Kalla in/koppla hunden!!

Sv: Kalla in/koppla hunden!!

enligt naturvårdsverket bör det tolkas som att hunden ska hållas i koppel.

men visst, kan man garantera fullständig kontroll på hunden, så har du rätt.

Enl SKK's hemsida så gäller detta.

I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Hittade detta på den sidan

Under tiden 1 mars - 20 augusti får inga hundar springa lösa i naturen. "Hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt" är Jaktlagens formulering. Många tolkar det som fritt fram att ha hunden lös med argumentet "Det står inte kopplad i lagen!" Men om en hund ska hindras från att löpa lös måste den hållas i koppel. Det är Naturvårdsverkets tolkning.

Lagens syfte är att skydda viltet under den mest känsliga tiden när djuren har sina ungar. Då är till och med snälla hundar farliga. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande.

Naturvårdsverker tolkar bara lagen, dom säger inte att det dom skriver är det rätta.

Men har man inte sån kontroll över sin hund att den lyder när det finns vilt i närheten så ska den naturligtvis hållas kopplad. Enl mitt tycke.

Senast ändrad:

ja om du tycker det så. Men jag tycker att flexi koppel är MKT bättre än att ha tex en unghund springaneds och itne har ngt pli på den,för om vu nu säger att flexikopplet är 8 m så hinner man uppfatta människorna framför sig,för man går juh inte med näsan mot skyn,utan man har koll på vad hunder gör,om det finns männsikro djur el annat,ser man ngn komma så kallar man in hunden el drar in den,det är MKT bättre än att ha en lösdrivande hund fakitkst.
dessutom så föredrar jag flexikoppel om jag nu inte kan ha min hund lös..för vart man nu än går så låter man aldrig hunden att gå fram till människor/djur utan man låter hunden gå nära en själv..så den risken du just talade om för mig,har jag aldirg själv uttastts för el ngn annan som jag känner som användet flexi koppel :D

Det ligger väl i hundägarens intresse också att hålla hunden från ryttare och deras hästar.

En häst som får in en spark på en hund är ett scenario som i många fall betyder en svårt skadad kanske död hund.

Väldigt många hästar har blivit jagade och bitna/nafsade av hundar i bakbenen tex i hagen, och reagerar aggresivt om en hund kommer nära inpå. ( Jag har tex sett hästar som gått/travat efter hundar som varit lösa i deras hage och mycket aktivt sparkat efter hunden med FRAMHOVARNA. Dvs hästen flyr inte den anfaller.

Och eftersom hundägaren har strikt ägaransvar men att hästägare inte har det så behöver inte hästens ägare ersätta dig något. Tänk på det.

Apropå hästar och vilt. Hästar som går på skogsbeten eller rids ofta i skogsmarker är sällan rädda för skogens växtätande djur. Dom VET att tex rådjur och hjortar inte är farliga för dom. Men en hund uppfattar hästen med rätta som en varg.

( Har själv en häst som inte ens rycker till om harar springer upp mindre än en meter framför honom när han rids, inte heller uppflygande fasaner skrämmer honom det minsta, rådjur och hjortar tar han med en klackspark och för honom är vildsvinen bara ytterligare en sorts gris som dom hemma på gården). Han accepterar hundar mycket bra men vår andra hingst skulle inte tveka att ta hunden med frambenen om han kände sig hotad av den.

/KT

Nej du har inte tolkat det rätt. Min häst sätter inte av så fort han får syn på en hund, han sätter av när hunden kommer rusandes och skäller mot honom/gör utfall mot honom alt när den kommer rusande bakifrån utan förvarning och nafsar efter bakhasorna! Det är INTE acceptabelt i mina ögon att använda skogen som någon slags fristad och släppa hunden vind för våg!

Min häst är inte alls ovan vid hundar, jag har tre stökiga schäferhanar hemma på gården! Han är van vid skällande hundar...men vill inte ha dem rusandes emot sig eller bakom sig.
Jag läser mellan raderna på dina inlägg och anar att du inte är särkilt förtjust i häst och ryttare, de kanske kommer ivägen för dina lösa hund som du inte har koll på, eller?

En av mina jyckar har skyddsutbildats i unga år och jag tycker att man har ett ännu större ansvar för en sån hund. Folk får säga vad de vill i ämnet men man väcker vissa saker i hunden när man tränar skydd. Hunden är skarp och tar för sig om han blir hotad och har ett rejält bett dessutom, nu är hunden inte i tjänst och träningsdosen är inte vad den borde längre tyvärr. Detta innebär att jag inte tycker att jag har tillräcklig lydnad för att ha honom lös bland folk och fä han inte känner, tråkigt men så är det. Lös får han vara på inhägnat område. Problemet med lösa hundar i området där vi bor är lika besvärligt att tackla när man kommer med sin hund kopplad och kreti och pleti kommer med sina lösa jyckar "som inte är farliga och som de har koll på". Av vilken anledning ska jag som tar ansvar för min hund behöva känna oro för att ex vis passera hus där hundarna rusar ut på vägen, oro när man möter lösa hundar utan matte/husse synlig?

Jag vet inte hur många gånger jag får, helt emot mina principer, ta tag i min egen hund och fota den andra lösa hunden ( eg skulle man fota husse/matte) för att undvika ett slagsmål! Ofta kommer det någon flåsande och säger att min är inte farlig, och beskyller min för att vara aggressiv eller är arg för att jag har motat bort deras. MIN hund är INTE snäll brukar jag få förklara, DIN hund rusade ända fram och för att undvika att din hund blir dödad så var jag tvungen att fota undan honom. Jag har sett tjänstehundar som råkat i slagsmål, min egen vid ett tillfälle, och det är sånt som inte får hända men det händer tyvärr ibland, och det är ingen vacker syn. Man kan inte gå in och sära på den typen av hundar med ett fy eller en spann vatten och bitskadorna blir ofta svåra.

Vad är det som gäller här då? Ska jag ta ansvar för andras lösa hundar som springer fram till min, om än "bara för att leka"?
Lagen är väl blaha blaha, dvs påföljden=noll, när det gäller sånt här förstås, men rent moraliskt?

Tilläggas kan att jag har satt upp ett 1,80 m högt staket runt hela vår stora tomt för att grannar tycker att schäfrar är otäcka hundar=de vill ha sina hundar springandes lösa hur som helst och är förmodligen rädda att de ska irra sig in på vår tomt...
Jag har försökt att inte reta upp mig men i och med att det t o m drabbar en när man rider, man måste välja väg eftersom på den och den tomten rusar det ut en hund som jagar oss eller på den och den rundan kan inte rida för där går den där gubben med sin lösa hund som han inte kallar in eller har koll på etc etc.

Man blir lite sur...

Håller med dig om att hundägare har ansvar över att se till att deras hundar inte orsakar skada genom att skrämma eller stressa både (ursäkta mitt ordval) tamboskap och även vilt.

Har egna hundar och har även haft häst.
Ena hästen blev inte skrämd av, men dock väldigt irriterad på en hund som genom en nätt liten spark från kusen blev helt blind och tillslut utan öga på ena sidan.
Det var ju hundägarens fel att olyckan skedde. Hon släppte in sin hund i hästens box, hästen kunde inte fly utan gick till attack.
Hunden var ju inte elak, bara glad o studsig o tyckte det var sååååå spännande, hästen var inte av samma uppfattning.

Min gammelhund kunde smita in till hästen och samtidigt som hästen åt sin betfor så åt vovven av det som föll på golvet. Detta accepterade hästen, eftersom hunden backade undan så fort han inte ville ha honom i sin box längre.

Min yngre hund är uppväxt med hästar, men eftersom han är av en skällande vallhundsras, så skulle jag aldrig drömma om att tänka tanken på ha honom lös någonstans där man kan tänkas stöta på en häst, för jag vet att när man väl sitter på hästryggen, då är det inte trevligt att ha en skällande hund springandes runt hästen, även om den inte gör annat än låter illa.

Men som sagt, man måste visa ömsesidig respekt och även ta till det sunda förnuft som man förhoppningsvis har och hoppas på och försöka se till så att tidigare nämnda situationer inte behöver uppstå, för det går att undvikas.

Då är det ju EN hund du har problem med som kommer rusandes. Inte att folk i allmänhet har sina hundar lösa. Då är det ju också EN ägare du har problem med. Förstår jag det rätt? Ta då tag i det problemet med den hundägaren istället för att gå ut på ett internetforum och kräva att folk i allmänhet skall koppla sina hundar oavsett om dom har pli eller inte.
Jag förstår att ditt problem med denna hund gör dig arg och frustrerad, jag hade också blivit upprörd om jag ständigt råkade ut för det. Som jag tydligt skrivit i mina andra inlägg. Jag har gång på gång sagt att det INTE är okej att hundar uppför sig på det sätt du beskriver, men det är inte heller okej att kräva att samtliga hundägare i Sverige kommer knäböja vid dina fötter när du kommer.
Och nej, jag har inget emot hästar och ryttare, de kommer inte i vägen av min hund som jag har bra koll på, tack.

MIN EGEN HÄST har jag också koll på, han har fått lära sig att man ignorerar andra djur i skog och mark, kommer en hund fram stannar jag hästen. Han står still så länge hunden befinner sig runt benen. När hundägaren fått tag på sin hund (Ja, en sån som inte borde haft den lös eftersom den inte kom på inkallning) så går vi vidare. Detta har jag aktivt tränat eftersom jag VET att jag ofta rider där man ofelbart möter lösa hundar. Det är mitt sätt att minimera risken för konflikter, att hålla min egen rygg fri. Hästen står still, jag gapar och skriker inte, hunden blir förhoppningsvis inte provocerad och det blir ingen konflikt.
Jag har sett den typen av miljöträningen som precis lika viktig som trafiksäkerhet, jordbruksmaskiner, kor, grisar, you name it, eftersom jag hanterar och rider min häst i sådana miljöer!
Däremot har jag aldrig råkat ut för hundar som hoppat och nafsat, så där kan jag inte svara för hur min häst reagerar. Förmodligen skulle hunden få en känga, med all rätt.

Nej, du har inte förstått rätt, antingen är jag otydlig eller så missuppfattar du lätt/gärna. Det är INTE EN hund och EN husse som jag har problem med, det är en EPIDEMI av folk med lösa hundar häruppe hos oss. Jag tog ett exempel av många bara.

Jag är heller ingen vän av att tro på miljöträning i form av att utsätta den ungahästen för allehanda krafs som prasslande presenningar över huvudet, sirener, lösa hundar som får hoppa runt benen etc. Herregud, hur skulle det se ut? Vem vill ha sin hund som försökskanin att hoppa runt benen på en häst som ev med en spark kan skicka den till vovvehimlen?? Alla hästar kan bli rädda, särskilt unga hästar man kan aldrig helgardera sig men jag kräver att andra håller sina hundar under uppsikt och inom koppellängd när de passerar och att bilister visar den hänsyn som är nödvändig för att säkert kunna passera häst och ryttare - det ansvaret ligger på bilisten enligt lag kan jag tala om.Dessutom är det väl sunt förnuft att sakta in när man passerar både djur och ex vis barn?

Jag vidhåller; håll koll på hunden, har du ingen inkallning på din hund;ha den inte lös i skogen! Låt inte din springa utom synhåll ÄVEN om den är "snäll", alla uppskattar inte detta. Jag rider lugnt och stilla där det är folk, min häst skenar inte omkring utom kontroll och trampar på folk, vi visar hänsyn och INGEN behöver krypa för mina fötter jag lovar, bara uppföra sig som folk, med normalt hyfs.

Jag stöter nämligen OFTA på lösa hundar när jag är ute i skogen och rider vilket har börjat bli ett problem eftersom det händer allt oftare. Jag åkte av med buller och bång i somras, hästen kom lös och skenade iväg ute i skogen.

En liten fråga bara.. varför rider du där du vet att det finns mkt lösspringande hundar? :confused:
Jag flög av en häst för 3-4 år sedan och har fortfarande problem med ryggen osv, men om jag vet att det brukar finnas lösa hundar (oavsett om dom är lydiga eller inte) så väljer jag en annan ridväg för att minska risken att träffa på hundarna.

Jag vet inte vad ni säger men, är det inte lämpligt att man som hundägare, om man har koll på sin hund, har den lös inom SYNHÅLL och om man INTE har koll INTE har den lös alls?:bow:

Jag kan däremot hålla med om det där. Vet jag att det folk brukar rida i skogen så väljer jag att antingen ha hunden kopplad alt gå en helt annan väg.
Ansvaret ligger lite på både hundägare och ryttare. dvs ömsesidig respekt från båda parterna.

Hmm, menar du att jag ska rida i hagen då eller? P g a att andra har sina hundar lösa? Det är ju så här där jag bor att det inte är på EN runda utan det är i stort sett i hela området och nu bor vi ju här och jag ska ju inte behöva ta transporten och KÖRA iväg någon annanstans eller?
Jag är medveten om vilka hus som har lösspringande hundar som rusar ut och de husen kan jag försöka undvika, även om det är irriterande eftersom detta innebär att jag istället får ge mig ut en längre sträcka i trafiken. Jag tycker mer att det är otroligt att det är ok att ha det så, att ens hund rusar ut på vägen när det passerar folk. Jag lovar att om det hade varit våra schäfrar och inte gatukorsningar så hade polisen stått på tröskeln och ifrågasatt hur våra "bestar" kan få gå lösa! Det är skillnad på raser... Inte för att jag skulle drömma om att ha mina hundar på det sättet ( även för att skydda mina hundar).

Som en kul grej bara och på tal om att min häst skulle vara nervös och rädd så kan jag säga att idag mötte vi ett helt hundspann i skogen! Visst reagerade han och sprang några meter men det är normalt att reagera och det blir inte värre än så, det är annorlunda att ha en lös hund i hasorna för då sätter helt andra instinkter igång och det är då det blir farligt för alla inblandade.

Jag har aldrig påstått att du ska behöva rida i hagen. Lite beroende på hur man bor/har stallet , så brukar det ju oftast finnas lite olika ridvägar.
Och det är inte okej att hundar springer ut från tomten så fort folk passerar, där är det hundägarens ansvar att hålla reda på sin hund.
Men i skogen anser jag fortfarande att det är ömsesidig respekt som gäller.

Okej, så du har problem med ett antal lösa hundar som dyker upp från ingenstans osv. varje gång du är ute och rider? Och samtliga hundar stimmar runt hästen, hoppar och biter efter hasorna? Har jag förstått rätt då?
Och din häst reagerar på mindre trevliga sätt när dessa situationer uppstår.

Okej, då undrar jag bara två saker:

Vad du har för plan för att få samtliga hundägare att koppla sina hundar när du kommer? (Som jag sagt förut, det kommer ALLTID finnas idioter som inte kan/ vill förstå att deras hund borde vara kopplad, så långt verkar vi vara överens, eller?)

Hur skall du sedan undvika en ev. obehaglig situation nästa gång om du vägra miljöträna din häst, samt vägrar undvika de områden där du garanterat träffar lösa hundar? (Dvs. hur ska DU som ägare skapa lugn och trygghet i framtida obehagliga situationer och leva upp till din roll som ledare, i din unghäst fortsatta liv?)

Vart i mitt inlägg skrev jag att det var bättre att ha unghunden
( eller vilken olydig hund som helst) lös istället för att använda flexi ?

Fungerar inte inkallning ska man varken ha hunden lös eller i flexi..

för om vu nu säger att flexikopplet är 8 m så hinner man uppfatta människorna framför sig,för man går juh inte med näsan mot skyn,utan man har koll på vad hunder gör,om det finns männsikro djur el annat,ser man ngn komma så kallar man in hunden el drar in den,

Ja om man nu ser personen/djuret i tid:smirk:
Det kan ju hända att du hör något, tittar åt ett annat håll (bara för så några sekunder ) eller att sikten är något skymd för att konfontationen är ett faktum, eller går du och stirrar rakt framför dig utan att en så blinka eller titta åt sidan om du hör något?

Tyvärr har jag stött på flera oansvariga hundägare som inte har haft ett dugg koll på sin hund och även sådana som av misstag sett åt ett annat håll eller att sikten var skymd därifrån jag kom.

Jag framhäver ändå att man ska få låta hunden löpa under frihet, men fungerar inte inkallningen till 110% så bör man söka sig till öppna ytor ( ex ängar ) och sätta en lång löplina på hunden, på så sätt har man fri sikt och kontroll på hunden !!

Min filosofi när det gäller att träna unga djur, hundar eller hästar, har alltid varit att; provocera inte fram en massa konstiga situationer OCH försök att minimera "misslyckandena" så kommer tilliten till dig som "ledare" (j-la modeord som missbrukas...)så småningom. Varje lyckad ridtur eller lyckat träningspass med hästen/hunden är en bit på väg och varje misslyckande/olycka/konfrontation, är ett bakslag som kan innebära merarbete i onödan. Så tänker jag. En skickligare person kanske väljer att provocera/konfrontera och reder ut detta och då får man väl bara gratulera...
Jag finner ingen anledning att "miljöträna" på ett provocerande sätt med något djur, problem att lösa dyker upp tids nog ändå och man kan aldrig helgardera sig.

När det gäller oansvariga hundägare med din inställning så är det väl bara att polisanmäla varje gång så att de kanske till slut inte får lov att ha hund och dessutom se till att de får betala för sveda och värk de gånger de orsakar olyckor som innebär turer till akuten...

Synd om hundarna bara om de träffas av hästhovar för det är ju inte hundens fel utan deras puckade ägares fel.:mad:

:bow: :bow: :bow:

Det ÄR tråkigt att inte kunna ha sin hund lös och det beror ju på att man inte tränar tillräckligt det är ju bara att erkänna...

Det är ju kanon för de hundar som kan få vara lösa, jag tycker det är tråkigt att bara kunna ha min lös på inhägnad plats. Förut brukade jag också välja öppna ytor för, när inkallningen funkade så länge ingen kom alltför nära, för plötsligt. Det där med fri sikt löser ju problemet för de flesta för på en slingrig skogsväg är det ju svårt plus att man förmodligen inte håller ögonen på vägen hela tiden.

Möter man vettiga hundägare, som kan kalla in sin hund alt koppla den så brukar det gå utmärkt att stanna och prata en stund och man kan förklara varför man vill att de tar in hunden till sidan, att hästen är lite spänd med hundar för nära inpå och att man nyligen varit med om en olycka med hund inblandad osv. Detta är aldrig några som helst problem! Strul blir det med de puckona som struntar i att kalla in sin hund, som inte KAN kalla in sin hund. Undrar vad som händer om det passerar ett rådjur, om de kan kalla in hunden då? Undrar om de känner till att markägare har rätt att skjuta hunden om den ex vis rusar in i en kohage och jagar runt kossor? Jägare har inte samma rätt men ganska säkert finns det en del som skulle använda bössan ändå... Att man inte är mera rädd om sin hund?

MEN....

Det finns alltid oansvariga hundägare och kommer alltid att finnas oansvariga hundägare, som inte har koll på sin hund.

Det måste väl ändå ligga lite i ditt intresse att lära din häst att hundar inte är farliga ( bortsett dom som hoppar PÅ eller biter ) det kommer alltid finnas en risk att du möter en olydig hund som kommer emot er.

Men du kanske kan skriva en insändare i tidningen ?
Det når nog säkerligen mer ut till rätt folk än det gör om du skriver på ett HUNDFORUM.

Lycka till !!

hoppas verkligen att du blir bättre i rygg och allt vad det va...jag tycker att det är bra att du skriver ett sånt här inlägg...det är många hundägare som inte tänker på att man kanske träffar på andra djur/männsikor...jag kan ärligt säga att tyvärr så är jag nog en utav dom...fast där jag bor brukar jag aldrig stöta på några människor eller djur..men ändå...det kommer bli ändring på min stil iaf, det får en att tänka..tänk om det hade funnits en massa hästar här där jag bor..då skulle man ju få ganska dåligt samvete om det va pga ens hund som ryttaren ramlade av...som sagt nu är det ändring även fast det är typ ödemark här :p

Kul att det är någon som snappar mina tankegångar:bow: för det handlar ju inte så mycket om lagar och förordningar utan om sunt förnuft. För att inte tala om hur åtminstone jag hade känt mig om min hund( läs jag ) hade orsakat en olycka med kroppskada som följd.
Har alltid gillat Norrland, man kanske ska flytta dit, inte så överbefolkat som Skåne...

:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 036
Senast: soom
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama