juverinflammation, hur löser man det bäst?

purity_666

Trådstartare
Vi har ett tremånaders föl i stallet. Hon gick i samma hage med sin mamma och två andra ston, varav ett betäcktes i sommar och är dräktigt. Häromdan fick det stoet juverinflammation och hade redan börjat få mjölk i tuttarna.

Vi tror att fölet varit och snuttat på henne, vilket satt igång det hela. Så min fundering är, vågar man släppa ihop dom igen eller händer samma sak igen då? Nu har vi särat på dom så att stoets inflammation ska få läka ut ordentligt.

Vad tror ni?

Sv: juverinflammation, hur löser man det bäst?

Vi har ett tremånaders föl i stallet. Hon gick i samma hage med sin mamma och två andra ston, varav ett betäcktes i sommar och är dräktigt. Häromdan fick det stoet juverinflammation och hade redan börjat få mjölk i tuttarna.

Vi tror att fölet varit och snuttat på henne, vilket satt igång det hela. Så min fundering är, vågar man släppa ihop dom igen eller händer samma sak igen då? Nu har vi särat på dom så att stoets inflammation ska få läka ut ordentligt.

Vad tror ni?

Självklart är det så. Och för att underlätta det för stoet med juver inflammation så smörj in juvret med helomynte eller ett liniment för juverinflammation för kor, det är det bästa.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Ketrawzc
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 033
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 346
Senast: Masse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 621
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka