart inte ta med dig.
Skrev bara lite tankar eftersom du frågade om du hade möjlighet att slippa betala. :)

Nu vet jag inte hur era hästar har sin bal men mina hästar har ju en hel del spill som de aldrig äter upp eftersom det trampas ner.
Sen får man också räkna på att ja det är 22 kg, men det är inte den egentliga vikten utan innan torrsubstansen räknats ut, iallafall i mitt fall.
För att få veta exakt vikt bör man ha TS-halten och räkna ut från den.
Jag gissar på att mina äter ca 15 kg TS egentligen/dag. Vilket är helt ok för min del.

Hej!

22 kg är precis max vad de "kan" äta enligt SLUs siffror med torrsubstans (2.5 kg ts/ 100 kg häst eller vad det nu är, jag räknade på det när jag flyttade dit), och eftersom min inte lär äta så mycket så åker nog ännu mer ner i ponnyn. Och vi har inte haft särskilt mycket spill faktiskt- krattar upp runt höhäcken 1 gång/dag och det är inte många kilon som ligger på backen (utom igår när allt blåst ut under stormen- då var det massor att kratta upp och min mockningsdag såklart:grin:...)

Jo tanten jag flyttade från hade vissa kunskaper i kontraktskrivning kan man säja, även om hon missade hur mycket torv man skulle använda.. Men hon mockade själv och ansåg inte att hästen behövde mer även om det var blött och häst stog på golvet..

/Lavinia, som ska träna nu, själv med vikter

Men det är ju en helt annan situation?

Jag hade nog ansett att kontraktsförhållandena var undanröjda om stallägaren inte tillhandahåller det som anges i kontraktet (t ex nattfodring) och det är en helt annan fråga. Då säger jag upp stallplatsen med omedelbar verkan och flyttar, och betalar inte ett öre mer!

Nej situationen var densamme. Stallägaren nekade sedan till detta samt sa att han inte alls hade sagt åt oss att flytta.
Efter bara ett par dagar kom det en räkning/krav på 7500:-/var. (från stallägarens jurist)
Och eftersom vi var två st så valde vi att med gå till en jurist. Juristen sa däremot att både detta med natthöet och att han bett oss flytta bara skulle bli ord mot ord, vilket han hade rätt i, så därför tog vi aldrig upp det. Att jag nämnde det var bara för att förklara varför vi flyttade på detta akuta sättet.

OK, intressant. Det gick till tingsrätten och ni fick rätt? Vilken tingsrätt kan man söka domen?

Nej vi gick till jurist som gjorde upp med stallägarens jurist.
Allt utgick ifrån kontraktet som heller inte hade någon "kallhyra".

Hade vi gått till Tingsrätt så hade vi inte betalat ett jota utan hävdat utebliven utfodring (detta ville jag eg gjort) och att vi blivit ombedda att flytta.

Nej det gjorde vi väl inte när stallägaren krävde oss på 7500:- o vi betalade 1050:-
Tycker du är lite inskränkt med att säga att det är inget att gå på.
Vad är inte mer klockrent än detta i mitt fall?
Vi tog hjälp av jurist och slapp betala det ursprungliga kravet då min jurist hävdade att man inte skall betala för något man inte får.
Visst ett hot om rättegång gjorde väl bara saken till att landa på vår plussida, men att kalla den bråksumman vi betalade för att göra upp i godo är en skev uppfattning.

En annan stallägare hade kanske inte gjort upp i godo, det är ju inte tvingande på något sätt.

Att göra upp i godo är ju att vara överens om en kompromiss.

Det här är ju vad man gör när man har en tvist, man hävdar sin rätt, andra sidan hävdar sin rätt. Lyckas man göra upp i godo innan det blir rättegång tjänar alla på det, särskilt när det gäller så små summor.

Var och en betalade ju också sina juristkostnader vad jag förstår.

Det finns vissa situationer där jag gör upp i godo, andra där jag driver saken till rättegång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

Tillbaka