Kalium - vilken betydelse ?

gylle

Trådstartare
Sitter och skall bestämma mig för vilken NPK vi skall beställa till vallen, har tidigare haft 22-2-10 men efter att legat i underkant på fosfor de sista åren kikar jag för att ta en med mer fosfor. Men vilken roll spelar kalium i hästhö ? Det står ju med på analyserna och jag vet att vi alltid haft ganska höga värden på det men är det som sagt något som "behövs" till häst ?
Alla NPK med likvärdig kväve men högre fosfor har ju lägre kalium än den vi haft.

Sv: Kalium - vilken betydelse ?

Nu vet jag inte hur mycket kalium en häst behöver men jag vet att kalium är viktigt.
Jag minns en biologilärare som talade om balansen mellan natrium och kalium och klagade på att vi enbart åt natrium via koksaltet och inte kalium. Vad jag inte tänkte på då var att vi får i oss stora mängder kalium via kosten eftersom vi gödslar med det. Tyvärr minns jag inte exakt vad kalium gjorde i kroppen.

Sv: Kalium - vilken betydelse ?

vad jag vet så innehåller grovfodret oftast tillräckligt med kalium.
Kalium är viktigt för syra/bas och vätskebalansen. Det är viktigt för en normal muskel funktion.

Kalium brist är ovanligt...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 551
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar