Julklappar (pengar)

L

leva11

Hej vi har tre barn och nu börjar jag få lite ångest ang julen,
I år ska jag fixa allt ang julen för min sambo är ej hemma.

Våran ena dotter fick sin ponny för 2veckor sedan och det var hennes julklapp och det är hon medveten om, vi har sakt att hon kan få några små saker på julafton.
Men då är frågan våra andra små trollbarn
hur mkt pengar ska man lägga ut per barn på julklappar vist det beror ju på ekonomin men hur mkt brukar du lägga på ditt/erat barn
Allt är ju så dyrt i dag

När jag va liten fick vi massor av julklappar nästan 15paket i var och vi är 5syskon fattar inte hur mamma fick det gå i hop sig.

:p

Sv: Julklappar (pengar)

Här har det varit lite olika från år till år, beroende på hur ekonimon sett ut...

Jag har 5 år mellan mina två barn som nu är 7½ & 2½ år.
Vet nåt år innan den minsta föddes och bara hade den stora, så handlade vi för ca 2500 kr till honom...

Men ca 1500 per barn tror jag att det blir som minst. Det som är så svårt för min del är att jag tycker att det är roligt att köpa leksaker till barnen...

Vi är inte supernoga med att det ska bli exakt lika pengamässogt, viktigare tycker jag att det blir nåt dom verkligen vill ha!

Senast ändrad av en moderator:

Ja gud, det är nu i vuxen ålder jag insett hur otroligt mycket pengar mamma och pappa lagt på oss barn under julen. Det är ju helt sjukt. :eek:

Ailie är bara 11 månader till jul och vet inte vad det är så jag tänker inte ruinera mig på julklappar till henne. Eftersom att hon är enda barnbarnet på båda sidor så vet jag ändå att precis alla köpt julklappar till henne så hon riskerar inte att bli utan klappar, tvärt om.
Jag tror att hon ska få en pulka av mig och sambon, sen får det nog räcka där. :) Kanske att hon får någon liten leksak också (som hon ändå inte kommer att leka med :D ) men den här julen lägger jag hellre mina pengar på min underbara sambo för att visa hur mycket jag älskar och uppskattar honom.

Vi har aldrig varit rättvisa med flit.
Det har blivit olika beroende på vad ungarna har behövt.
Någon gång har de fått för tusentals kronor och någon gång för ett par hundra. Och ibland har vi skippat helt (på resa istället).

Jag har aldrig fått mycket julklappar.
Våra barn har inte heller fått det, vet inget antal men 5-7 paket/barn totalt skulle jag tro. Dvs inkl paket från mormor, farmor o farfar + kusiner.

Jag tycker faktiskt att det har blivit alldeles för hysteriskt med julklappar. Varför inte hålla igen lite på det och faktiskt ha råd att leva också?

Mina föräldrar har hållt sig mellan 1000 och 1500 kronor när det gäller mig och min bror. Det tycker jag är rätt så lagom...

Det är inte själva pengarna som är det viktiga när det gäller barn, det är att de får något de vill ha/behöver.

Man ska inte ha ångest över julen. Det ska vara mysigt.

Jag har 4 barn + 2 bonusbarn. De är 1, 2, 11, 13, 15 och 17.
13 och 15-åringen ville ha nya mobiler så de fick välja ut varsin. 11-åringen vill ha hästgrejer. 17-åringen vill ha pengar.
Vi lägger ca 1500 på de stora.
De 2 små får leksaker för ca 500. köper då nån större sak som t.ex 3-hjuling, bobbycar, eftersom de får nya leksaker varje gång jag storhandlar som de gör sönder efter en vecka =)
Jag börjar planera för julklappar i sept så slipper man stå i dec med allt.

min son på snart 2år får julklappar av mej för ca 300-400kr,sen fyller han ju år i jan 09 å då får han för samma peng, jag har tex köpt 2 st julklappar nu för ca 80kr(leksaker), sen blir det ca 2 st till. man kan spara pengarna tills när dom blir äldre och vill ha moped och märkeskläder. sen får han ju en massa julklappar av mormor,morfar,farmor och farfar osv, blir ju säkert minst 10 paket till han i år.

vi köper inte för mkt pengar, dottern blir inte lyckligare för massa saker eller dyra saker. Vi köper för ca 400 kr, sen fyller hon år 1 januari också, däremot sparar vi kraftigt med pengar på hennes sparkonto, kan tänka mig att det blir dyrare när hon är äldre :angel: dottern är snart 3 år. Hon är ensamt barnbarn på båda sidorna och således år hon sjukt mkt saker ändå....

Jag är iof verken med barn eller så. Men jag har aldrig vart bortskämd med det här med paket.
Fått julklappar för kanske 4-500 totalt.
Då är farmor.mormor och föräldrar inräknade.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat