Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När vi ändå pratar om julmat, förresten - min pappa minns något nötkött som farmor brukade laga till jul. Kanske också halländskt.
Det skulle kunna vara rimmad oxbringa, det borde kunna vara lite rosaaktigt.
Sill, gravad lax och Janssons frestelse. Och brysselkål. Det är helt klart det godaste, samt sallad med apelsin och granatäpple, fikon, nötter och gorgonzola som vi gör till jul.
Har aldrig haft apelsin i ris a la malta.Men är det inte lätt apelsinsmak på ris a la Malta? Har fått för mig att det är samma sak som arroz con leche nämligen och det är ju urvidrigt i och med apelsinsmaken.
Jag verkar vara den enda på Buke som gillar julmat/julbord, julgodis undantaget. Resten av julen bryr jag mig inte om, men jag älskar julmat. Vilken är era favoriter (om något)? Själv älskar jag den hemlagade, nåja, sillen. Pressylta som den enda personen i Sverige. Lite olika patéer, lax! Prinskorv/köttbullar/julskinka är inte lika intressant men 'hör till'. Vörtbröd som jag aldrig äter annars. Eftersom jag är ensam i år så blir det några få skivor av varje och antagligen alldeles för mycket, men jag brukar leva på det i några dagar efteråt
Jag är också en udda person eftersom jag, när jag firade med andra, insisterade på ingen julskinka innan julafton - även om jag fick ge mig. När jag var ansvarig så kokades skinkan dagen innan och griljerades på julafton.
Jag verkar vara den enda på Buke som gillar julmat/julbord, julgodis undantaget. Resten av julen bryr jag mig inte om, men jag älskar julmat. Vilken är era favoriter (om något)? Själv älskar jag den hemlagade, nåja, sillen. Pressylta som den enda personen i Sverige. Lite olika patéer, lax! Prinskorv/köttbullar/julskinka är inte lika intressant men 'hör till'. Vörtbröd som jag aldrig äter annars. Eftersom jag är ensam i år så blir det några få skivor av varje och antagligen alldeles för mycket, men jag brukar leva på det i några dagar efteråt
Jag är också en udda person eftersom jag, när jag firade med andra, insisterade på ingen julskinka innan julafton - även om jag fick ge mig. När jag var ansvarig så kokades skinkan dagen innan och griljerades på julafton.
Vad är tuttul? Lät suspekt. Jag gillar kokt potatis. Typ. Jo choklad också och gravad lax med sådan där god sås. O morotslådan förstås och karelska piroger givetvis.Det allra, allra viktigaste på julbordet är jansson och rödkål. Utöver det ska det också finnas kavelbulle, ett par sorters sill, lax, hemgjorda köttbullar och något rökt kött(vanligtvis fårfiol men i år blir det rökt get). Skinkan är inte lika viktig på julbordet som till skinkmackorna; tjocka skivor på knäckebröd eller i tuttul med stark senap! Och till frukost måste det förstås vara hemlagad julgröt.
Vad är tuttul? Lät suspekt. Jag gillar kokt potatis. Typ. Jo choklad också och gravad lax med sådan där god sås. O morotslådan förstås och karelska piroger givetvis.
Nej.
Risgrynsgröt, vispgrädde och äkta vaniljsocker.
Serveras i min släkt med clementiner och hasselnötter ovanpå (Jag hoppar dock nötterna)
Jaha, då har jag lärt mig nåt nytt! När jag beklagade mig över arroz con leche på jobbet och hur äckligt det är med apelsinsmak så sa mina kollegor "Men det är ju som ris a la malta? Det är ju jättegott". Och sen dess har jag trott att jag inte gillar ris a la malta.Enligt min mamma använder svenskar (detta exotiska folkslag, typ) felaktigt apelsin i Ris a la Malta. Den korrekta benämningen på den rätten är, enligt henne, apelsinris.