Kalla in/koppla hunden!!

T

tretjak

Är normalt sett inne på hästsidan men var inne här och kikade lite eftersom man ju även är hundägare.
Nu tänkte jag komma med en lite uppmaning till alla andra hundägare, på förekommen anledning.

Jag stöter nämligen OFTA på lösa hundar när jag är ute i skogen och rider vilket har börjat bli ett problem eftersom det händer allt oftare. Jag åkte av med buller och bång i somras, hästen kom lös och skenade iväg ute i skogen. Jag är fortfarande inte återställd i rygg, knä och ena armbågsleden men hästen klarade sig som tur var oskadd fysiskt i alla fall. Jag brukade alltid jogga med min hund, åtminstone 4-5 dagar i veckan men det är slut med det p g a skadan i knäet. Hundägaren i detta fallet bad om ursäkt, hjälpte mig med att fånga in hästen och var mycket ledsen för det inträffade, och gjort är gjort så jag skriver inte för att personen i fråga ska känna sig ännu mera skamsen.

Problemet är nu att hästen är skräckslagen för lösa hundar och det är en lång väg tillbaka att få honom att förstå att det är inget farligt, att han inte behöver skena därifrån. Nu har jag mött flera hundägare i skogen som har sina hundar lösa, som är utom deras synhåll, alltså så möter jag en ensam hund i skogen och måste börja hojta rakt ut i skogen- kalla in din hund! Har man tur så hinner de göra detta innan hunden går på min häst och han skenar, och har man tur så lyder hunden, har man tur så får man inte bara en frågande blick, en slö fråga; "varför då?", eller i de sämsta fallen; " jag har väl min hund lös så mycket jag vill håll du reda på din häst!"

Ni som resonerar som de sistnämnda; tänk på att ni kan orsaka, i värsta fall, att en person kommer till allvarlig skada! Rygg/nackskador är mycket vanliga vid ridolyckor. Jag hade en skyddsväst med högsta säkerhetsklass och klarade därför ryggkotorna så att skadan i a f inte är permanent.

Jag vet inte vad ni säger men, är det inte lämpligt att man som hundägare, om man har koll på sin hund, har den lös inom SYNHÅLL och om man INTE har koll INTE har den lös alls?:bow:

Sv: Kalla in/koppla hunden!!

Vill börja med att säga att jag hoppa att du snart blir bra/friskt. Jag har efter två ridolyckor fått whiplash-liknande skador (varav en berodde på en lastbildchaufför som tutade bakom oss).

Det är hemskt att höra att det är så många människor stöter på aggressiva och oförstående hundägare. Vad gäller ridande hundägare tror jag dock att förståelsen är något större, eller kanske är det tvärtom, förresten?

Jag har min hund ofta lös i skogen. Är vi i områden där jag vet att det är hästar, håller jag honom under större uppsikt än annars. Vid dålig sikt kallar jag alltid in honom till mig, och släpper honom där det är mer öppen sikt igen. Jag försöker att tänka mig för, för vi kan möta såväl andra djur som han vill skutta efter eller hundrädda människor (och hästar!).

Håller med, jag rider på ett nervigt sto och har dessutom min egen hund med och det är sällan folk kan kalla in sina hundar.... Min hund gillar inte andra hundar så hon är aldrig problemet. Försöker dock inte ha henne allt för långt bort heller.

Tyvärr tror jag att det ofta är hundägare som inte kan ett dyft om hästar som inte kopplar.

//E

Måste få sticka ut hakan lite. Har man en häst som blir galen av att träffa lösa djur i skogen kanske man ska ta sig en funderare. Det är nästan som att rida längs en bilväg och bli sur om bilarna inte stannar när man kommer.
Se till att vänj hästen vid lösa djur istället för att reta upp dig. Skogen är ett ställe där jag tycker att folk borde kunna få ha sina hundar lösa så länge de inte jagar hästar, människor och andra djur.

Sedan tycker jag faktiskt att man som hundägare skall kalla in hunden och kanske hålla i, eller koppla tills hästen passerat. Men att som ryttare kräva att hunden skall vara kopplad och klar man kommer ridandes är inte att visa ömsesidig respekt tycker jag. Självklart är whiplash etc. mycket allvarliga saker, men bästa sättet att undvika dem i detta fall är väl att miljöträna hästen eller att låta bli att rida i skogen, istället för att lasta av ansvaret på andra. Man får tycka vad man vill, men det är säkert inte sista gången du möter en lös hund. Nästa gång kanske det är en räv, grävling eller rådjur, vem skall du skylla på då när det inte finns någon som kan koppla djuret?

Så det är ok att hundar rusar fram och gör utfall mot hästen - så länge de inte jagar efter honom när han skenar därifrån?

Det är ok att hunden rusar upp bakom hasorna på hästen - om han bara nafsar i luften?

Mycket märkligt resonemang tycker jag. Vad säger lagen egentligen? Strikt ägaransvar, kopplad eller inom koppellängd men UNDER KONTROLL. Jag har själv arbetat med hund i tjänst en gång i tiden men måste erkänna att jag inte kommer ihåg exakt hur lagarna är formulerade.Ska nog ta reda på det och anmäla i fortsättningen... Men måste det gå så långt att man polisanmäler hundägare? Jag hade mått dåligt om min hund rusar fram och skrämmer en häst, ett barn, vem som helst ÄVEN om han inte "jagar efter"!

Min häst och jag har samma rätt att vistas på vägar och i skogen som alla andra, vi rider inte över folk, skräms eller galopperar förbi promenerande människor. En del bilister tycks också resonera som du gör - ja är hästen inte trafiksäker så kan du hålla dig utanför vägarna etc etc. Det är inte det det handlar om, utan vi har samma rätt att färdas längs vägen som bilisten och han är skyldig att passera på ett sådant sätt att han inte utsätter häst och ryttare för fara. Ansvaret vilar på bilisten och även om många ogillar detta så är det så, sak samma med hundägare. Vi har strikt ägaransvar.

Man har rätt att tycka som man vill men ditt resonemang skrämmer, snacka om hänsynslöshet och olämplighet som hundägare i mina ögon. Om din hund rusar fram till ett barn och skrämmer livet ur det - inte jagar eller biter - skulle du ha samma attityd då??

Jag håller fullständigt med om att man inte ska ha hunden lös utom sin synhåll, det har aldrig jag för hon drar aldrig, aldrig iväg utan när vi är ute är det i stilla lunk :smirk:
Jag kan faktiskt endå säja att jag har bättre koll på henne utan koppel. Hon blir mer lyhörd, uppmärksam och följsam lös.
Och i sådana lägen litar jag till 110% på att hon aldrig drar iväg för hon har visat både med häst och mötande hund att oavsett situationen så lyssnar hon på mig.
En gång har hon vart i närkontakt med en hund hon inte fick, det var när hon var innanför MITT staket och en lös Schäfertik tog sig in.
Det vart nästan bråk, men den där Schäfern har jag sparkat ut från min trädgård många gånger, så det var hyfsat lätt att avhysa henne iallafall.

Du och jag tolkar Morrans inlägg på helt olika sätt. Jag kan inte någonstans i hennes inlägg se att hon stödjer att hunden på något sätt attackerar hästar. Hon skriver till och med "Sedan tycker jag faktiskt att man som hundägare skall kalla in hunden och kanske hålla i, eller koppla tills hästen passerat".

Man får väl inte ens ha hundar lös i vissa skogar?
Oavsett om det är under uppsikt eller inte. Det är var jag har hört iaf.:confused:

Jo vintertid får man väl det? Det är väl sen i mars o frammåt när djuren får ungar som man inte får ha sin hund lös?

Har haft turen o aldrig mött någon hund som gått till anfall mot min häst, o min häst gillar hundar. Men jag kan förstå paniken om man råkat ut för en olycka om man ser en lös hund i skogen komma springande...

Du skrev att du träffar lösa hundar i skogen titt som tätt och att du åkte av med buller och bång. Alltså tolkar jag det som om din häst sätter av så fort den träffar en lös hund. Då är det i allra högsta grad ditt problem och inte hundägarens.
Däremot om en lös hund jagar, gör utfall eller uppvisar hotfullt beteende så är det främst hundägarens problem som indirekt även blir ditt problem i detta fall. Alltså, oavsett under vilka omständigheter du möter en hund i skogen så får du problem.
Då är det i mina ögon DITT ansvar att se till att dina egna problem drabbar dig så lite som möjligt genom att få en häst som tolererar blotta åsynen av en hund och som kanske har nerv och lydnad nog att lita på att ryttaren kan klara upp en hotfull situation.

Men framför allt så handlar det om ömsesidig respekt som jag också skrev. Det kommer alltid finnas idioter, man kan inte förvänta sig att alla andra skall komma och lösa ens problem, i detta fall, vara tankeläsare och koppla hunden helst innan du och din häst dyker upp. Det kommer alltid finnas folk som släpper lös hunden fast dom inte borde, oavsett vad du tycker eller inte. Det DU kan göra är att ta ansvar för dig själv och minimera risken för olyckor.
Samma sak gäller vid bilvägar. Alla bilar smyger inte förbi i 30 km/h, tyvärr, oavsett skyldigheter och rättigheter. Då får man väga risker mot fördelar och se om det är värt en chansning. Man kan inte kräva att alla skall trippa på tå för dig och anmäla till höger och vänster så fort det inte passar dig. En olycka händer så lätt.
Jag har åkt av och fått fraktur på bäcken och korsben, men inte fan anmäler jag tomtägaren som inte klippt sin häck, så att hästen inte så fasanen som kom flygandes.
Däremot skulle jag utan tvekan anmäla en hundägare vars hund åsamkar fysiska skador, eller visar uppenbart ointresse och nonchalans vid en hotfull situation. Men jag tänker inte gnälla om min häst sätter iväg om det skulle dyka upp en lös hund som står och iakttar oss bakom kröken, det är mitt problem.

Håller med Morran fullständigt! Hennes inlägg var inte på något sätt uppmuntrande till att hundra ska attackera hästar/männiksor, utan däremot en väckarklocka för dig och andra ryttare med extremt nervösa hästar.
Har själv hund och har henne okopplad i skogen där vi är långt från folks trädgårdar och farlig trafik. Givetvis under viss uppsikt men skogen är ändå en plats där man ska kunna släppa sin hund lös, förusatt att det inte är under den period när djuren ska ha barn samt nära villaområde.
Hade en nervös häst tidigare och det är bara att miljöträna som gäller för omvärlden kommer inte att anpassa sig efter dina krav. Givetvis får hundar ej vara aggressiva men att normalt skutta omkring av glädje och nyfikenhet kan man inte förbjuda.

*knapp lån*
Jag har ingenting emot lösa hundar så länge de inte går på hästarna eller försöker jaga dem. Men tyvärr finns det alltför många hundar som går emot hästarna, skäller och har sig och ägarna har noll koll. Det tycker jag är fel. Kan man inte få hunden att lyda så ska den banne mig inte vara lösa heller.

Håll hunden kopplad om man inte har full kontroll o det har man ju inte om man inte ser den!!!Har själv blivit biten svårt av lösa hundar då jag måste försvara min hund o även hunden har flera ggr behövt uppsöka vet.Det är ju inte hundarna som är "dumma" utan puckona som äger dom.

Jag håller med. Men det kommer alltid att finnas puckon, tyvärr. Därför gäller det att "se om sitt eget hus" först och lägga ned "undan-här-kommer-jag-attityden". Då har man ryggen fri och vet att man gjort allt man kunnat om en situation skulle uppstå.

Jag tycker att det är självfallet att som hundägare ha pli på hunden! om nu hunden inte lyder sin ägare så tycke rjag att man INTE bör ha den lös! iaf itne på allmänna platser! om man nu vill ha sin hund lite "lös" bör man skaffa flexi-koppel!

jag därmot vill gärna ah min hund lös ofta,men sen så är han väldigt lydig och kommer dirrekt på inkallning,även om så en katt springer för sitt liv med en hund bakom sig,så kommer min hund.

och jag tycke rtat fler hundägare borde vara mer vaksamma å lägga ner mer träning med sin hund så att den lyssnar
!har själv stött på ett flertal tillfällen lösa hundar när jag rider och inte f*n e dom vana vid hästar utan vill fram hoppar skäller som galningar! respektlöst tycker jag!

Och om man rider i skogen så borde hästen vara van vid hundar, skall man rida i skogen skall man f-n ha pli på den. Det är ingen som vill ha 600kg vild panik som plöjer fram. Rspektlöst!
Så blir ditt resonemang om man vänder på det.

ÖMSESIDIG RESPEKT! Hundägare har rätt att kräva lika mycket lydnad på hästar som ryttare har rätt att kräva lydnad av hundägare.
Har ni aldrig reflekterat över VARFÖR djuren beter sig som de gör? Hästen flyr, hunden intar försvarställning alt. glädje. Se till att du som djurägare har lydnad och kontroll, OAVSETT vilket djur det rör sig om innan du kräver samma sak från andra!

Jag tycker att det är självfallet att som hundägare ha pli på hunden! om nu hunden inte lyder sin ägare så tycke rjag att man INTE bör ha den lös! iaf itne på allmänna platser! om man nu vill ha sin hund lite "lös" bör man skaffa flexi-koppel!

Tillåt mig att små le !!

Flexikoppel är nog bland de dummaste man tillverkat, hunden hinner i merparten av tillfällen iallafall fram till de mötande innan folk hinner trycka ner den där knappen och oftast får den som håller i hunden panik och tar ( ve och fasa ) tag i linan !!!

Nej flexi bör endast användas av väldigt lydiga hundar och då behövs inte flexin alls.

I övrigt håller jag med Morran, ömsesidig respekt gynnar alla:bow:

under 1mars - 20augusti får inte hundar vara lösa i skog och mark.

Njae.. dom får vara lösa så länge dom inte stör/jagar vilt, och man ska ha samma kontroll över dom som när dom är kopplade.. Sen beror det lite på vart man bor.. en del kommuner verkar ha koppeltvång under den tiden.

Om jag fattade det hela rätt sist jag kollade. :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 036
Senast: soom
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama