Kallblod som svettas, och äär glupsk! Råd och synpunkter önskas.

SagaTroll

Trådstartare
Har ett kallblod som jag sitter och funderar lite på hur jag ska göra med. Han är inte riden sedan våren och har således väldigt dålig kondition. Tanken är nu att han ska börja sakta men säkert tränas upp igen och få i fin form. Jag har ridit honom bara någon gång hittills, och haft honom i lina två gånger. Inte några längre stunder, inga galopper, utan mest bara skrittat och lite lite travat med honom. Passen har varit ca 30 minuter/gång, och efteråt har han varit blöt av svett. Stallet han står i håller mellan +5 till -10 grader, beroende på vad det är för temperatur ute. Han har full vinterpäls, och tar en stund att torka. Min tanke nu är: hur pass bra är det för honom att stå i ett så pass kallt stall och vara svettig? Jag sätter ju givetvis ett fleecetäcke på honom efter passen, men i alla fall, svetten fryser ju nästan mer än vad det torkar, då det är minusgrader i stallet. Han ska inte bli någon tävlingshäst, utan det är enbart på hobbynivå han ska användas, men i alla fall, han svettas rätt mycket redan för lite arbete. Tror ni att svettningarna kommer att avta då han får bättre kondition, eller ska man fundera på att klippa honom? Vad skulle vara bäst för honom?

Sen en annan sak, som gäller samma häst. Han är glupsk! 4kg hö slinker ner på 1 timme. Nattetid är ju detta ett problem, eftersom han slukar sitt hö, och sen står utan mat hela natten. Hur ska jag göra för att förlänga ät tiden för honom?
Jag satte in hönät i boxen tidigare, men då han blev frustrerad på dessa, så slutade det med att han kom på att han kunde slita sönder dem istället. 7 hönät på 7 dagar :crazy: det blir att kosta en hel del om man ska hålla på så... Håller hönät olika beroende på vilket material det är? Vilka är då bättre, och vilka är sämre? Finns det något annat enkelt sätt, förutom hönät, att förlänga ättiden i boxen med?

Sv: Kallblod som svettas, och äär glupsk! Råd och synpunkter önskas.

Har du halm??? Blanda höet med halm så han får leta fram det plus att han nog äter upp halmen också....Det med svettningarna......Du rider ju inte så ofta så då borde det ju räcka med ett bra fleecetäcke. Börja du klippa nu så måste du ju hålla på och täcka både ute och inne....Men du kan ju klippa hals och bog där de oftast svettas mest.

Jag hade klippt hals och ev bogen, då behöver du inte krångla med täcken.

Ang maten så är det skillnad på kvalité på näten.
De som jag upplever som väldigt bra har alltid varit de dyra :(
Annnars kanske foderautmat är ett alternativ? Det går enkelt att bygga egna.
Då kan du ju potionera ut maten under natten om du har flera.
Annars håller jag med föregående talare, blanda ut höet med halm.

angåande mat... använd de småmaskiga hönetter (fyrkant3*3)av bra kvalität . Funker kanonbra till mina kallblodhästar och shettisar, som är väldigt duktigt med att riva allting.
Finns några inom sverige som säljar de och de är bra. Lite dyrare kanske än de vanliga hönetter, men skillnaden syns mycket bra.

Caisas nät håller för glupsk slitande ardenner.
Nu när han har lärt sig att maten inte är helt oåtkomlig så sliter han inte i näten längre utan petar ut strå för strå.
Ge bara lite i nätet till att börja med, typ 1 kg i nät och 3 på golvet. Sedan ökar du i nätet allt eftersom hästen förstår hur det fungerar.

Ang svettandet kan du ju klippa lite fram på halsen, och lägga på ett ylletäcke när han är svettig och låt honom ha det över natten när det är minugrader. Ylle är varmt även som fuktigt och torkar hästen mkt bättre än fleece :)

Angående hönät och småmaskiga i synnerhet så har jag läst att man ska vänja in dem varsamt, just för att hästen inte ska bli frustrerad.

Man börjar med att ge hela givan på gammalt vanligt sätt och sen lägger man bonusgrovfoder i nätet. Allteftersom så minskar man den lösa givan och lägger den i nätet i stället.

Bygg en hölåda att hänga på väggen, med nät eller galler framtill och en vägg som sluttar ner mot nedre framsidan. Den lär han väl inte ha sönder?

Jag har en bruksnordis som går utan täcke på lösdrift = mkt päls. Han blir ganska snabbt svettig på halsen och flankerna men när jag lyfter på pälsen är han torrare närmare huden. Pälsen trasporterar bort fukten och håller honom varm om kroppen. Det är en av den långa vinterpälsens egenskaper. Att den är blöt/fruset i topparna gör inget, det är den ju även i perioder av regn o snö. Så har han full päls, se efter om han verkligen är blöt inpå huden. Jag behöver nästan aldrig torka min nordis. Sålänge han inte är blöt inpå huden eller har varit jättesvettig över hela kroppen släpper jag ut honom trots att pälsen är fuktig.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: Ray
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hästvård Min häst blev diagnostiserad med fång den 27 mars. Hon har stått på box sedan dess och förutom att det var oroligt i början så har det...
2
Svar
34
· Visningar
3 384
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar