kallhyra för lite?

timme

Trådstartare
jag är lite nyfiken på vad ni ger i kallhyra..jag står i ett litet stall där dte bara är jag och mina hästar jag betalar 500 för båda och känns som lite lite:O
vi känner hyresvärden ganska väl och jag vet att han har svårt att säga till.
jag har två hästar där..sköter allt själv och köper in allt själv.
men känns lite lite nu om elen blir dyr:O

Sv: kallhyra för lite?

Ja, det var billigt, sen har det kanske å göra med vad du har tillgång till? paddock, varmvatten osv?

Jag har ganska billigt, jag betalar 650kr per boxplats, köper allt grovfoder, strö och krafft själv.

Men det vi har att utnyttja är;

tvättstuga, spolspilta, varmvatten, sadelkammare med stora skåp, loge för förvaring av strö, grovfoder, kraftfoder m.m.
Foderkammare, upplyst paddock, stort och luftigt stall med stor stallgång, sommar och vinterhagar typ..
Sköter in och utsläpp tillsammans med de andra i stallet ( jourschema )

Det tycker jag är ganska billigt, då boxarna är jättestora:)

oj det var billgt:)
vi har inget varmvatten ingen spolspilta,vi får det inte plogat,vattnet fryser mm
så 250 kr per häst är bara jag som står där ju men det kanske är en bra kallhyra eftersom inget ingår finns inte ens paddock utan den hyr jag av grannen för en peng om året:P

Jag betalar 150 kr i månaden. Inget speciellt ingår. Stora bra hagar.

Jag har samma som du, sköter allt själv. Det enda jag betalar är el. Vilket blir 250 spänn för två hästar :)

Med tanke på att standard häromkring verkar vara 950 kr inkl viss service (de flesta in- och utsläpp och fodringar) och paddock, så tycker jag faktiskt att 1000 kr i månaden för att hyra ett stall men sköta allt själv låter helt okej :) Visst kommer du billigt undan, men du gör ju allt jobb själv också och då är det ju billigare med all rätt. Kallhyra exkl allt borde ju bara bekosta el, gödselhantering och slitage på byggnader/mark och då kan nog 500 kr/häst vara ganska rimligt... tror jag :o

Jag betalar 815:-för kallhyra med full tillsyn i lösdrift. Även boxplatser kostar samma, men då sköter man allt själv. Foder och strö tillkommer utöver det.

normal kallhyra utan ngt inkluderat, mer an morgon fodring (i ordninggjort) och utslapp brukar val ga runt 500 krona. Sen beror det forstas pa stallet hur fancy det ar.
Jag hyr ut har om ngn letar, men annonserar inte. tar ovan belopp och de gor allt sjalv (bortsett fran morgon foder och utslapp) och har eget foder och ho, samt stro. Vattnet fryser har med sa det blir att dra dunkar och forstas inkluderar ev hyresgast i vattnandet..
Tycker ts skall vara glad, men kan ju ge agare 500 till om hon tycker det ar for lite...eller spara de 500 i manaden och sen kanske mala stallet till sommaren, fixa staket i hagar, eller ngt annat som behover goras. Agaren skulle nog bli glad for det ocksa..

Senast ändrad:

Jag betalar 1000kr/mån plus hö a' ca 10.000 kr 1 gång/år. Står på lösdrift med gemensam stallskötsel/utfodring m.m.

Tycker det är ganska dyrt.

Jag hyr inte in mig utan har eget stall.
Har en egen elmätare för stallet och det brukar bli runt 350/mån i elräkning.

Då har jag bara ett litet element i sadelkammaren, lyse!! och ström till hagen som förbrukning. Ingen varmvattenberedare osv.

ja precis jag fixar hagar och allt sånt själv oxå plus att jag hjälper till med att släppa ut stallägarens hund

Jag har två hästar. Betalar 500kr/häst och månad. Då är det stora boxar, 9 hagar i olika varianter att välja på. Spolspilta, varmvatten, stora förvaringsmöjligheter t.ex till hö. Uppvärmd foderkammare och sadelkammare. Stort luftigt stall. Tillgång till ridbana med belysning (100 kr extra per person/månad). Vi är 5 personer på 6 hästar som hjälps åt med de olika passen varje vecka.

Jag står för eget hö och foder, men jag tycker det är lätt värt det priset ändå :)

Jag har en inhyst häst här, det var en sommarbeteshäst som blev kvar för hon trivs så bra med mina. Vi delar foderkostnader efter hästantal och jag tar inget utöver det. Det är så mycket vart att ha nån som kan titta till hästarna när och om jag inte kan. Nu är det lösdrift och av bekvämligheter fins det inget.

Allt går inte att värdera i pengar. Gjorde man det skulle det bli dyrt att ha inakorderade hästar!

Ptr

Nu har jag inte egen häst, men min senaste medryttarhäst stod på kallhyra.
Ägaren betalade 600 kr/ månad för 1 häst, och då fick hon mockat de dagar hon inte kunde komma ut.
Utsläpp/insläpp, fodringar skötte stallägaren mestadels, men vi hjälptes åt.
Hon fick köpa strö, grovfoder, kraft själv.
Belyst paddock, varmvatten, vattenkoppar, uppvärmd sadelkammare, stora hagar, stor box.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 623
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 452
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 494
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 505
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar