Kallblodskorsning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prillivanilli
  • Startdatum Startdatum
P

prillivanilli

Tänkte höra om någon här har erfarenheter av kallblodskorsningar. Jag har nämligen funderingar på att betäcka mitt sto som är en kallblodstravare med ett annat kallblod. Nu slumpade det sig så att min kompis har en Islandshingst som är 5-gångare och jag skulle få möjlighet att betäcka med honom. Finns någon som har en liknande korsning. Kommer mitt föl att få sämre gångarter. Skulle vara kul att höra om det finns någon med liknande erfarenhet.

Jag vet att Jet här inne betäckte sitt kallblodstravarsto med halvblodshingsten Zeb, med lyckat resultat. Men det är ju en mer gångbar korsning...det höll man ju på med förr i tiden. Dvs betäckte med lättare hingstar på kallbloden för att få fram lättare hästar.

Däremot island + kallblod kan jag inte se nåt vettigt med. De är ju så olika! Varför inte en godkänd kallblodstravarhingst alternativt godkänd halvblodshingst? Eller om du vill ha en skäck...painthingsten VicTimRocket, som betäcker alla raser och garanterat ger skäckavkomma!

Framför allt, vad ska du ha avkomman till?

Antar att din kompis islanshingst är avelsvärderad? om inte skulle ni utföra en förbjuden handling.

Men jag har för mig att islandshingstar inte får användas i korsningsavel eller är det bara ett rykte?

Jag kommer att behålla fölet själv och börja träna western som jag gör med stoet nu. Har inga krav på smäckerhet, färger eller höjder på hästen. Vill, eller har inte råd att betäcka med en dyr hingst. Min kompis kommer inte ta ut någon större summa för att jag använder hennes hingst och därav anledningen till att jag blev nyfiken. Sen finns hingsten i närheten av mig och jag behöver inte dra iväg med stoet.

Dom är ju bäggetvå kallblod, bara att hingsten har 5 gångarter och mitt sto har tre. Dom är i ungefär samma höjd och grovlek.

Men som sagt så är jag nyfiken om det finns någon annan som har någon liknande korsning.

Har ingen aning om islandshingstar inte får korsavla :confused:. Ägarn har inte sagt nåt om det till mig. Är inte så insatt i islandsvärlden. Har däremot sett islandskorsningar tillsalu nån gång. Kanske stoet då som blivit tjuvbetäckt.

Jo, men hallå! Det FINNS halvblodshingstar som inte kostar skjortan! Du kan ju ta en av de som "bara" är avelsvärderade, de är oftast billigare än de som är helt godkända.

Och du, det är inte språngavgiften som är det mest kostsamma i att föda upp ett föl!

Som någon annan skrev, om inte hingsten du använder är åtminstone avelsvärderad så begår ni ett lagbrott. Det blir DYRT att registrera avkomman och lösa ut passet då!!! Ibland bedrar snålheten visheten, heter det ju så passande.

Tänk du efter en gång till (minst). Varför inte betäcka med en godkänd ponnyhingst, tex connemara eller welsh cob? Eller arabhingst? Vad som helst av det bli nog bättre än kompisens islandshingst. Även om du inte ställer några krav på smäckerhet etc så måste det väl vara roligare med en avkomma som är någorlunda vändbar och smidig om du vill träna (o ev tävla i framtiden) western? Blir den för grov och osmidig kan det ju inte kallas framsteg precis...

:)

Gäller samma sak för islandsston, att dom inte får korsningsavlas.

Är lite nyfiken jag oxå hur avkomman blir med en islandskorsning.

De korsningar jag har sett har varit med arab ( 2 lyckade) och halvblod ( en fin- kbt- och en nog så kraftig- bruks).

På denna sida http://www.geocities.com/annablomq/ finns det en korsning nordis/islänning (4:e bilden till höger). Den ser ut som en liten kallblodstravare. Man vet ju aldrig hur en korsning kommer att se ut, beroende på föräldrarnas exteriör. Själv skulle jag inte korsa alltför olika raser t.ex ardenner/arab. Visst finns det lyckade korsningar, men tänk om den skulle få ardennerhuvud och arabkropp. Men det beror ju på vad man ska använda hästen till och vilket temperament man vill ha. Som sagt finns det många mysiga korsningar. :)

Blir den för grov och osmidig kan det ju inte kallas framsteg precis... :)

Ehhh, nu är det ju inte så att alla människor ser en egennytta med att avla fram lättare och lättare typer av hästar :crazy: Är det enligt dig det enda som räknas som framsteg i aveln?
Sen att grova hästar automatiskt skulle vara osmidiga tycker jag är en himla tråkig skröna och inte det minsta sann. :p

På min ridskola fanns det på 80-talet ett litet sto som var korsning mellan engelskt fullblod och nordsvensk bruks. och för några år sedan var där en vallack med samma blandning.
Båda var mycket trevliga ridhästar och fungerade alldeles utmärkt i lektionsverksamheten. De såg ut som kraftiga halvblod.
Några tävlingshästar i hoppning eller dressyr hade de förmodligen aldrig kunnat bli.

Immer

Kallblod/islänning har jag aldrig sett någon men jag har svårt att tänka mig det som ett lyckat resultat. Har aldrig sett en lyckat islänningskorsning(de är fina som de är). Men om du har bestämt dig så tänk åtminstånde på att det ska vara två bra individer dvs extriört korrekta osv..

Att föda upp ett föl är dyrt oavsett vad du betalar till hingsthållaren. När jag räknade ut mina fölkostnader, HBL, så var hingstavgifterna bara en tredjedel. Så att avända en godkänd hingst behöver inte höja den totala fölsumman så värst mycket. Har man inte egentligen råd så ska man vänta för det kan komma många oförberedda utgifter tyvärr.

Jag skulle personligen välja en trevlig kallblodshingst o de är verkligen inte dyra(om du nu inte vill välja en bra kbltravare). Möjligtvis en PRE hingst!!

Glömde skriva att min sambo har fött upp en korsning ardenner/fjording(tjuvbetäckning i samband med köp av stoet) och en lyckad korsning fjording/arab :D

Jag har en kallblodstravare som jag ska betäcka med ett halvblod som är skäck, tror att det kommer att bli lyckat!
Han är sååå snygg.
Han heter Sam´s Maverick och är efter Sambesi, han ska börja betäcka i Maj.
Kolla gärna in han på www.tolboda.se :banana:

Lånar knapp.

Min D- ponny som jag har haft i 16 år snart (köpt som 4- åring, är nu 20) är korsning mellan arab o nordsvensk (tjuvbetäckning). Hon är och har i alla år varit en både frisk, användbar och mkt ridbar häst. Hon har tävlat t o m LA hopp o dressyr o MB ft med goda resultat med ett flertal olika ryttare.

Hon ser ut ung som en grov New Forest, är het som 17 o har lite korta ben (hon är 147 cm, men med mer proportionerliga ben hade hon kanske varit sisådär 152 o då hade hon inte varit ponny o då hade jag aldrig köpt min kortbenta älskling :love:).

Enligt den här sidan var Sam's Maverick struken före proven. I så fall är han väl ej avelsvärderad och får ej betäcka? Eller var är han visad? Fattar inte det.

Varför tror du att han passar din kallblodstravare? (Nyfiken)

Han blev halt dagarna före provet, därför kunde han inte åka till bruksprovet.
Han ska visas i Gävle den 16 maj så då blir han avelsvärderad,
Jag vet att han passar min nordis då han är en riktig snygging. ;)

ABSOLUT INTE!!!!
Hingsten står idet stallet som jag står så jag har sett massor av honom och vet precis hur han är, både att rida och i allmänhet.
Jag vet mitt val.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 906
Senast: Derivata
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat