Kala fläckar i pälsen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bollan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 304
B

Bollan

Min d-ponny har fått kala fläckar i pälsen och jag vet inte vad det är? det började i pannan, hon fick en kal fläck åvanför pannan ca 2x2 cm trodde då att hon slagit i huvudet i höhuset eller något liknande men ca en vecka senare fick hon en till kal fläck på sidan av magen ca 3x1 cm stor och några dagar senare hade hon två till på andra sidan uppe vid bakbenet och de va ca 3x3 och 2x2 cm stora. det är inget i fläckarna som tex svart prickar det är bara len hud så tror inte att det är parasiter. Har nån någon aning om vad de skulle kunna vara? :( märkte även idag att en till häst i stallet också hade en kal fläck och den var ungefär lika stor som min hästs fläckar. vill verkigen veta vad de skulle kunna vara.. :(

Sv: Kala fläckar i pälsen!

Det låter som ni har ringorm o det smittar via borstar, kläder,beröring , ja allt. Tvätta alla grejor o ring vetrinär för att få en salva som hjälper.
Ringorm är inget farligt. Det är hudinflamation som smittar.

Låter som ringorm, kontakta veterinär för provtagning o behandling, tänk på att det sittar även på människor.
Täcken, borstar, ja all utrustning skall behandlas

jag tycker också det låter som ringorm. har själv haft det :crazy: inte kul alls!

Ringorm...Verkar vara väldigt mycket av det i år.

Som många sagt här så smittar det otroligt mycket,om du tex klappar hästen,tar på boxhandtaget,så kan nästa som tar på boxhandtaget få ringorm.

Allt som du tar i måste tvättas,en i stallet hade virkon utspätt i en sprayflaska som hon sprayade på upphägningskjedjor,grepar,skottkärran,ja,allt...

ighentligen så ska du inte borsta hästen,för då flyger bacillerna runt överallt.

Täcken,schabrak m.m måste tvättas i MINST 60 grader för att "svamparna" ska dö överhuvudtaget.

Boxen saneras också!

Var noga att tvätta dina händer och kläder varje gång du hållt på med hästen,annars får du det också.

Det är inget farligt men fy så äckligt,och det sprider sig så himmla lätt!

Behandla ringorm gör man enklast med virkon och ivamerol.

virkon använder man till att göra rent allt man använder till hästen, häll gärna i sprayflaska å spraya på schabrak, borstar m.m. om man är smart så slänger man på sig en overall när man hanterar hästen så sprayar man den efter varje hantering.

Ivamerol är oxå bra att ha i sprayflaska, spraya utsatta områden på hästen, gärna flera gånger dagligen.

hoppas ni får ordning på detta.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 211
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 722
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 160
Hästmänniskan Hej För ett tag sedan hyrde jag ett hästsläp av ett företag. Hästen skulle till tandläkaren. Innan lastning gick jag igenom...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?