Sv: Kallblod

KL

Personligen tycker jag att de får betydligt mer uppmärksamhet än de förtjänar. Visst, Järvsöfaks är ett fenomen, och ekipaget gör en stor pr-insats för travet. Men de övriga då? Skittrist att titta på om ni frågar mig....

Och jag tycker kallblodsloppen kan vara riktigt spännande att se på för de kör ju i alla spår hela vägen:) Inge taktik där inte, inge släpp till favoriten, pulla upp och körning till slut...Nej i kallblodsloppen kör de hela vägen! I alla spår! Favorit som lus :D

Och sen är det ju så himla kul att köra kallblod också för då måste man ju faktisk köra, bära, passa hela tiden:D

Och nu utvecklas kallbloden också för varje år-det märker jag som haft några nu under några år. Det räcker med att gå tillbaka 4-5 år så räckte det om din 3 åring kunde 40 så var den med och slogs där framme...I fjol tvingades min 3 åring ner på 32 full väg i sin tredje start för att hinna sätta nosen först! Hade det varit för 5-10 år sedan en 3 åring hade travat 32 bland sina första starter hade den haussats upp överallt vilket numer har blivit mera regel än undantag...Nu är ju iofs mina nordisar väldigt talangfulla, sköntravande individer:angel::rofl:

/ Jesse (som äger både varmt och kallt och tycker det är lika roligt att starta vilket som)

Kallblodstravet verkar vara någon slags helig ko, som inte får ifrågasättas, inte kritiseras. Gud nåde den som försöker.

Klart att man får diskutera det men det är viss skillnad på att framföra att man själv tycker en viss sak och att slänga ur sig saker som om de vore en sanning... åtminstone i mitt tycke.

Så när du skriver att "Kallblod hör hemma i skogen eller på Skansen" så låter det väldigt trist. Om du i stället skrev att du tycker det låter det fortfarande trist men då blir det en personlig åsikt som du givetvis är berättigad till.

Jag älskar kallbloden och vill hellre ha ett kallblod än ett varmblod den dag jag *drömmer* skaffar mig en travare. Men det är ju min personliga värdering.

Håller med:love: Hade ett par varmblod en gång men efter flera skador och sträckningar + massvis av behandlingar, blev det bara så att vi importerade ett par norska pärlor.:love: De har jag inte haft något problem med alls och trotts skillnaden i loppen så skulle jag inte byta tillbaka. Kallbloden är urmysiga hästar som förtjänar större plats ute på landets alla travbanor:idea:

KL

Klipper in av en av de travkunnigaste människorna i världen anser, Klaus Koch:

"Jag gillar inte kallblod alls. För mig är det travhästar, som är långsammare, klumpigare och mindre stabila. Ungefär som vi hade det på 50-talet inom varmblodssporten. Men jag tänker inte skrota varken galopp- eller kallblodssporten. Det får de göra själva, om de inte kan klara sig på egna premisser och en rimlig portion hjäp från andra håll. Och jag respekterar absolut de åtaganden, varmblodstravsporten har gentemot dessa skandinaviska minoriteter. Jag vädjar bara till våra ledare, att vi fokuserar på det vi är bäst på: Att driva och vidarutveckla varmblodstravsporten i det bästa travlandet i världen!"

Källa:klauskoch.se

Och jag, som en av de minst kunniga i travvärlden, är av åsikten att kallbloden är vackra, kloka, fantastiska och ofta ärliga individer. Vilket många varmblod också är förstås.

Visst får jag hålla med om att de inte är lika travsäkra som varmbloden, och visst får jag böja mig för det oundvikliga argumentet att de inte är så snabba som varmbloden men för mig är det ändå något oerhört speciellt med de "riktiga hästarna" som jag brukar kalla dem.

Jag åker gärna och tittar på trav när det är många kallblodslopp, är det bara varmblod en tävlingsdag krävs det riktigt bra lopp för att jag ska orka åka längre än till Romme i alla fall...

Det är kanske charmen jag faller för hos dessa vackra varelser? Eller så är jag ytlig och ser bara till utseendet som jag ju älskar!

KL

Klipper in av en av de travkunnigaste människorna i världen anser, Klaus Koch:

"Jag gillar inte kallblod alls. För mig är det travhästar, som är långsammare, klumpigare och mindre stabila. Ungefär som vi hade det på 50-talet inom varmblodssporten. Men jag tänker inte skrota varken galopp- eller kallblodssporten. Det får de göra själva, om de inte kan klara sig på egna premisser och en rimlig portion hjäp från andra håll. Och jag respekterar absolut de åtaganden, varmblodstravsporten har gentemot dessa skandinaviska minoriteter. Jag vädjar bara till våra ledare, att vi fokuserar på det vi är bäst på: Att driva och vidarutveckla varmblodstravsporten i det bästa travlandet i världen!"

Källa:klauskoch.se

Usch vilken tråkig person!:( synd för honom att det finns kallblodslopp, ponnylopp, galopp och monte! men tur för oss andra!:D

Och min åsikt ær att många som "egentligen" inte ær travintresserade tycker ungefær samma sak.
Samtliga av mina vænner som inte ær ett dugg insatta i travet, men ændå føljer med på någon tævlingsdag då och då, uppskattar kallblodsloppen - æven om det ær ett skuttlopp som går en V5-dag på Rættvik - hundra gånger mer æn varmbloden, mest før att de sistnæmnda bara ær "bruna hæstar som ser likadana ut och ær tråkiga att titta på".

Jag ær personligen ingen stor kallblodsmænniska, ær varken intresserad av att æga eller se øverdrivet många lopp, men min lekmannaåsikt ær att kallbloden faktiskt spelar en roll i att få nya mænniskor travintresserade.
Før åter, de sticker ut mot alla "bruna varmblod som ser likadana ut", och ær man på væg att få ett begynnande intresse før travet genom att hæstarna ær vackra och spænnande att titta på, så skiter man førmodligen blankt i hur långsamma och ostabila och, i storspelarnas / varmblodsveteranernas øgon, tråkiga de eventuellt ær.

kl

Hehe, kom till Finland, här kryllar det av fina finnhästtravare och det ordnas många kallblodslopp :D

Min personliga åsikt är att kallbloden är mycket finare än de "tråkiga" bruna varmbloden ;)

Håller med Ninen som skrev lite innan mig, eftersom jag också bor i Finland.
Kallblodshästar och varmblodshästar är NÄSTAN jämställda här, i alla fall i mina trakter. Visst stämmer det att kallbloden är långsammare och klumpigare, men oftast har dom stabilare temperament än varmblodshästarna, som också lätt blir förstörda. Har ridit TVÅ hästar som inte har varit travare förut, i hela mitt liv. Alltså tar vi till vara på dem, och utbildar till ridhästar.

Det om det. Måste bara säga att man hör allt möjligt om svensk trav, så tycker inte ni har speciellt mycket att vara stolta över. Tex att nån tränare använder 'grispiskor' (?) för att hästarna ska springa snabbare. Vad jag vet förekommer inte sånt i Finland. Säger inte att alla svenska travtränare håller på med sånt, men endå.

Har själv bara haft fd travare, all min kärlek till kallblod och finnhästarna <3

Jag tror nog att du syftar på "grisfösare" vilket är en liten apparat som ger elektriska stötar. Och nej det är inget vi använder. Utan de är en stortränare som blivit anklagad för att ha gjort det för flera år sedan. Men jag tror inte han blivit fälld för de.

Sen om de är fler som använt det vet jag inte, jag har då aldrig sett nått.

Håller helt med dig!
Och om de nu är så dåliga på att trava är väl kuskarna bakom helt fantastiska på att köra de som travar rent *duckar för tomatkastningen* :devil:

Det om det. Måste bara säga att man hör allt möjligt om svensk trav, så tycker inte ni har speciellt mycket att vara stolta över. Tex att nån tränare använder 'grispiskor' (?) för att hästarna ska springa snabbare. Vad jag vet förekommer inte sånt i Finland. Säger inte att alla svenska travtränare håller på med sånt, men endå.

Jag förlåter dig för du verkar så otroligt okunnig.

Svensk travsport har otroligt mycket att vara stolta över. Kanske allra mest att oegentligheter plockas fram i dagsljus och behandlas istället för att mörkas.

Vad är det som gör att varmbloden helt naturligt ska äga majoriteten av alla lopp? :confused:

Självklart måste loppen fördelas efter antal hästar. Har inga siffor, men om 80 % av landets aktiva travare är varmblod så ska de också ha 80 % av loppen. Helt naturligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka