Julklappar

W

Willebillebus

Nu har några jul-trådar ploppat upp och man börjar som vanligt tänka på julklapparna!

I år hade vi tidigt bestämt att vi köper bara julklappar till våran son och inte till någon annan.
Då vi ska ha barn runt jul så har vi en massa extra utgifter + att jag känner att jag inte orkar ränna runt och leta klappar till varenda släkting.

Min familj har accepterat detta och tycker det är helt OK (vi är inte så julklapps-galna utan tycker att julen är för barnen)

Men så var vi hos svärföräldrarna på fars-dag och då börjades det genast med julklapps-listor osv.
Jag blir GALEN, vi hade ju sagt att vi inte skulle köpa några klappar, sen om dom vill köpa till barnbarnen så får dom självklart det.
Men att köpa till oss vuxna och sen vänta sig att vi ska köpa till dom gör mig :cry::devil:

Kan vi med gott samvete strunta i att köpa julklappar som vi sagt hela tiden, eller måste vi nu köpa till svärföräldrarna för att dom vägrar acceptera vårat beslut?

Jag vill bara ha en lugn trevlig stressfri jul! Jag älskar själva julen med all gemenskap och kärlek, men oftast känns det som att julklapparna kommer ivägen.

Hur gör ni med julklappar?
 
Sv: Julklappar

Är du säker på att de förväntar sig att ni skall köpa något till dem ?
Det kanske bara är de som vill köpa åt er.
 
Sv: Julklappar

Är du säker på att de förväntar sig att ni skall köpa något till dem ?
Det kanske bara är de som vill köpa åt er.

Det kan vara så, att jag bara tycker det känns pinsamt att inte ge något tillbaka.
Jag vet att svärmor antagligen inte bryr sig om hon får något eller ej, däremot vet jag att svärfar är barnsligt förtjust i julklappar och tycker det är väldigt viktigt med både födelsedags-presenter och julklappar och att det ska vara något från hans "önskelista"!

Även systern (dvs mannens syster) är noga med klappar, medans vi tycker det kan kvitta.
 
Sv: Julklappar

Ni har varit tydliga med vad ni tänker göra.
Om du sen tycker att det är pinsamt att inte köpa till dem så är det ju mera upp till dig än till dem.
 
Sv: Julklappar

Ni har varit tydliga med vad ni tänker göra.
Om du sen tycker att det är pinsamt att inte köpa till dem så är det ju mera upp till dig än till dem.

Det är lite svårt att förklara själva julklapps-scenariot där hemma, men det är väldigt uppstyltat med just julklapparna (från svärfar och systerns sida).

Men som du säger så har ju dom fått klart för sig hur vi tänkt göra i år och jag får helt enkelt försöka släppa det.

Jag vet ju inte ens om jag kommer vara med, har BF 20/12 :)
 
Sv: Julklappar

Det verkar som att nu för tiden handlar det bara om att köpa julklappar.
Ska det inte handla om familjen?
Har ni sagt att ni inte har råd, så bör ju dom fatta det att ni inte kan köpa några?
Jag köper julklappar, men bara för att jag vill.
 
Sv: Julklappar

Jag har inte köpt några julklappar på flera år. ha inte råd med sånt när man e arbetslös. Nu har jag en dotter att spendera varenda liten krona som blir över på=) Julklappar e till för barnen!
 
Sv: Julklappar

*kl*

Vi (sambon och jag) har de senaste 3 åren sagt till alla släktingar att vi inte tänker köpa några julklappar, för att vi inte haft råd eller lust att stödja köphysterin. Även om vi gjort klart att vi inte heller velat ha några julklappar själva har vi ändå fått. Verkar väldigt djupt rotat hos många att julklappar MÅSTE man bara köpa. Dock tycks det haft den effekten att antalet klappar blivit något färre tack och lov.

Vet inte hur vi ska göra i år nu när vi fått barn, troligen köper vi något till sonen och andra barn i bekantskapskretsen men antagligen inte några eller högst begränsat antal julklappar till äldre släktingar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 421
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 839
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 362
Senast: Voeux
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 695
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp