R
Rambolina
Har ett litet problem jag önskar hjälp med. Har tagit en häst på foder och den hade då rejäla hovsprickor, detta var enligt ägaren absolut inga problem, det skulle växa ut. Hästen har stått väldigt länge och när vi skulle sätta igång den upptäcktes något "knepigt" hästen var inte ren i kroppen utan ömmar och avlastar. Har kunnat sitta på den 1 gång! Har försökt få ägaren att förstå detta men det har inte riktigt gått hem. Hovsprickan blir värre och jag ber henne komma och titta på den, hon rycker i stort sett på axlarna och bryr sig inte så mycket mera. Dagen efter komemr våran hovslagare och vägrar att ta i hästens hovar då han anser att hästen är i behov av klinikvård. Han öppnar dock upp hoven för att rensa och hjälpa hästen så mycket han kan. Ägaren får ett samtal av mig omgående och där startar alla problem! Hon vill inte ha hem sin häst och allt som kommer att kosta kommer hon att fakturera oss. Visst har vi ett kontrakt där det står att vet. vård betalas av oss som fodervärdar men i detta fallet anser jag att hästen hade skadan när den kom. Vi fick även muntligt löfte om att det inte var någon fara! Hästen kom till oss för att ridas och tävlas och vi har inte kunnat rida en enda gång pga av div skavanker under de 6 veckorna hästen har stått hos oss.
Vad gör man? Ska vi låta hästen stå här i en månad och betala alla kostnader för vett.vård etc och sedan köra hem den eller ska vi köra hem den omedelbart och hon får ta kostnaderna för skadorna hästen hade med sig när den kom? Till saken hör att hon skyller på oss och våran jord, trots detta så har vi 4 övriga hästar som aldrig har haft MINSTA problem med sina hovar. Det finns även ett gammalt vet.intyg från -05 där andra sprickor nämns. Försökte få henne att förstå problemet redan efter 9 dagar men då gjorde hon sig oanträffbar. Vem vinner om det går till domstol? Tacksam för all hjälp!!
Vad gör man? Ska vi låta hästen stå här i en månad och betala alla kostnader för vett.vård etc och sedan köra hem den eller ska vi köra hem den omedelbart och hon får ta kostnaderna för skadorna hästen hade med sig när den kom? Till saken hör att hon skyller på oss och våran jord, trots detta så har vi 4 övriga hästar som aldrig har haft MINSTA problem med sina hovar. Det finns även ett gammalt vet.intyg från -05 där andra sprickor nämns. Försökte få henne att förstå problemet redan efter 9 dagar men då gjorde hon sig oanträffbar. Vem vinner om det går till domstol? Tacksam för all hjälp!!
Senast ändrad av en moderator: