Centaur

Trådstartare
Har en hage där det växer mer och mer smörblommar för varje år, jag tror marken är ganska sur (mkt mossa där också) så vi tänkte kalka de drabbade områdena. Vet att det kan hjälpa att gödsla också men har redan för mkt bete som det är, och att klippa dem verkar inte ha någon större effekt.

Vilken sorts kalk skall man använda? Kalciumkarbonat? Kommer inte harva ner den så det måste vara en sort som lätt regnar ner i jorden.

Sv: Kalk

Smörblommor indikerar på endera näringsfattig mark eller lågt ph värde. Att gödsla är bra mycket bättre samt att betesputsa innan dom fröar av sig. växelbete med får är bra med.

Varför är det bättre att gödsla? Risikerar man inte att göda smörblommorna istället om orsaken är sur mark...

Senast ändrad:

Varför tror du marken är sur? Vad växer mer där?

Jag har hästbete på en sandkulle med högt kalkinnehåll, det växer ändå en hel del mossa, så det är ingen tillförlitlig indikator.

Lyssnade på Odla med P1 häromdagen och där sa de att det var inte lönt att kalka om det var mossan man ville åt. Enligt programmet så finns det en mossa för typ varje PH värde. Så då behöver ju mossan i sig inte indikera att det är surt.

Har hört att det är sur mark i området. Men du har rätt, det behöver ju inte vara sur jord i just mina hagar.

Det är naturbeteshagar, var igenvuxet tills vi köpte det och klippte ner allt för 6-7 år sen, så det växer massa olika sorters gräs, lite vitklöver, någon älgört, enstaka johannesört och nattviol. Och så smörblommor. :p

Det kanske är bäst att testa jorden innan vi gör något? http://www.hydrogarden.se/shop/14300/art0/h8260/3358260-origpic-8ba02b.jpg Den här verkade ju käck.

Kan ju säga att det finns smörblommor på mitt bete också, trots kalkrika marker:)

Enklast är att slå smörblommorna innan blomning, de är ettåriga och får de inte fröa av så minskar de i antal fort.

Smörblommor trivs på näringsfattig mark. Om man gödslar gynnar man de bättre bestesväxterna och de slår ut smörblomman. Man kan ju både gödsla och kalka om man så vill.

Smörblommor trivs på näringsfattig mark. Om man gödslar gynnar man de bättre bestesväxterna och de slår ut smörblomman. Man kan ju både gödsla och kalka om man så vill.

Håller helt med ! Smörblommor brukar få
Fäste på extremt utbetad mark och gödslar man får ordinarie gräsväxt ork att slå ut den . Sur mark + smörblomma ser jag ingen koppling till öht ?

Liknande trådar

Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
4 294
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
973
Senast: Lexa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar