Kallblodspremieringar 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare saila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 679

saila

Trådstartare
Finns det nån som varit/ska vara på plats vid helgens hingstpremieringar på kallbloden som kan referera hur det går?
Nyfiken saila:bow:

Sv: Kallblodspremieringar 2007

Vi var precis påväg när 2-årshingsten fick kolik.
Fått rapport att endast 1 3-årsardenner e. Paul Munther blev gdk
Övriga raser har jag tyvärr noll koll på.

Har bara hört att en tinker med helt okänd stam är anmäld:eek: Begriper inte att han får visas över huvud taget.

Har bara hört att en tinker med helt okänd stam är anmäld:eek: Begriper inte att han får visas över huvud taget.

Eftersom man godkänner att ha ostammade hästar i stamböckerna för både IC och Tinker så är det inte så konstigt att de existerar.urpsunget på bägge raserna kan vara lite si och så med,och det har aldrig tidigare funnits stamböcker på de förräns nu på senare år.
Bägge raserna är nygodkända och alla hästar med helt okänd härstammning har rastypats in i stamböckerna.
Eftersom man släppt aveln "fri",är det väl ändå bättre att folk visar sina hingstar,ostammade eller ej och på så sätt få en fingervisning om vad det är de har i snöret hemma i stallet.Avlas på de gör det ju tyvärr ändå,färgen och behåringen drar ju till sig en hel del ston,av alla raser..:crazy:
Dessutom,så de hingstar som har stam,de har oftast bara 1 led stam,så det gör ju ändå ingen skilnad,det är mkt mkt få individer av alla hästarna i bägge stamböckerna som har åtminstone 2 "fulla led" stam.

De två Tinkerhingstar som visades godkändes ej,den ena (med 1 led stam) rekomenderades att visas nästa år,fick i år 39 p..
Den ostammade fick 32 p och är därmed kasserad för avel enl. de rasvisa kraven.

Om dessa hingstar används i avel så kostar det "skjortan" att få avkommorna registrerade.

Senast ändrad:

Dumt formulerat av mig :o Jag vet ju reglerna, men är av den åsikten att aveln tar 14 steg bakåt när både uppfödare och stam är okända.

Vi har funderat och disskuterat detta i många år. Vad vill man använda tinkern till som inte nordsvensk eller ardenner inte duger till?
Vilka egenskaper söker/hittar man hos tinkern som är så åtråvärda att man struntar i all kunskap och erfarenhet om avel och avelsframsteg?
Är det bara spännande med en ny ras och lite hippt att vara först med det senaste?

Sista frågen blev lite onödigt vass, men det är inte ironi eller nedvärdering uten en genuin fundering.

Senast ändrad av en moderator:

;)
Nånstans måste man börja,och eftersom 95% av hästarna är ostammade eller med 1 led stam så kan det nästan kvitta,om 10 år,då har vi hästar med stam och då är även bägge föreningarnas stamböcker stängda då kan man ta samma diskussion om en ostammad hingst dyker upp.
Bättre å visa sina hingstar utefter de rasvisa kraven som finns än att bara producera avkommor.
Kan ju t ex tillägga att den ostammade hingsten har 3 ston betäckta och de fölar nu i år :crazy: ,förhoppningsvis så kommer den inte användas vidare i avel och förhoppningsvis kommer inte folk att använda hingsten.Det för ju avelsarbetet bakåt istället.

Att uppfödare ej står med beror på att det är importhästar,SH skriver ej med det i katalogen,har ju själv visat mitt ena ostammade sto och har uppgifter på varifrån hon är importerad och vem som importerat osv osv.
Denna typen av hästar som importerats har man oftast ingen som helt aning om hur bakgrunden ser ut.

Tinkern och IC skiljer sig en del från våra svenska kallblod,dels så vill man helst ha de högställda,de avlas för att vara en allroundhäst och det vanligaste är då ridhäst,de allra flesta väljer ju t ex att göra ridprov på sina hästar om man då jämför med övriga kallblod som de flesta gör körprov.
De har ett lugnare temprament vilket tydligen också påpekades på gårdagens premieringar i och med att båda hingstarna saknade hingstkaraktär,kommentarer från läktaren var att de var flegmatiska osv osv.
Det är ett rasdrag helt enkelt.
Om man väljer de för färgens skull,det kan jag inte svara på hur andra gör,men personligen är jag inte förtjust i skäckar och har själv nyligen importerat en helbrun fölunge med stjärn och två halvstrumpor bak.. Så ja,jag skulle ju lika gärna kunnat köpa mig en Nordis om jag kollar på färgen.. ;)

Varför ska IC och Tinkerfolk ha mindre kunskap än folk med de redan accepterade kallblodsraserna?
Vi är många som sysslat med hästar och andra raser under många många år,själv är jag dressyrmupp och har "sadlat om",men har även annan ras kvar.Vi har ett gott samarbete med dels en del utav kallblodsdomarna,dels en del folk som är i föreningarna för dessa andra raser och frågar och försöker få det rätt.

Senast ändrad:

glömde..

Vad är det som göra att kallblodsfolket är så aviga mot dessa två raser?
Är det för att vi köper och även får betalt för det faktiska värdet på hästarna och att vi kan sälja våra föl för det dubbla priset mot de övriga kallbloden? Är det det som sticker i ögonen??

Här blir man jätteglad över att se flera nya inlägg på tråden.
Intressant med resultat ifrån gårdagen!
Men vad finner man, jo trådkapare som diskuterar helt andra saker än det som ska diskuteras i den här tråden. MORR! :devil:

Är det ingen som vet hur det gick igår?????

De Nordsvenska hingstarna

Ditos Komet 22-04-5114
e. Skrimblessen 1945
mått: 150cm
Exteriör:7-7-7-7-7= 35p

Troll 22-04-5094
e. Kronprins 1946
Exteriör:8-8-8-9-7= 40p B

Uddlex 22-04-5010
e. Udd 1900
mått: 159cm
Exteriör:8-7-7-8-7= 37p

Zudden 22-04-5007

e. Udd 1900
mått: 156cm
Exteriör:8-8-8-8-8= 40p B

Markiz 22-03-5016
e. Isvind 1924
Exteriör:8-7-7-8-7= 37p

Skare 22-03-5092
e. Isvind 1924
mått: 153cm
Exteriör:8-7-7-7-9= 38p
Bruksprov: 8-7-8-9-8=40p

Isidor 22-01-5096

e. Isvind 1924
mått: 153cm
Exteriör:8-8-7-9-8= 40p AB
Bruksprov: 5-6-7-6-7=31p

Sickel fick fortsatt tillstånd.

glömde..

Vad är det som göra att kallblodsfolket är så aviga mot dessa två raser?
Är det för att vi köper och även får betalt för det faktiska värdet på hästarna och att vi kan sälja våra föl för det dubbla priset mot de övriga kallbloden? Är det det som sticker i ögonen??

Jag kan inte svara för "kallblodsfolket" viken knappast är ngn homogen grupp. (själv föder jag upp halvblod)
Säkert finns avundsjuka som inom alla områden om ngn lyckas tjäna pengar.
Men du måste ändå hålla med om att avel inom vilken ras det må vara, ligger mkt arbete bakom, man har selekterat bort icke önskvärda egenskaper, extreriöra avvikelser, dålig fertilitet mm mm.

Här startar man med ett material som är helt blankt papper, man vet INGENTING. Det är därför jag undrar vad det är som är så fashinerande med just tinker? Förstå min undran, jag är inte spydig eller besserwisser, jag är genuint nyfiken.

Men du måste ändå hålla med om att avel inom vilken ras det må vara, ligger mkt arbete bakom, man har selekterat bort icke önskvärda egenskaper, extreriöra avvikelser, dålig fertilitet mm mm..

Men är det inte det man vill uppnå genom att man visar sina hästar,både ston och hingstar.Man selekterar bort de dåliga med icke önskvärda egenskaper och avlar vidare på de man hoppas för rasen framåt.
Så småningom kommer,precis som på många andra raser,en avkommebedömning osv osv

Men är det inte det man vill uppnå genom att man visar sina hästar,både ston och hingstar.Man selekterar bort de dåliga med icke önskvärda egenskaper och avlar vidare på de man hoppas för rasen framåt.
Så småningom kommer,precis som på många andra raser,en avkommebedömning osv osv
Tänker inte kapa tråden längre.

Senast ändrad av en moderator:

Ardenner födda -04

Anderstorps Atlas e. Bonid
77688=36 p

Aros e.Palör
87897=39 p

Brand e.Jubend
77789=38 p

Emalj e.Emir
88689=39 p

Kompis e.Korall
88678=37 p

Micro e.Rolang
67787=35 p

Munterson e.Paul Munter
88789=40 p

Pajazzo e.Paul Munter
?????= 35 p

Rufus e.Binör
88778=38 p

Idol e.Buster
87789=39 p

Födda -03

Jennys Athlas e.Willy
77677=34 p

Toxid e.Tonid
89788=40 p

Födda -02 eller tidigare

Carat e.Pantern
89878=40

Vinjett e.Botik
89788= 40 p

Rimbo e.O'boy
Kasserad.

Ursäkta tidigare trådkapning:o

Fick just höra via telefon att en shirehingst blev godkänd...Marie Hultin heter ägare/uppfödaren men tyvärr minns jag inte namnet på hingsten... 41 poäng iallfall...:banana:

Grevagården 070318

IC- hingstar

Pegasus 40p ext 34p bruksp

Miramis 35p ext 43p bruksp

Tinker hingstar

Jody´s Boy 40 p ext 43 bruks p

Limrick Boy 42 p ext rtg kass 38 p bruksprov

Zeppelin 38p ext ej bruks prov

Intresserad av ardennerhingstarna? Hojta till!

Ardenner
Hingstar f-04

Akvavit e.Akke
99988=43

Alkazar e.Verong
88799=41

Arktis e.Reveny
77787=36

Astor e.Caruso
87788=38

Atle e.Atlet
88888=40

Ever e.Rolang
89899=43

Finans e.Boss
88798=40

Gogoll e.Verong
77777=35

Höghults Willson e.Willy
66677=32

Höghults Sanzibar e.Barry
?????

Simson e.Buster
87899=39

Karat e.Krabat
99788=41

Libbos Lille Juann e.Junid
-----

Markis e.Jonte
77677=34

Parell e.Pargus
99887=41

Pondus e.Peje
77777=35

Skogssäters Terbon e.Terdebor
77877=36

Tojnid e.Tonid
-----

Zeb mc Waardzicht e.Zico van de Jufferschans
88789=40

Hingstar f.-03

Arman e.Amandus
77777=35

Avill e.Avinir av Uggelbo
87898=40

Herkules e.Buster
88879=40

Igor e.Amiralen
88788=39

Kalle e.Bonzer
88688=38

Miralen e.Amiralen
88789=40

Hingstar f.-02

Blair e.Barry
88888=40

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 189
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka