Kallblodintresserad

asfaloth

Trådstartare
Jag är en tjej på 16 år som funderar på att löpa min första stora häst. Det råkar vara så att jag är väldigt intresserad av att skaffa ett kallblod, då jag tycker att dessa hästar är jättemysiga, men vet inte riktigt vilken ras jag skule satsa på. Jag är nämligen rätt så liten (ca 155 cm) men känner att jag har fått ut allt kan som ponnyryttare och vill gå vidare (har haft egen ponny i över sex år) Jag har även varit skötare på en tinkervalack på ca 165 cm, vi hade väldigt rligt ihop innan han blev tvungen att tas bort för ett par år sedan.

Någon som har tips på vilken häst jag skulle kunna satsa på?
 
Sv: Kallblodintresserad

Vad vill du göra med din häst?

Det beror ju lite storlek och grovlek du vill ha också.
Men jag tycker du ska leta efter en individ, inte en ras.

Tinker finns i olika modeller och det finns dom som är väldigt grova och dom som är slankare, och allt från 130cm till 165cm och mer därtill. Ofta lugna och trevliga.
Själv tycker jag om nordsvenskar men dom kräver ganska mycket motion och vill gärna jobba, kan vara starka och envisa. Men underbara :D
Kallblodstravare är också väldigt trevliga om du hittar någon som är inriden ordentligt, lite smäckrare också men ändå kallblod.
 
Sv: Kallblodintresserad

Det beror ju på vad du vill använda hästen till.
Kallblod är ju mer eller mindre grova och eftersom du är så liten så skulle iaf jag välja en mindre häst.
Jag får iaf inte ut så mkt av ridningen om jag inte når om med skänklarna, vill inte sitta å skänkla mitt på magen och se ut som en liten unge på jättestor häst :p

Viktigast är att du hittar rätt individ och rätt individ för dig är antagligen av ngn kallblodsras :)

Men både Tinkrar, Nordsvenskar, Fjordingar finns ju i små modeller som borde passa din storlek bra?
 
Sv: Kallblodintresserad

Jag blir ju lite avundsjuk, hade jag varit i din storlek så hade jag ju definitivt tittat på nån skojjig ponny som man kan busa med.

Annars så är ju nordisar trevliga, dom är ju egentligen en jätteshettis :D

Det var inte förräns i mitten på 1960 som man delade på stammen i kallblodstravare och bruksnordisar, så man kan fortfarande hitta nordisar som ligger mitt i mellan dessa två.
 
Sv: Kallblodintresserad

Det var inte förräns i mitten på 1960 som man delade på stammen i kallblodstravare och bruksnordisar, så man kan fortfarande hitta nordisar som ligger mitt i mellan dessa två.

Finns inget mellanting. Det finns bruksnordsvenk och kallblodstravare. Sedan finns det smäckrare bruksnordsvenskar, och grövre kallblodstravare.
 
Sv: Kallblodintresserad

Du kan ju hitta tinker eller irish cob i storlek 130cm till 165cm, du är så liten så du kan ju rida på det mesta.. Kolla efter en individ som passar dig och stirra dig inte blind på storleken. Finns ju fjordingar, welsh cob och andra raser som är lite nättare också om du vill ha ett mellanting. Jag har själv tinker modell grövre men du som är lite mindre kan ju spana efter nättare typ, det finns ju väldigt stor variation just inom tinker på olika typer från tung vagnshäst till nättare sportmodell.
 
Sv: Kallblodintresserad

Det finns ju fantastiskt fina kallblod, både små och stora!

Jag känner till exempel flera kallblodstravare som ligger kring 150 cm i mankhöjd, tinker/IC är ju generellt sett små (fast det finns ju stora också) och det finns ju massor med andra raser av kallblod som inte heller är så stora.

Man måste ju inte satsa på ardenner eller shire liksom!

/Shireägaren :D
 
Sv: Kallblodintresserad

Räknas Haflingern in som kallblod? Den är ju inte så stor och grov.
 
Sv: Kallblodintresserad

Har du funderat på en finnhäst? Stamboken har fyra inriktningar: trav-, arbets-, rid- och småhäst. De flesta är fuxfärgade men det finns svarta, bruna, skimmelfärgade, etc.
De är väldigt trevliga till lynnet. Om du behandlar dem med respekt, får du respekt. De flesta tycker om att arbeta men är rätt lugna jämförda med varmblodiga hästar.
Som ridhästar är de trevliga och det är lätt att sitta i sadeln, de flesta har angenäma gångarter. Storleken varierar, de flesta är mellan 150-160cm i mankhöjd och småhästarna under 148cm.
Man kan tävla upp till 100-120cm hinder och MsVB.
http://www.suomenhevoset.fi/ är en bra sida att leta på, annonserna är på finska men de flesta säljare kan kommunicera på engelska och många även på svenska.
 
Sv: Kallblodintresserad

Min gamla nordsvenska bruks hingst Victor är 146 cm i strumplästen och ser ut som en tyngre welsh cob. Dvs gamla lantrastypen. Så man kan hitta riktigt små och smidiga nordsvensk bruks också om man letar.
 
Sv: Kallblodintresserad

Jag tror att haflinger räknas som kallblod

och ifall jag vore du skulle jag absolut kolla på haflinger (inte alls partisk eftersom jag har en :D). Dom har massan som ett kallblod. Finns både grövre och nättare. Bra höjd för oss korta (allt mellan 140-160?). OCH dom är otroligt roliga! Personliga, pigga men ändå ett bra lynne!

Om du vill ha tips om haflinger kan du PM:a mig!
 
Sv: Kallblodintresserad

Jag är ca 160 cm lång med korta ben och jag har ridit allt ifrån stora shire till små fjordigar utan problem. Vilken häst du köper beror ju på vad du vill göra helt enkelt. Jag skulle inte köpa en ardenner om du vill tävla hoppning tillexempel. Självklart kan ardenners hoppa men det är ju roligare om man har en häst som har lätt för sig i det man vill göra.

De flesta kallblod är väldigt allround och man går ju efter individen när man letar häst. Åk och hälsa på olika stuterier är mitt tips.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 841
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 997
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 341
Senast: Wonna
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp