Har ett kallblod som jag sitter och funderar lite på hur jag ska göra med. Han är inte riden sedan våren och har således väldigt dålig kondition. Tanken är nu att han ska börja sakta men säkert tränas upp igen och få i fin form. Jag har ridit honom bara någon gång hittills, och haft honom i lina två gånger. Inte några längre stunder, inga galopper, utan mest bara skrittat och lite lite travat med honom. Passen har varit ca 30 minuter/gång, och efteråt har han varit blöt av svett. Stallet han står i håller mellan +5 till -10 grader, beroende på vad det är för temperatur ute. Han har full vinterpäls, och tar en stund att torka. Min tanke nu är: hur pass bra är det för honom att stå i ett så pass kallt stall och vara svettig? Jag sätter ju givetvis ett fleecetäcke på honom efter passen, men i alla fall, svetten fryser ju nästan mer än vad det torkar, då det är minusgrader i stallet. Han ska inte bli någon tävlingshäst, utan det är enbart på hobbynivå han ska användas, men i alla fall, han svettas rätt mycket redan för lite arbete. Tror ni att svettningarna kommer att avta då han får bättre kondition, eller ska man fundera på att klippa honom? Vad skulle vara bäst för honom?
Sen en annan sak, som gäller samma häst. Han är glupsk! 4kg hö slinker ner på 1 timme. Nattetid är ju detta ett problem, eftersom han slukar sitt hö, och sen står utan mat hela natten. Hur ska jag göra för att förlänga ät tiden för honom?
Jag satte in hönät i boxen tidigare, men då han blev frustrerad på dessa, så slutade det med att han kom på att han kunde slita sönder dem istället. 7 hönät på 7 dagar det blir att kosta en hel del om man ska hålla på så... Håller hönät olika beroende på vilket material det är? Vilka är då bättre, och vilka är sämre? Finns det något annat enkelt sätt, förutom hönät, att förlänga ättiden i boxen med?
Sen en annan sak, som gäller samma häst. Han är glupsk! 4kg hö slinker ner på 1 timme. Nattetid är ju detta ett problem, eftersom han slukar sitt hö, och sen står utan mat hela natten. Hur ska jag göra för att förlänga ät tiden för honom?
Jag satte in hönät i boxen tidigare, men då han blev frustrerad på dessa, så slutade det med att han kom på att han kunde slita sönder dem istället. 7 hönät på 7 dagar det blir att kosta en hel del om man ska hålla på så... Håller hönät olika beroende på vilket material det är? Vilka är då bättre, och vilka är sämre? Finns det något annat enkelt sätt, förutom hönät, att förlänga ättiden i boxen med?