Sv: *julfynd*

Snuffsan skrev:
"Djur-skola" ?? Vad är det? :confused:
hej jag menar svenska blå stjärnans kurser kanske att man lär sig om djur,
hur man sköter om dessa, visst ska funktionshindade barn få ha djur
men om det har hjälp att kunna vårda dessa djur,
jag mena vuxna som bara går och köper utan efter tanke på konsekvenserna av att ha djur som julklappar utan vidare ,och inte ha pratar med ungarna eller bara för att dom ha pengar går och köper,,
att efter otaliga tjat vändor, får dom som dom vill.
det är roligt kanske första dagarna vem sak ska ta hand om djuren sen då?
om ingen har förstånd nog till detta alltså ingen i huset ,inte ens dom vuxna !jag menar oförstånd att inte kunna lära sig först innan
man går och skaffar djur i jul tider ,det är en olämplig tid punkt just då,man kan inte kräva att små barn under 10 år ska kunna göra något
själva, endas från13- 15 år har dom så pass mycket förstånd att göra saker själva.
kan man bara betala och sköta om djuren på rätt sätt och köpa foder
osv gå till veterinären det kostar ju jävligt med pengar.
att man är intresserad av djur är en förutsättning. :banana: :bump:

"endas från13- 15 år har dom så pass mycket förstånd att göra saker själva."

Sluta nervärdera och skriv om barn som om de var förståndshandikappade. Du skriver ofta som om alla barn helt saknar förstånd. Så är det verkligen inte.

Sen kan du väl sluta att generallisera så om barn? Det finns många barn som klarar av djur på ett utmärkt sätt. Du har tidigare hävdat att barn inte ska få börja rida eller ens vistas i stall innan de är 10 år. Kan bara nämna att min dotter har fullt ansvar för 3 egna ponnysar. Jag har naturligtvis ett öga med, men allt sköts numera av henne. Hon är nyss fyllda 11 år, och hon har gott om förstånd. T.ex. så har hon bra mycket mer koll på fodermedel och foderstater än vad du har (med tanke på dina konstiga svar under foder).

OK, då håller jag faktiskt med dig! Att skaffa djur till barn ÄR föräldrarnas ansvar! Och ett barn som är VÄLDIGT moget och ansvarsfullt som 9-åring kan faktiskt blåvägra burstädning som 17-åring! DÅ är det praktiskt att ha en lillasyster som blivit 13 och i sin tur är mogen att lämna över huvudansvaret till!

Däremot håller jag inte med om att det är fel att skaffa alla sorters djur till jul! Barnens marsvin inköptes direkt efter juklhelgen och hela familjen hade gott om tid att umgås med de små raringarna. Dessutom fanns flera vuxna som kunde se till att de hanterades på rätt sätt. Små barn behöver lite tid på sig att lära sig vad som är lagom hårt och som småbarnsförälder kanske man har svårt att ta sig tid med sådant direkt man kommer hem. Efter ett par veckor var det lättare för det mindre barnet att ge sig till tåls en stund!

Det som kan bli riktigt svårt är att det kan vara de barn som INTE har ansvarsfulla föräldrar, utan hamnat i en riktigt svår miljö, som kanske mer än andra skulle behöva ett djur att trösta sig med.

hej vad jag försöker säga är att det är alltid vuxnas ansvar
allting sker för barnen ,man kan inte överlämmna allt ansvar till
barn som inte har det område som krävs och inte pengar eller
resurser att sköta djuren.vuxna kan inte begära att barn klarar allt
även om de kan mycket,jag vill bestämdaste hålla ett vakande öga
när de är med djuren,för säkerhets skull! för båda parter!
man måste övervaka när dom håller på!
det är vad jag tycker ,det är oansvarigt och tro att barn klarar allt galant!
då är man inte kapabel vuxen heller med vad saken gäller ,eller in förtådd hur djur gör ens vill skaffa sig kunskaperna heller!
:banana: :bump:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 518
Senast: Magiana
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är trött. Men jag klarade det. "Upploppet" såhär i slutet av året, där jag på jobbet skulle vara med och arrangera tre evenemang...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka