Kalkrikt vatten, vad kan man göra?

Ainon

Trådstartare
Finns det något man kan göra om man har väldigt kalkrikt vatten men behöver kalkfattigt till sina växter :confused:

Blir avlagringar bara man lämnar lite vatten i pannan ett tag :cry:
 
Sv: Kalkrikt vatten, vad kan man göra?

Min morsa har alltid kokat vatten till växter som behöver kalkfattigt vatten.
Givetvis låta det svalna först, innan du vattnar;)
Om det hjälper vet jag inte.
Andra säger att det räcker med att låta vattnet stå en dag eler två innan vattningen, att kalken skulle fälla ur på något vis då.

Vi har väldigt kalkhaltigt vatten, det blir en vit fläck om man spiller någonstans och inte torkar upp på en gång, men de blommor jag har haft som vill ha kalkfattigt har klarat sig utan en massa krångel.
 
Sv: Kalkrikt vatten, vad kan man göra?

Det finns en lösning att köpa i blomsterhandeln till växter som inte vill ha kalkrikt vatten... Nu har jag inte kvar någon flaska här så kan inte kolla vad den heter...
 
Sv: Kalkrikt vatten, vad kan man göra?

Regnvatten? :idea:

Annars har jag också hört att man kan koka vattnet först.
 
Sv: Kalkrikt vatten, vad kan man göra?

Reverse Osmosanläggning använder man till akvariefiskar. Handlar det om små mängder skulle jag helt klart ta regnvatten.
 

Liknande trådar

Hemmet Min brunn är tom och jag blir utan vatten i minst tre veckor. Brunnsborrning är beställd och jag prioriteras, men det kommer ändå att ta...
2
Svar
26
· Visningar
1 287
Senast: Mabuse
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 115
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 211
Senast: Inte_Ung
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Skaffa barn eller inte
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp