Juridiskt bindande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Firenze

Om det står i ett köpekontrakt för hund "Hunden får inte säljas vidare utan samråd med **** ****** (uppfödarens namn)", är det ett måste? Äger jag inte hunden och kan sälja den vidare om jag själv vill, när jag vill, hur jag vill? Visst förstår jag att man som uppfödare VILL ha koll på var hundarna säljs, men är det juridikt bindande?

Anledning till att jag frågar är att jag inte fått tag på uppfödaren och ska imorgon skriva över hunden till en ny ägare.
 
Sv: Juridiskt bindande?

Är det inskrivet i SKK:s kontrakt, så är det inte juridiskt bindande.
 
Sv: Juridiskt bindande?

Nä, hon hade gjort ett "hemma" avtal ;) . En blandrashund.....
 
Sv: Juridiskt bindande?

Det är bindande!
Alla påskrivna avtal är bindande, såvida dom inte strider mot lagar och regler.

Läs: www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=704460

Varför köpte du hunden om du inte vill följa det ni kommit överens om???

LIA

1. Fast frågan är om det inte finns någon lag om just äganderätt? När jag har sålt och köpt häst har vi skrivit in det i kontrakten, för det har kännts bra att skriva så. Frågan är dock om man verkligen kan bli fälld i domstol för att ha slt SIN ägodel, vilket krasst sett faktiskt ett djur är.

2. Nu vet jag inget om TS anledningar till att sälja hunden, men livet KAN faktiskt ta sådana vändningar att man MÅSTE omplacera sina djur. Själv vet jag inte överhuvudtaget vad jag skulle ta mig till om jag t ex fick ett allergiskt barn, men antagligen skulle jag inte adoptera bort det, utan faktiskt vara tvungen att sälja/ omplacera mina djur och överge hela min livsstil...
 
Sv: Juridiskt bindande?

Tack ako!! Du förstod.......:smirk:

För att förklara mig lite mer, eftersom det verkar behövas, trots min enkla fråga: Jag har inget val och hunden har nu varit på foder hos denne nya ägare sedan april, så att jag säkert skulle veta att kemin stämde (förövrigt är hon utbildad hundinstruktör på Sollefteå Hundskola). Inga hastiga beslut här inte......

Min fråga är fortfarande: Kan jag bli åtalad för kontraktsbrott?
 
Sv: Juridiskt bindande?

1 Som klart framgår i den tråd jag hänvisat till, så blir man skyldig att exempelvis betala den summa som ev står som konsekvensklausul i avtalet. Saknas konsekvensklausul är det svårt för säljaren att hävda någon form av ersättning, men avtalet är ändå giltigt.

2 Självklart kan man hamna i situation då man inte kan ha kvar "varan", och då är det ju bara att följa avtalet. :)
Vilket verkar vara svårt för en del att förstå, när man läser inläggen.

LIA
 
Sv: Juridiskt bindande?

LIA Ok, då är vi på samma våglängd och jag förstår det du skriver. I detta kontrakt finns inga klausuler, utan bara våra namn, hundens namn och den fras jag skrev ovan.

Ja, jag får väl sätta FBI på att söka rätt på henne då lite snabbt ;-)
 
Sv: Juridiskt bindande?

Eftersom du svarar så balanserat, skippar jag svaret jag setat och plitat på, förutom det följande.


Utanför sakfrågan:
Jag ska väl egentligen inte bemöta dina personangrepp, det är dom inte värda, men en sak ska jag klargöra. Jag avskyr den inställning som kommer till tals i den här kategorin trådar, där man för sin egen vinnings skull struntar i gjorda överenskommelser och medvetet genomför affärer med baktanken att lura säljaren och sko sig på dennes bekostnad. Det visar en moral som är under all kritik och dom som står för det, förtjänar inte minsta respekt! Så där har du alldeles rätt.

Lycka till med FBI. :)

LIA
 
Sv: Juridiskt bindande?

Det är bindande!
Alla påskrivna avtal är bindande, såvida dom inte strider mot lagar och regler.

Läs: www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=704460

Varför köpte du hunden om du inte vill följa det ni kommit överens om???

LIA

Det beror på. Är det en uppfödare som sålt till icke-uppfödare är det Konsumentköplagen som gäller och då är krav som kan anses vara till nackdel för köparen icke giltiga. Är det uppfödare till uppfödare eller icke-uppfödare till icke-uppfödare är det Köplagen som gäller och då är det vad man skrivit under som gäller.

Sedan tycker jag iofs att man rent moraliskt ska hålla det man lovat, i den mån det går (får man helt enkelt inte tag i uppfödaren trots många försök kanske man inte har så mycket till val annat än bryta mot kravet).
 
Sv: Juridiskt bindande?

Eftersom du svarar så balanserat, skippar jag svaret jag setat och plitat på, förutom det följande.


Ja, det hade ju varit intressant att läsa den ocencurerade versionen.:smirk:

Det "farliga" med just internet är att tonen i ett inlägg kan tolkas olika hos olika personer. För mig är din ton som en riktig besserwisser, översittare, och du tycker tydligen att min är otrevlig. Fallet behöver nödvändigtvis inte vara så och missuppfattningar sker. Trist, men det är risken man tar....

Vill bara tillägga att man inte ska döma alla likadant. Visst finns det skitstövlar rent ut sagt som inte har någon moral i kroppen vad gäller handel med djur, men du ska inte utgå från att det är så bara för att man måste "bryta" en överenskommelse.

Tack för dina svar! ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Juridiskt bindande?

Du har ett PM! ;)


Visst finns det skitstövlar rent ut sagt som inte har någon moral i kroppen vad gäller handel med djur, men du ska inte utgå från att det är så bara för att man måste "bryta" en överenskommelse.
Dom finns oavsett typ av vara. :smirk: Jo, jag utgår från att alla är det som utan mycket trängande omständigheter skiter i ingångna avtal, dvs dom allra flesta. Alltså, om man ska gå efter inställningen i dom flesta inlägg i trådar med det här ämnet!
Som jag skrivit ovan, man kan ju faktiskt välja att följa avtalen!!! Hur svårt kan det vara?

Besserwisser? Ja kanske det. I det här ämnet anser jag mig tillhöra dom få med insikt och moral, utav dom som deltar. Uppriktigt sagt, jag fattar inte hur vissa är funtade/uppfostrade. :cry:

LIA
 
Sv: Juridiskt bindande?

Varför skulle inte det vara bindande?

Upprepar: Vad är det för speciellt med SKK:s kontrakt?
Vore intressant med svar.

LIA
 
Sv: Juridiskt bindande?

Alltså, som jag förstått så är det inte juridiskt bindande om man skriver in i ett redan färdigttryckt kontrakt ( typ SKK ) utan iblanding av juridisk person.. ( skriver in själv med bläckpenna ex )

Förköpsrätt kan såldes inte bli juridiskt bindande eftersom du som köpare bestämmer i slutändan vilken som ska "köpa" ( i detta fall en hund )
 
Sv: Juridiskt bindande?

Du har ett PM! ;)


Dom finns oavsett typ av vara. :smirk: Jo, jag utgår från att alla är det som utan mycket trängande omständigheter skiter i ingångna avtal, dvs dom allra flesta. Alltså, om man ska gå efter inställningen i dom flesta inlägg i trådar med det här ämnet!
Som jag skrivit ovan, man kan ju faktiskt välja att följa avtalen!!! Hur svårt kan det vara?

Besserwisser? Ja kanske det. I det här ämnet anser jag mig tillhöra dom få med insikt och moral, utav dom som deltar. Uppriktigt sagt, jag fattar inte hur vissa är funtade/uppfostrade. :cry:

LIA

Du har fått ett PM!

Som skrivet tidigare! Du tolkar det jag skriver som DU vill tydligen!!! Jag får inte tag på uppfödaren!!! Förstått! Hon har tydligen inte längre intresse i hunden, så VAD ska jag då göra!! *suck* Att du bara har mage att gå på som du gör! Fy f**n!:mad:
 
Sv: Juridiskt bindande?

Lägg inte för mycket energi på alla som tycker och tänker, detta är trots allt ett forum och då får man räkna med mothugg ( bara att stoppa bomull i ögonen ibland, eller ska det vara öronen måntro ;) )
 
Sv: Juridiskt bindande?

Lägg inte för mycket energi på alla som tycker och tänker, detta är trots allt ett forum och då får man räkna med mothugg ( bara att stoppa bomull i ögonen ibland, eller ska det vara öronen måntro ;) )

Du har absolut rätt, men jag fick just ett snyggt PM med diverse "anklagelser". Till slut lackar man till, vill ju bara ha svar på en enkel fråga, inte bli uthängd som den nedrigaste peronen på denna jord (tänker främst på det PM jag fick).

Tar ett djupt andetag, Calazirya ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 794
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 002
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp