Kalk=farligt?

Sv: Kalk=farligt?

Den kalken som är frätande skulle jag aldrig använda inne i hästbox,inte ens under bädden.
Jag har själv erfarenhet av denna kalk använt hos annat djurslag och jag själv blir jättedålig om denna kalk dammar bara det minsta i min närhet.
Jag får röst som Kalle Anka och får svårt att andas.
Just därför skulle jag inte utsätta min häst för denna kalk ,då de säkert kan reagera likadant.
Inte låta som Kalle Anka:rofl: men få problem med luftvägarna:confused:.:crazy:
Jag har även sett en ko som fick som typ brännskaor av denna kalk..:cry:(Båspallen hade kalkats)

Vill man minska ammoniaklukten kan man ju använda vanlig ofarlig foderkalk eller Stallosan (fast den kan kanske irritera vissa indvider också?)

Tur att jag använt foderkalk då.. ;)

jag kalkar med, och det skall inte vara farligt i måttliga mängder. det är vad jag fått information om. vi använder foderkalk i boxen, endast på urinfläckarna sen "sockrar" vi på bädden och krattar ner det.

Du kan lätt se om kalken är frätande, om Du lägger litet på golvet (stengolv) och sedan tillför vatten. Om det då börjar "fräsa och bubbla" så är kalken osläckt och alltså fortfarande frätande. Denna skall Du absolut inte använda. Om Du eller någon annan testar detta så var väldigt uppmärksamma så att Ni inte får det på Er, att det skvätter upp i ögonen eller någonannanstans.

Själv föredrar jag stallosan, som någon annan skrev i tråden. Skall dessutom vara giftfritt. Tar bort all lukt och binder bra i bäddar.

Du kan lätt se om kalken är frätande, om Du lägger litet på golvet (stengolv) och sedan tillför vatten. Om det då börjar "fräsa och bubbla" så är kalken osläckt och alltså fortfarande frätande. Denna skall Du absolut inte använda. Om Du eller någon annan testar detta så var väldigt uppmärksamma så att Ni inte får det på Er, att det skvätter upp i ögonen eller någonannanstans.

Själv föredrar jag stallosan, som någon annan skrev i tråden. Skall dessutom vara giftfritt. Tar bort all lukt och binder bra i bäddar.

Vart får jag tag på stallosan? :bump:

Hejsan, stalosan brukar man använda. Det är rosa i färgen och kostar ca 120kr för 8kg är väldigt drygt. Fungerar bra. Innehåller bl a kalk. Sen finns det eller fanns stable boy som är grönt, men detta är mycket dyrare.

Foderkalk är inte farligt, men släckt kalk är giftigt. När du har permanentbädd är det bättre med Stalosan F. Det är även bakteriedödande som inte vanlig kalk är.
Foderkalken neutraliserar lukten lite, men gör inte mera nytta än så.

Kalkstenmjöl, vad är det då? :confused:Köpte en sån säck när jag var sist hos foderhandlaren.
Provat Stalosan, funkar inte på min pinknisse, blir bara värre av det.:(

KL Foderkalk/kalkstensmjöl har en marginell effekti i botten på en bädd. Släkt kalk är mkt effektivare men ger hudirritation på känsliga hästar om de gräver i bädden.
PL

KL Foderkalk/kalkstensmjöl har en marginell effekti i botten på en bädd. Släkt kalk är mkt effektivare men ger hudirritation på känsliga hästar om de gräver i bädden.
PL
Så kalkstensmjöl är ofarligt att använda i botten på boxen. Har ej bädd, mockar vanligt.

Foderkalk/kalkstensmjöl är att beteckna som ofarlig, skulle du typ kunna äta med sked om du kände för det.... skulle möjligtvis kunna ge stendammslunga, silikos om man inandas dammet tämligen frekvent.

Släckt kalk eller kalciumhydroxid däremot är en stark bas och bildar i kontakt med vatten/fukt/urin en lösning som är kraftigt frätande :eek:
Har man någon gång blandat kalkfärg eller kalkbruk av släckt murkalk så kommer man inte hälla in detta till nån häst sedan, dammet känns riktigt elakt i luftrör och ögon när detta reagerar med den fukt som finns därinne... skulle faktiskt gå att använda istället för tårgas men har då den nackdelen att det kan orsaka permanenta skador som tex blindhet. Den lut som används för att tillverka lutfisk är gjord på släckt kalk och soda, du vill väl inte göra lutfisk av hästen heller ;)

Bränd kalk, osläckt kalk, packsten eller kalciumoxid är då kalksten (kalciumkarbonat) som är bränd. Vid kontakt med vatten bildas under ganska ordentlig värmeutveckling kalciumhydroxid - släckt kalk....

Så, är detta svar på din fråga ?

Senast ändrad:

Man använder en kalk som passar att använda till stallet, sån som är lämplig till permanentbädd.
Har aldrig hört ngn häst som fått problem att stå på kalkade permanentbäddar, däremot på dåligt skötta permanentbäddar.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka