Sv: Kalla in/koppla hunden!!
Nej du har inte tolkat det rätt. Min häst sätter inte av så fort han får syn på en hund, han sätter av när hunden kommer rusandes och skäller mot honom/gör utfall mot honom alt när den kommer rusande bakifrån utan förvarning och nafsar efter bakhasorna! Det är INTE acceptabelt i mina ögon att använda skogen som någon slags fristad och släppa hunden vind för våg!
Min häst är inte alls ovan vid hundar, jag har tre stökiga schäferhanar hemma på gården! Han är van vid skällande hundar...men vill inte ha dem rusandes emot sig eller bakom sig.
Jag läser mellan raderna på dina inlägg och anar att du inte är särkilt förtjust i häst och ryttare, de kanske kommer ivägen för dina lösa hund som du inte har koll på, eller?
En av mina jyckar har skyddsutbildats i unga år och jag tycker att man har ett ännu större ansvar för en sån hund. Folk får säga vad de vill i ämnet men man väcker vissa saker i hunden när man tränar skydd. Hunden är skarp och tar för sig om han blir hotad och har ett rejält bett dessutom, nu är hunden inte i tjänst och träningsdosen är inte vad den borde längre tyvärr. Detta innebär att jag inte tycker att jag har tillräcklig lydnad för att ha honom lös bland folk och fä han inte känner, tråkigt men så är det. Lös får han vara på inhägnat område. Problemet med lösa hundar i området där vi bor är lika besvärligt att tackla när man kommer med sin hund kopplad och kreti och pleti kommer med sina lösa jyckar "som inte är farliga och som de har koll på". Av vilken anledning ska jag som tar ansvar för min hund behöva känna oro för att ex vis passera hus där hundarna rusar ut på vägen, oro när man möter lösa hundar utan matte/husse synlig?
Jag vet inte hur många gånger jag får, helt emot mina principer, ta tag i min egen hund och fota den andra lösa hunden ( eg skulle man fota husse/matte) för att undvika ett slagsmål! Ofta kommer det någon flåsande och säger att min är inte farlig, och beskyller min för att vara aggressiv eller är arg för att jag har motat bort deras. MIN hund är INTE snäll brukar jag få förklara, DIN hund rusade ända fram och för att undvika att din hund blir dödad så var jag tvungen att fota undan honom. Jag har sett tjänstehundar som råkat i slagsmål, min egen vid ett tillfälle, och det är sånt som inte får hända men det händer tyvärr ibland, och det är ingen vacker syn. Man kan inte gå in och sära på den typen av hundar med ett fy eller en spann vatten och bitskadorna blir ofta svåra.
Vad är det som gäller här då? Ska jag ta ansvar för andras lösa hundar som springer fram till min, om än "bara för att leka"?
Lagen är väl blaha blaha, dvs påföljden=noll, när det gäller sånt här förstås, men rent moraliskt?
Tilläggas kan att jag har satt upp ett 1,80 m högt staket runt hela vår stora tomt för att grannar tycker att schäfrar är otäcka hundar=de vill ha sina hundar springandes lösa hur som helst och är förmodligen rädda att de ska irra sig in på vår tomt...
Jag har försökt att inte reta upp mig men i och med att det t o m drabbar en när man rider, man måste välja väg eftersom på den och den tomten rusar det ut en hund som jagar oss eller på den och den rundan kan inte rida för där går den där gubben med sin lösa hund som han inte kallar in eller har koll på etc etc.
Man blir lite sur...