Jag kommer nog börja pynta nästa helg. Då jag inte vet om jag är hemma över jul/nyår så vill jag gärna hinna njuta av det innan det är dags att plocka ihop det :) Förra året gjorde jag på samma sätt, då jag skulle vara borta från den 18-27 dec, då åkte granen upp i slutet av november :) Vill gärna ha allt uppe i tre fyra veckor.
Tidigare har jag inte vart så mycket för tomtar å sånt, men det har blivit mer med åren :p
Dessa står i hyllan och väntar på att få komma ut. Tomtarna köptes i somras på loppis, och hjärtat köptes på höstmarknaden jag var på förra helgen :) (dom står bakom dörr i expediten ;) )
För övrigt har jag köpt nya kulor på biltema här om dagen, och har två lådor pynt i källaren, eller omd et var tre, som ska upp sen :p Det mesta i granen :bump:
11202095_10156207191095114_5959713111010076309_n.jpg

Precis när man vill! Dock tycker till och med jag att det ser lite skumt ut med adventsstakar mitt i sommaren... ;)

Elflugan räknas väl inte som adventsstake, men jag har den framme året runt.
Brukar hänga upp stjärnan Karla i november och ta ner i april.
Har inget julpynt.

Jag älskar julpynt :love:.
I början av november börjar vi med glögg och pepparkakor. Sedan brukar utomhusbelysningarna sättas upp pö om pö...
Leta lämplig utegranskandidat är ett viktigt moment i november :up:

1:a advent måste adventsgranen ute få sin belysning, adventsstakarna + andra fönsterdekorationer och julgardinerna sitta uppe, så det fixas i veckan innan...

Sedan fylls det sakta på i hela december med annat inne, t.ex min snögubbesamling som bor på pianot :p, glitter i dörrhålen mm.
Dagen före julafton klädes granen till oigenkännlighet och vi griljerar julskinkan så att vi får äta skinksmörgås och dricka julmust på kvällen :d.

Själv var jag på första julmarknaden för ca en månad sedan :angel:
Jag älskar julen och önskar att man kunde ha julstämning här hemma året runt. Nu i veckan ska jag köpa in lite julprydnader för att nästa helg börja pynta ordentligt. Förra året var första gången jag hade en egen lägenhet under juletid men då köpte jag bara två adventsljusstakar till fönstren och en adventsljusstake till köksbordet. I år är målet att det ska se ut som Ernst Kirchsteiger har exploderat i min lägenhet:D, dock ingen julgran då lägenheten är alldeles för liten. Självfallet är även varenda helg fram till att jag far hem över jul fullbokade med julmarknader!
Traditionellt brukar julgranen och julpynten plockas fram hyfsat tidigt hos mig och mor då vi ofta far och flänger så mycket under själva julhelgen med besök hos familj och jobb.
Åh det är nästan att jag vill börja plocka fram någonting nu!

Letat utegransaspirant i helgen, men misslyckats med att hitta någon lämplig... nu funderar jag på att låta päronträdet bli ett "adventsträd" istället :p.
Några utebelysningar är iallafall uppsatta och jag har satt upp en belysning i ena köksfönstret...

Lite pyssel till veckan har jag förberett också :idea: - ena boxen är full med granris och julbockskeletten står på stallgången :angel::D

Jag kollade igenom adventsljusstakarna idag, eller ja de två sista som klarade testet förra julen... :cautious: Det är fascinerande hur de funkar när man lägger dem i jullådan efter nyår, men sen när de ska upp igen så är de helt plötsligt trasiga :confused:

Domen blev i alla fall att en är helt slut och den andra ska också kasseras för den verkar glappa så jag litar inte på den. Så himla synd då att jag får åka och shoppa nya :angel: :D Tanken är att allt ska upp nästa helg, lagom till första advent.

Själv har jag tagit fram min ljusslinga att ha ute, märkte dock att den visst är 15m lång... hmm kommer nog få en massa över efter att jag fixat verandan, hmm.

För några dagar sedan råkade jag titta upp på ett hus när jag kvällsrastade hundarna, såg då en stor julgran i någons fönster ;) den var pyntad osv och tja, de i det hemmet var säkert glada! Så oavsett när ni bukefalister börjar julpynta, börjar ni senare än den här helgen är ni inte först i landet åtminstone!

Började lite smått idag, hängt upp en stjärna i vardagsrummet och ett hjärta i sovrummet. Så fint med lite mysbelysning, blev alldeles lagom att ha i sovrummet också. Det kan vara tänt utan att störa när man sover

Det lilla jag har av julsaker är framme nu. Nyinflyttad och fann det inte som någon ide att bära ut julsakerna i förrådet.

Alltså... Jag fick en servetthållare igår som inte alls är julig men ser julig ut, och till det servetter med tomtar. Det står framme på köksbordet, har inte orkat gå iväg med det, har så mycket annat flyttstök att ta tag i ändå. Därtill ligger ett ark med självhäftande tomtar till fönstren framme på bordet. Och vet ni vad? Jag är så jääävla störd av att ha ett par jävla julgrejer framme redan nu! :arghh: Förstår således inte hur folk klarar av att dra fram pynt före advent! O_o :p

Nu har jag ställt fram mina tomtar, änglar och snögubbar :) Har dessutom vart förnuftig när jag packade ner allt sist, så jag la alla julgransgrejerna i en låda, och prydnaderna i en :) Lär väl bli en tredje låda när det ska packas ner sen igen misstänker jag.

Jag var och köpte en minigran idag som ska få stå på balkongen.
Och så slank det med en ljusslinga från Ikea som sitter runt dörrposten mellan hallen och resten av lägenheten. Vi skulle bara testa hur det blev men den får sitta kvar.

På lördag när jag är själv hemma ska jag fixa resten!

Vi pyntar oftast någon vecka in i december (ljusstakar i fönstret, tomtar osv) och granen åker upp dagen innan julafton. Aldrig tidigare. :)

Idag städade vi altanen och satte upp ljusslingor ute och sen hade vi en över att täcka jättarnas inhägnad. De andra kaninerna får vänta med sina lysen. :angel: (Och nä, jag tror inte alls att kaninerna bryr sig om julen men det underlättar i mörkret när man får kaniner runt fötterna som vill rymma när man går in och ut. Med ljusslingor ser man i alla fall de).

Enbart adventsljusen till första advent. Allt annat, så som gran, gardiner, julstjärna mmm, kvällen/natten till julafton, precis som gamla traditioner bjuder.
Samma här!

Tyvärr har advent och jul smält samman till något slags allmän puttinuttighetstid, där julen tas ut i förskott, men var sak har sin tid. Julen börjar den 25.12, men traditionellt firas i Sverige aftonen före alla högtider.

Egentligen varar julen till kyndelsmässodagen, som rätteligen infaller 2.2 men i Sverige numera är en rörlig helgdag. Att julen anses sluta på Knutsdagen beror nog på att det var lämpligt att slänga ut granen då.

Jag har inte så mycket julprydnader, men 24.12 - 2.2 lyser julljusstakarna i mina fönster.

Sen pappa dog (eller redan när han blev dålig egentligen) har jag inte haft nån lust att julpynta hemma.
Får se om sambon tar fram lite ljusstakar och så nästa gång han kommer hem, han pratar om det.

Hoppas att nån gång få tillbaka den där julkänslan jag växte upp med.

Alltså julafton för mig är inte den största delen - visst, jag älskar att träffa min familj och äta god mat och umgås :love:

Men resten - ljus i fönstren, julprydnader, äta pepparkakor, lyssna på julmusik osv... Det ser jag som ett ypperligt sätt att ta sig igenom den mörkaste månaden på året genom att ha det riktigt mysigt och något att se fram emot :)

Så för all del, vill man koncentrera julen till bara juldagarna så kör på! Men vi som börjar pynta tidigare har förmodligen ett annat sätt att se på saken :)

Liknande trådar

Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 611
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 382
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
346
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka