Julklappar till barn....

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

humlanotrocadero

Tycker det börjar bli lite jobbigt med alla julkappar som alla förväntar sig....

Om någon kommer med julklapp till ert barn (ni vet om att de kommer o ni vet om att de har julklapp med sig) ger ni något tillbaka då?

Alltså är det öga för öga o tand för tand när det gäller julklappar? Barn har ju inga egna pengar o kan inte handla själva så då måste ju föräldrarna köpa för sina pengar.


:crazy: :crazy:
 
Sv: Julklappar till barn....

Jag kommer alltid överens innan jul med alla som har barn i min omgivning att jag inte kan köpa julklappar till deras barn, då min släkt är stor också, julen ska vara mysig och inte en ekonomisk ruinering.

Men om vuxna kommer med klappar till mitt barn så får de väl det utan att jag ger tillbaka, detta för att jag anser att julen är barnens helg!

Vi i släkten är även så stor så vi slutar att köpa födelsedagspresenter och julklappar till alla över 18 år, men däremot firas de vid jämna år så som 20, 30, 40 osv....
 
Sv: Julklappar till barn....

Ok, jag är vuxen och har inga barn..

På så sätt blir det bara ett evigt köpande för min del, för som jag skrev barn kan ju inte köpa tillbaka :crazy:

Men men säger man till innan att man inte ska köpa till varken barn elelr vuxna så kanske inte varken barn elelr vuxna har förhoppningar:bump:
 
Sv: Julklappar till barn....

Men men säger man till innan att man inte ska köpa till varken barn elelr vuxna så kanske inte varken barn elelr vuxna har förhoppningar:bump:

Ja gör man det, säger till innan alltså så förstår man om man är en riktig vän eller familj. Förstår man inte det och blir egocentrisk över en julklapp så är de inga att ha ändå.

Och vad det gäller andras barn så vänjer sig barnen också. Jag gav många år till mina syskonbarn, men sen fick jag inte råd längre, de blev lite ledsna första julklappsfria året, men sen så blev det vana och förstår, gäller ju att barnens föräldrar pratar med sina barn och bagatelliserar det hela för att underlätta för den som inte köper.

Vi överdriver det här med julen tycker jag, den blir inte mysig längre, bara måsten... Men numera har jag en avslappnad inställning och överdriver inte, bara har det gott och mysigt :rofl:
 
Sv: Julklappar till barn....

Sen tror jag att många barn inte ens märker vem de får/inte får klappar av för de får så många ändå. Speciellt de små som inte har järnkoll.
 
Sv: Julklappar till barn....

Kom på att man skulle ju kunna komma överens om en summa som samtliga klappar ska kosta, alltså för hela familjen.

En familj med barn får ju då lite billigare klappar per st än en familj som kanske bara består av två vuxna;)

Tyckte jag var smart... Tycker sen föräldrar att de kan stå över paket för barn/husdjur ska få mer så är väl det upp till dom men då slipper i alla fall någon känna att de bara köper o köper...
 
Sv: Julklappar till barn....

Vi brukar köpa billiga ramar på Ikea och rama in roliga/söta/knasiga foton på min dotter.
Vi slår sedan tillsammans in paketen och lägger dom i en korg (utan namn).
När hon sedan får ett paket av någon så tar hon ett ur korgen och ger det till den hon fick paketet av.

Paketen uppskattas verkligen av släkt och vänner...

Jag vill att min dotter lär sig från början att inte ta andra människor för givet. Jag vill inte att hon ska förvänta sig att bara få och få. Hon måste få en chans att lära sig att GE
 
Sv: Julklappar till barn....

Åh, vilket jättebra initiativ! Jag håller med dig, många barn blir väldigt ego för de bara får och får och får. Jag ska sno er idé och använda själv när sonen blir lite större (typ nästa jul), han är ju bara 8 månader än så länge. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 107
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 457
Senast: Modest
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 471
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Jag har inga egna barn. Är gudmor till mitt syskonbarn som nu är vuxen med egna barn. På makens sida finns flera syskonbarn som oxå har...
2
Svar
30
· Visningar
1 881
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp