kakel-hjälp!!

FrontLine_

Trådstartare
Jag håller på att bli vansinnig på vårt "jättefina" rosa kakel som vi har ovanför diskbänken. Vill ha bort det N.U! Men vi har rätt stort kök, och många projekt på gång så nu är jag ute efter en snabb och hyffsat billig lösning tills vidare..

Har hört att det finns nåt som är i stil med klistermärken som man kan klistra på, så det ser ut som ett helt annat kakel? finns det, och vart isf ?

Sv: kakel-hjälp!!

Det finns det, fast jag har aldrig sett något snyggt. Jag tror att man kan måla kakel.

Allt är finare än vårt rosa.. dessutom är det blommor på det också..

Har du någon aning om vart det finns ?

VArför inte måla det??? Det måste vara lättare.
Tror inte att plasten man sätter på håller lika bra.
Det är viktigt med underjobbet- men det är säkert inte lika pilligt som klistermärken heller ;)
Låter som det är jobbigare än att sätta ett nytt faktiskt ;)

Vet att en har målat- i en kökstråd- men tyvärr kommer jag inte ihåg vad hon heter just nu... Mkt vitt har hon hemma... och älskar sin systers ställe...
Hjälp mig nån... haha
Iaf kolla med henne!

Ja det kanske du har rätt i.. man kanske ska ta och måla det istället då..:)

Om jag inte är helt fel på det så har Agapi målat sitt kakel.
Har sett det på flera ställen (bland annat min sambos kusins) och det är ruskigt snyggt, och dessutom en billig lösning =)

Ska du måla använd "rätt" färg (om det finns något som är rätt eller fel). Annars finns risk att det blir fult. Såg nåt mäklarprogram på tv 4+ idag och där kommenterade mäklarna just kakel som var målat i ett hus. De verkade inte tycka att det var en bra idé..

Ska du måla använd "rätt" färg (om det finns något som är rätt eller fel). Annars finns risk att det blir fult. Såg nåt mäklarprogram på tv 4+ idag och där kommenterade mäklarna just kakel som var målat i ett hus. De verkade inte tycka att det var en bra idé..

Men det finns väl speciell kakelfärg?

Jag spraylackade mitt kakel en gång.
Först slipade jag med halvgrovt sandpapper för att få en ruggig yta samt för att få bort det blanka på kaklet.
Sedan vattenslipade jag med ett väldigt fint sandpapper för att få en riktigt slät yta.
Efter det tejpade jag (eftersom jag skulle ha svart och vitt), sprayade tunt och många lager för att inte färgen skulle rinna.
Som avslutning sprayade jag sex lager med klarlack.
Blev supersnyggt!

Jag såg också lite av det programmet, bla om detta kakel. och uppfattade det som att de slog ner på målander mycket pga fogarna var övermålade.

Vad har du för stil? Man kan ju köpa panelskivor med tex pärlspont som bara är 6 mm tjocka och sätta över och måla. Eller så skulle man kunna spackla över och antingen inpregnera med betongolja eller såpa för att få en rå betongytekänsla eller måla med våtrumsväggfärg.

Annars är det plättlätt att kakla och man kakla ett lager utanpå det gamla kaklet (om det är ett slätt kakel), det fixar man på några timmar.

du kan köpa kakeldekor på dollarstoretex eller köpa plasten på meter och klippa ut egna rutor. bra tips. jag ahr gjort så i badrummet dr det är var en rad med brunt kakel i det vita satte dit svarta rutor. man kan ju köpa vita tex...

Kontaktfilm eller dekorplast som den också ibland kallas finns att köpa i färgbutiker eller på Krauta. Det håller jättebra, hade sådant i flera år i en hyresrätt och inte en kant ville rulla upp sig. Sedan när vi flyttade slet jag bara ned det, också enkelt.

Det som är jobbigt är att skära ut rutorna om man koper på meter, färdigutskurna är dyyrt om man ska ha ett helt kök.

Vet ett par som köpte mosaikkakel och klistrade ovanpå det befintliga kaklet......Det blev jättefint. Då menat som en tillfällig lösning fast det blev kvar ganska länge utan problem.

Fast har ni mycket kakel kanske det blir lite dyrt om man jämför med kakeldekor.

(min mamma tröttnade på det fruktansvärda kaklet i hennes badrum och spryade det med hammarlack med motiveringen "Det kan ju i alla fall inte blir värre..." - det fungerade utmärkt, och är fortfarande snyggt)

Eftersom det bara är tillfälligt och ni förr eller senare kommer att byta ut det (lät det som iaf ;)) så skulle jag måla eller spraya (det finns någon spray har jag sett på nätet) Att det inte håller i 5 år spelar ju ingen roll om ni ändå ska kakla om :) Det kan bli jättesnyggt att spraya vitt och så är det lite relief under!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 803
Senast: cewe
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 898
Senast: moster
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 180
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar