Kalla nätter

C

chira

Nu är det så här och jag och min kära syster har haft en jätte disskusion angående att nätterna börjar bli kallare.
Båda är överens om att hästarna ska gå kvar ute ett tag till men saken är den att hon vill ge hästarna mer havre för at tde ska hålla värmen bättre. Visst de får mer energi av havren och på så sätt kan de hålla sig lite varmare. Men jag tycker att om m,an ska ge dom nått så är det ändå hö! Värmen kommer väl ändå från att de har något att plocka och äta med?
Det finns fortfarande mycket gräs i hagen, antar att det kanske inte är så mycket näring kvar i det men ändå.

Så vad tycker ni ska man ge hästarna mer havre ENDAST p.g.a. att de ska hålla värmen bättre, är det bättre att ge dem hö eller kan de fortsätta utan stöd fodring?

Hästarna har inte visat några tecken på att de fryser på nätterna och inte heller att de är för dåligt bete. Jag är bara så himla trött på den här disskusionen så skulle vara s könt att höra andras åsikter!

Sv: Kalla nätter

Finns bete? Om inte öka stödfodret av hö. Varför fodra med havre om det inte behövs, det ökar ingen värme bara hästens ev betesmage.;)

Finns bete? Om inte öka stödfodret av hö. Varför fodra med havre om det inte behövs, det ökar ingen värme bara hästens ev betesmage.;)

Det finns bete, har flera hagar så vi kan även flytta de till hagar som bara stått och växt nu sen i början av augusti. Så havre är alltså inget alternativ just för att hålla värmen då? Då hade jag rätt, skönt att få det bekräftat =)

Det är att äta som ökar värmen, när de äter alltså, så ge havre i stallet gör ingen skillnad för hur de håller värmen nattetid (ja om man inte matar dem feta då).

Men en biprodukt av när de äter, tuggande, matsmältning etc är - värme. Så har de bete - ingen vits eg med stödfodringshö för värmens skull, däremot om betet är dåligt och det går åt mer energi (från maten) för att hålla sig varm så kan de tappa i vikt och där kommer höet in.

Men är hästarna runda och betet gott, ingen vinst i att stödfodra rent värmemässigt.

Det enda hästarna behöver är fri tillgång på grovfoder/gräs.

Hästar är djur som är gjorda att leva utomhus och är därför vana vid den typen av temperaturförändringar som sker mellan natt o dag. Det är inte alls konstigt. Hästar håller värmen genom att äta, stå nära flocken och genom att röra på sig.

När det blir kallt reser sig pälsen, precis som när vi får gåshud, vilket gör att samma tjocklek på päls både värmer på natten och inte är för tjock på dagen. Effektivt. Därför är det bättre att låta hästen sätta päls än att täcke med tex regntäcke eller annat som inte isolerar så bra. Det hindrar bara pälsen från att resa sig.

Jag har aldrig hört att havre ska hjälpa hästen att hålla värmen men det kanske är nåt som jag inte fått veta bara.

Sålänge hästarna kan röra sig, har hästkompisar och foder att tugga på behöver ni absolut inte oroa er för temperaturen. Är ni oroliga, känn på hästarna varje morgon om de är kalla.

Var och hälsade på min åring i helgen som går på bete, och som ska gå på lösdrift i vinter. Till min förvåning så stödfodrades de redan med både havre och hö. Visserligen var de lite tunna, men hade mkt fint bete kvar.

Åringar behöver mer foder än vuxna hästar, då de oftast rör sig mer o lätt tappar hull.

Åringar behöver mer foder än vuxna hästar, då de oftast rör sig mer o lätt tappar hull.

Ja, jag är bara tacksam att det har börjat fodra dem, eftersom att hon var lite tunn. Men lite förvånad med tanke på hur fint betet var och att det fortfarande är aug.

Du har helt rätt! När betet börjar bli dåligt eller hästarna börjar tappa hullet så kan ni börja stödfodra med HÖ!

Hö.

Iofs är det ju nu inte bara så att tuggandet värmer, hästarna reglerar kroppstempen genom att skaka lite lätt när de blir kalla - till detta åtgår energi.

Även om det finns bete så betyder det inte att betet är tillräckligt rikt på näring för att de ska kunna hålla hullet på det. Därför kan man behöva stödfodra med näringsrikt grovfoder för att hästarna inte ska falla ur. Gräs har vissa perioder jättehöga värden och andra perioder väldigt låga.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 365
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 782
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 545
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10