MinIan

Trådstartare
Min sambo pratade om en blomma som hans mamma har/hade. och jag vet inte om hon har den kvar..

-ring till henne tänker ni väl.
men hon har inte möjlighet att få tag på namnet, för hon har inte ens blommorna hemma hos sig längre :p

så då kanske det är någon här som vet vad det kan vara för kaktus
han säger att den får blommor, störa blommor och det luktar mycket ifrån dom.. som en parfym i hela huset.
och så skulle det vara svårt att få den att blomma :confused:

någon?

Sv: Kaktus

Lite mer information skulle onekligen underlätta.... hur ser själva kaktusen ut? vilken form har den? Har den kantiga stjälkar? Vilken färg på blommorna? :confused:

vita blommor, stor stjälk eller vad man ska säga på själva blomman och sen var blomman ganska stor..
grov kaktus och piggarna sitter väldigt tätt, som små "buskar"

det är min sambo som försöker förklara hur den såg ut, han har svagt minne av den.

Tycker att det precis låter som min sjöborrekaktus. Jag fick min för urlänge :angel: sedan av min nu döda morbror.

Den blommar om den får stå svalt/kallt, men det kan räcka med att ge kallras mot fönsterglaset bakom en gardin. Fast då får inte elementet under stå på för fullt med värme då.

I år blommade min ute på verandan där kaktusar får stå under den frostfria tiden på året. Jag trodde hela tiden att det var kaprifolen utanför som doftade så otroligt, men så såg jag att den inte hade slagit ut en. Vid det laget hade kaktusen redan blommat ut 2 blommor, men den 3dje fick jag i alla fall följa.

Vet inte om de går att få tag på i en blomsteraffär, men fråga går ju. Jag har delat ut "ungar" från min tidigare, men just nu har jag inga.

I min kaktusbok står det ett latinskt namn också på just den sorten jag har, echinopsis eyriesii och själva samlingsnamnet som kaktusen tillhör är sjöborrekaktus.

exakt, en sån var det. googlade och visade en bild på kaktusen för sambon. och han bara: "ja, den var det!"

+blueberry, tack så mycket för hjälpen :bow:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka