Hyacinth

Trådstartare
Hur får man tag på en dylik? Finns det någon som har erfarenhet av att hyra tomte? Vi firar jul i småstad, och det verkar helt hopplöst att lösa. Någon som har tips och idéer som inte inkluderar att knacka på hos grannar till mina föräldrar?

Sv: Jultomte

Problemet är att jag inte kommer dit förrän strax innan jul, och jag lyckas inte övertyga modern om att detta är en bra idé:D

Om du har facebook så kolla om området har en köp & säljsida...brukar varenda byhåla ha. Där kan du lägga ut en blänkare....

Får man inte tag i nån så fungerar ju alltid "ska bara ut och köpa tidningen". Går alltid hem här ;)
Förutsätter dock att man är några personer.

Det kanske är ett större problem om dina föräldrar inte har något kontaktnät? Vi har bytt tomte med grannar och goda vänner ett par gånger. Dvs grannen kommer hit och tomtar och sen åker en av oss och tomtar hos grannen. Mycket enkelt och smärtfritt. Även om maken blir lite lurad ett år när vi bytte med en god vän, våra barn bestämde sig för att de ville tomta för oss själva, men maken hade ju lovat att åka till vännen så han blev hämtad och var där och tomtade, på vägen hem svängde vännen åt fel håll så fick maken gå in och tomta på ett annat ställe oxå. ;) Nu fungerade det bra och vi känner det andra stället väl oxå, och de blev rätt fundersamma eftersom de hade bett våran vän att vara tomte men det var helt uppenbart inte vännen utan någon annan och de kunde först inte komma på vem det var. ;) Så det blev lyckat även om maken blev lite paff. ;)

Hur får man tag på en dylik? Finns det någon som har erfarenhet av att hyra tomte? Vi firar jul i småstad, och det verkar helt hopplöst att lösa. Någon som har tips och idéer som inte inkluderar att knacka på hos grannar till mina föräldrar?

Tror du verkligen på tomten?

Vi vuxna gör troligtvis inte det men barn brukar göra det i småbarnsåldern.
Så vi kommer också ha en tomte, men det blir min man eller svärfar. Att åka och handla har funkat bra här. Förra året handlade mannen jordgubbssylt för det med tidningen gick tösen inte på. Jordgubbssylt var tydligen mer trovärdigt :D
Dom längtar redan efter att få träffa tomten igen.

Fast när vi var små så var vi övertygade om att det var nån utav de vuxna i sällskapet som hade klätt ut sig, så vi förde journaler över vilka som var närvarande och vad de hade på dig för skor så vi kunde pricka av dom sen när tomten väl hade dykt upp. Döm om vår förvåning när alla var på plats samtidigt som tomten:eek: (Japp, de hade hyrt in nån granne fick vi veta några år senare...)

Så gjorde min mans kusinbarn också så dom hyrde min man som tomte det året och dom blev överraskade av att det faktiskt fanns en tomte :)
Så länge det går är det ju roligt om dom tror på tomten, tycker jag.

I Stockholm var de så många som hörde av sig till taxibolag med tomteförfrågningar att ett av bolagen nu marknadsför deras tomtetjänst på julafton.

Fast när vi var små så var vi övertygade om att det var nån utav de vuxna i sällskapet som hade klätt ut sig, så vi förde journaler över vilka som var närvarande och vad de hade på dig för skor så vi kunde pricka av dom sen när tomten väl hade dykt upp. Döm om vår förvåning när alla var på plats samtidigt som tomten:eek: (Japp, de hade hyrt in nån granne fick vi veta några år senare...)
hehe... Påminner mig om när vår äldsta dotter lyckades lista ut att "tomten har likadan jacka som mormor" utan att inse sambandet...! Fast vår tomte fick bara knacka på ytterdörren och lämna in en säck med paket, för vi hade små barn som blev rädda för tomten i flera år. Så det blev alldeles lagom så.

jag har en syster som är ganska mycket yngre än mig (skiljer 12år) och när hon var liten hade vi ju tomte.. oftast någon granne eller så.. Men ju äldre syrran blev desto svårare var det ju att lura henne. Så då blev det ju någon förälders kompis bekant..
Men ett år har jag banne mig ingen aning om vem som var tomte. Det var pappa som fixade den tomten och han vägrar berätta vem som var tomte det året!
Frågar jag vem det var så flinar pappa lite lurigt och säger att "det såg du ju, det var tomten" :D
....så vem vet.. :o :D tomten kanske finns :nailbiting: :D

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: gammalek
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 049
Senast: Thaliaste
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 880
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama