Mia_R

Trådstartare
"Julklapp?", "Nu prissänkt!" mm mm. Usch vad jag blir arg, ledsen och besviken att folk står och annonserar ut sina uppfödningar och hästar som några julklappar, julfynd och prissänkta erbjudanden. :( :mad:

Visst finns det de som ger bort djur i julklapp och tyvärr är det inte alltid så väl genomtänkt innan, men hur :devil: kan man annonsera ut föl mm som julklappar? Ska man komma på mellandagsrea sen och byta om det inte passar? :eek:

Sv: *julfynd*

Tja..alla har ju sitt sätt att bli av med sina hästar :eek:

Visst låter det hemskt! Och som köpare skulle jag bli lite misstänksam mot en häst med "röd prislapp", låter typ som om dom blivit sålda fram o tillbaka massa gånger redan... :(

Men är man verkligen så desperat att man försöker sälja iväg ett djur som julklapp? :eek: Jag tycker det känns som att "kom och hämta skiten bara jag blir av med den". :crazy:

Mia_R skrev:
Men är man verkligen så desperat att man försöker sälja iväg ett djur som julklapp? :eek: Jag tycker det känns som att "kom och hämta skiten bara jag blir av med den". :crazy:

vad är det att hetsa upp sig för, många köper hästen som present, julklapp faktist, alla sätt att locka köpare är bra utom dom dåliga ;)

Jag tycker också att det är dåligt, låter som att de är varor som man ger bort. Liksom som man bara köper i affären..

Det är inte att folk köper ett djur för att ge bort som jag stör mig över, utan att de annonseras ut som leksaker och "reas" ut typ sekunda varor eller restlager. Factory Outlet? :crazy: Jag är mer intresserad av att hitta rätt köpare än att dra på mig impulsköparna, idioter råkar man ut för utan att behöva locka dem med djur.

Kan ju faktiskt menas som att någon vuxen kan göra ett *julfynd* till sej själva om de är snabba nog...om nu priset är lågt.Det lär ju knappast vara menat som en julklapp till ett barn - så dum är väl inte någon så de tror det?

Faktum är att de nya reglerna som träder till vid nyår har skapat panik och folk måste sälja sina hästar innan dess, om de har för många och inte kan söka tillstånd.En del har ju faktiskt gamla stallar som kanske inte skulle bli godkända enligt nya krav.

Det är inte det intryck jag får av sånna "säljargument". Tycker det känns oseriöst och "köp två betala för en". :smirk: Väntar bara på julannonserna där de skriver "köp nu, betala nästa år". :cool:

crazy skrev:
Det lär ju knappast vara menat som en julklapp till ett barn - så dum är väl inte någon så de tror det?

Jodu, så dumma finns det de som är. Hörde om en som äntligen (varit till salu ett år) lyckats sälja sin besvärlige b-ponny. En liten tjej som ska få henne som julklapp. Flickan vet ingenting om köpet och har inte heller provridit ponnyn. *Suck*

Men tror ni inte att det bara är så att hästar som ändå är till salu runt den här tiden, så snitsar man till en jul relaterad rubrik? fattar ni hur jag menar? Jag menar, ingen sätter ju ut sin häst på annons eller säljer den för att det är JUL i sig självt..... men är hästen ändå till salu så drar de väl på en klatshig säljande rubrik så att säga, det är ju bara ett sälj knep som jag ser det....?

hej
man ska inte sälja djur som julklappar till barn som inte har förstånd till någonting alls och inte har ett vuxens omdöme eller pengar.dessutom dålig moral och djur etik att göra så !
det är för jävligt hur vuxna kan vara så jävla korkade!
men vems ska sköta om dessa djur utan misshandel och bråk
som är mest av under jul och nyår och midsommar med fylla och droger !
stackars barn och djur dagen där på ringer dom undrar vem som vill
ha deras gulleplutt! som skitar ner över allt ,och biter sönder skor m.m
och snorar ner överallt,till djur organsitationer nej vi förstås inte på djur vi trodde det var en leksak!!!!!!!??????och hårar ner.
och är bedövligt att uppfostra till en gullig liten vovve som älskar matte mest!
nej gå en djur skola först ,innan ni skaffar djur..... :banana: :devil:

Men lägg av. Du verkar ha missuppfattat att diskussioner som pågår här på forumet är just det; diskussioner. Man vänder och vrider på frågor utifrån olika synvinklar för att få en givande och intressant debatt. Folk uttrycker sig inte för att deras sanning är den bästa eller den enda sanningen. Vi delar med oss av frågor och synvinklar.
Jag tycker man ska förutsätta att folk INTE är idioter, dvs att majoriteten av hästfolk som säljer hästar inte sätter ut hästar på annons i syfte att bli av med dem som billiga reavaror till julklapp åt okunnigt folk. Inte heller är majoriteten av köpare idioter eller häst/djur plågare. En säljar slogan är en säljar slogan, varken mer eller mindre. Du behöver inte tala om eller läsa moral för mig, läs vad jag skriver istället och hur jag enbart höjer en fråga. TACK.

Senast ändrad:

Som tur är så har man olika uppfattning, men i mina ögon så är det inte seriöst. Jag uppfattar det som att bara nån öppnar plånboken så säljer man oavsett vem det är. Snuffsan har ju ett bra exempel på att säljaren inte var intresserad hur det skulle gå med ponnyn + att köparna i mina ögon inte heller var seriösa. :crazy:

Jo men visst finns det skräck historier, det finns det ju alltid.. men jag kanske är naiv ;)

Kanske inte naiv är rätt ord, utan du tror mer gott om folk än vad jag gör? :D

piamar skrev:
hej
man ska inte sälja djur som julklappar till barn som inte har förstånd till någonting alls och inte har ett vuxens omdöme eller pengar.

Kan vi ta bara denna lilla bit av ditt inlägg och försöka bena ut vad det är du försöker säja?

Är det fel att sälja djur som ska bli julklappar om mottagaren är barn eller är det fel att sälja om köparen är ett barn?

Var kommer förståndet in? Får man inte sälja ett djur om man vet att det hamnar hos ett barn som är utvecklingsstört? Och omdömet? Om vuxna är så djävla korkade är det väl bara bra om barnen inte har samma omdöme som de vuxna?

Har barnet inga pengar lär det inte bli något djur sålt så den biten får jag heller inte ihop. Har barnet pengar finns det i alla fall regler för hur man får göra affärer med barn, och följs inte dessa regler är det bara för föräldrarna att lämna tillbaka djuret och kräva tillbaka barnets pengar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 518
Senast: Magiana
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är trött. Men jag klarade det. "Upploppet" såhär i slutet av året, där jag på jobbet skulle vara med och arrangera tre evenemang...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka