Har i dagsläget två varmblod, men då jag både är lång och rätt tung så har jag insett att det är mot kallbloden jag sneglar när jag tänker på min nästa häst. Är också rätt intresserad av brukskörning så då är kallblod helt rätt. Men hur är de som ridhästar? Jag rider inte särskilt avancerat, lite western, lite dressyr men mest i skogen. Vill dock ha en häst som är rätt enkel och känslig att rida då min fibromyalgikropp sällan vill jobba så särskilt mycket. Raserna jag funderar mest på i dagsläget är nordsvensk brukshäst och haflinger. Har också tre barn och tanken är väl att de i framtiden ska ha någon slags nöje av hästarna så alltför stora och tunga går bort.
Hur höga är era nordsvenska bruksnordisar? Hur "tunga" är de att rida? Skulle du som redan har en bruksnordis köpa en sådan igen om det var en ridhäst du var ute efter?
Hur hög är en "normal" haflinger? Tungriden? Hetsiga?
Input någon?
Jenny
De brukshästar jag har ridit och kört har varit väldigt känsliga och trevliga att både köra och rida. Har kört en eller två som inte har varit roliga men där har det helt klart varit en utbildningsfråga. De jag har träffat har även haft mycket motor (de flesta fullt reglerbara) så det är ingen "skogsmullehäst" som många tror. De är avlade för att arbeta och det märks.