Irriterad på att man bara får recept på preventivmedel ett år i taget, vilket leder till att jag efter ett år inte orkar ringa BM och be om ett nytt, vilket leder till att jag och sexpartner får använda kondom om vi vill ägna oss åt lite trevlig penetration, vilket när man är van vid att slippa sånt tycker känns krångligt och omständigt, vilket leder till att jag blir sur på att det bara finns hormonella vettiga preventivmedel för oss kvinns, vilket leder till att jag blir mindre sugen på sex, vilket gör mig ännu mer sur och irriterad.
Ähum, ni ser en tydlig lösning på den här kedjan va? Men orka.
Uppföljning på detta: jag tog mig i kragen och ringde VC's växel. Klickade i alternativet "Vill ha förlängt recept" eller nåt sånt. VC ringer upp efter typ en timme.
Jag: "Hej, jag vill ha ett nytt recept på mitt preventivmedel som jag haft de senaste 3 åren..."
Sköterska: "Jaha, då borde du ha ring till mödravården, de har 08 som slutsiffra på sitt nummer".
Jag: "OK, jag använde numret som stod på er startisda."
Sköterska: "Jaha, men är ditt recept helt slut?"
Jag: "Ja."
Sköterska (irriterat): "Då borde du faktiskt ringt när det var några dagar kvar!"
Jag: "Alltså det har varit slut i typ en månad men nu känner jag att jag vill ha det igen."
Sköterska (mycket oförstående): "Jaså?? Ja jag får väl försöka klicka i här och se om det fungerar, kanske vill de ha mer information...."
Jag: "Öhum, men hur får jag veta om jag kan lösa ut ett nytt recept?"
Sköterska: "Ja, kanske idag OM det fungerar!"
Alltså suuuuuuuuuck. Hur jäkla krångligt är det att ge mig ett recept på ett preventivmedel jag själv vill ha (och som de borde kunna se i jounalen att jag har haft de senaste typ tre åren)? Celibat känns som ett seriöst alternativ tills vettiga preventivmedel för män släpps på marknaden. Och om man nu måste ringa ett annat nummer så plz skriv det tydlig på hemsidan, eller så kanske den autmatiska telefonsvararen kan sköta en vidarekoppling? Suck igen.